1515
Annons

Braincool tar ”stororder”

Spotlight-listade Braincool, som utvecklar produkter för medicinsk kylning av hjärnan, tar en order på sju Iqool-system från ett sjukhus i Kalifornien i USA. Bolaget beskriver det som sin största order någonsin.

Beställaren är ett sjukhus inom HCA Healthcare som enligt Braincool har totalt 186 sjukhus i 21 delstater i USA. Efter denna order har Braincool nu fem av dessa sjukhus på kundlistan med totalt 17 system.

Det uppges inget ordervärde för det som bolaget beskriver som sin största order någonsin. Men tidigare i januari togs en order på fyra system där ordervärdet uppgick till ”över en miljon kronor”. I en tidigare kommunicerad order uppgavs ordervärdet för två system till 60.000 dollar, motsvarande drygt 280.000 kronor styck.

Leverans och installation av systemen kommer att ske under det första kvartalet i år.

Hittills i år är aktien ned 6,7 procent. De senaste tolv månaderna är aktien ned nära 13 procent. Börsvärdet uppgår till drygt 450 miljoner kronor.


Innehåll från Fido ConsultingAnnons

Så framtidssäkras kundmötet när regelverken skärps samtidigt som kunderna kräver enklare processer

Daniel Westin, Johanna Gisterå och Mikael Derkert, affärs- och verksamhetskonsulter på FiDo Consulting. Foto: Felicia Yllenius
Daniel Westin, Johanna Gisterå och Mikael Derkert, affärs- och verksamhetskonsulter på FiDo Consulting. Foto: Felicia Yllenius

Regelverken för aktörer inom bank, finans och försäkring blir fler och hårdare – men samtidigt förväntar sig kunderna en enklare och mer sömlös interaktion. 

– Här uppstår en motsättning. Branschens aktörer måste hitta en balans för att inte förlora kunder och det kan vi hjälpa dem med, säger Johanna Gisterå, specialist på regelverkens inverkan på kundmötet, på FiDo Consulting.

Digitaliseringen slår igenom på bred front och konsumenter är i dag vana att med några klick handla varor och tjänster online. Bankbranschen omfattas dock av olika regelverk, som ständigt byggs på och blir mer komplexa. Här finns bland annat regelverk för kundkännedom, kundskydd, hållbarhet, provisionsmodeller, betalningstjänster och penningtvätt.

Att implementera och underhålla regelverken stjäl stora resurser från en organisation samtidigt som de genom sin omfattning kan skrämma bort kunderna. Genom att digitalisera dessa processer kan en förenkling och effektivisering uppnås.

– I dag sköts ofta affärsutveckling, kundupplevelse och regelefterlevnad som separata stuprör. Vad man måste göra är att gifta ihop dem så att arbetet kan ske sömlöst tillsammans, hela vägen, säger Johanna Gisterå.

FiDo bygger bryggor inom organisationen

Inom en organisation har ofta en säljavdelning och en complianceavdelning olika drivkrafter och mål.

– Genom att bygga en brygga mellan dem och hitta nya vägar att samarbeta kan vi hitta bättre lösningar för kunden, säger Mikael Derkert, konsult inom affärsutveckling på FiDo Consulting.

Han förklarar att nya aktörer i branschen inte tyngs av sin historia. 

– De kan lättare utforma mer smidiga lösningar baserade på kundinsikter, snarare än att digitalisera gamla, manuella processer. Gör man på rätt sätt kan man bli en vinnare, säger han.

I en större organisation kan lokala enheter ha stort självbestämmande. Det kan leda till att sälj- och onboardingprocesser för samma tjänst kan variera väldigt mycket. 

Daniel Westin är konsult inom process och effektivisering på FiDo Consulting.

– Kundmötesprocesser har fått växa ut fritt och kan därför spreta väldigt mycket. Dessa behöver ensas, så att man inte måste digitalisera ett helt nystan av olika lösningar och processer även om alla möter regelverken, säger han och tillägger:

– Det finns en väldig styrka från effektivitetssynpunkt att få till gemensamma processer i hela organisationen. 

FiDo har kompetens för att framtidssäkra kundmötet

På FiDo Consulting kan man erbjuda kompetens för att framtidssäkra kundmötet genom att balansera digitalisering och regelverk i verksamhetens löpande arbete med affärsutveckling. 

– Vi hjälper våra kunder, banker, oavsett var de står i sin resa, med analys, målbild eller genomförande. Vi verkar dagligen för att bankerna ska leverera smidigare tjänster och bättre kundupplevelser, avslutar Johanna Gisterå.

Läs mer på: www.fidoconsulting.se 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fido Consulting och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?