1515

Braincool ökar intäkterna och krymper förlusten

Braincool, som utvecklar produkter för medicinsk kylning av hjärnan, hade under det andra kvartalet 2020 rörelseintäkter på 4,2 miljoner kronor (3,0) och ett resultat på -7,6 miljoner kronor (-14,6).

Braincool BRAIN -1,75% Dagens utveckling har under det andra kvartalet noga följt utvecklingen av covid-19-krisen och den allmänna osäkerhet den skapat. Vi har anpassat verksamheten därefter, med minskade kostnader samt erhållit diverse stöd för att underlätta driften av verksamheten”, står det i delårsrapporten.

Bolaget startade under maj en studie för avancerad feberbehandling av patienter med covid-19. Fram till halvårsskiftet hade elva patienter rekryterats. Preliminära resultat kommer presenteras under september månad. Patienternas neurologiska funktion kommer att följas upp med en avstämning sex månader efter behandlingstillfället. 

Covid-19-krisen har påverkat bolaget kortsiktigt då sjukvården till en del varit stängd under perioden och att utbildning av pre-hospitala grupper försenats i Tyskland. Braincool ser dock ett ökat intresse för bolagets produkter inom intensivvårdsavdelningar på sjukhus med anledning av patienter med hög svårbehandlad feber.

Under det första halvåret visade Braincool en successivt stigande försäljning, främst från marknaderna i Tyskland och USA avseende bolagets produkter inom hjärnkylning. Bolaget ser även ett starkt ökat intresse i Norden. 

”Under 2021 räknar vi med att ytterligare öka tillväxten då produktprogrammet breddas från en produkt till tre produkter”, skriver vd Martin Waleij.


Innehåll från UCAnnons

Rätt data bygger tillit och ekonomisk hållbarhet

Totalt finns det 400 000 överskuldsatta individer i Sverige, varav 33 000 av dem är unga personer. Att ge företag och privatpersoner tillgång till relevant och aktuell kredit- och affärsinformationsdata, och på sikt även hållbarhetsdata, är viktigt för att bygga tillit och ekonomisk hållbarhet i samhället. Via UC och Allabolag bidrar det nordiska bolaget Enento med just detta, för att underlätta både kloka affärsbeslut och minska risken för överskuldsättning hos privatpersoner.

Enentos kultur och drivkraft präglas av ett samhällsansvar. På den svenska marknaden satsar Enento och UC tillsammans med ekonomiappen Gimi och Fryshuset för att nå ut till unga vuxna med seminarier och ett digitalt utbildningsmaterial om privatekonomi som lärarna kan använda sig av. 

– Vi känner ett ansvar att proaktivt göra vad vi kan för att bidra med kunskap för hur man förebygger att hamna i en situation där man inte klarar av att betala av sina skulder. Att få unga att förstå att aktuell kreditvärdighet påverkar ens framtid, exempelvis möjligheten att ta lån till en egen bostad är därför viktigt. Det här behovet ser vi inte minst genom en undersökning från Sifo som visar att enbart 50 procent av personer mellan 18–24 år förstår sin kreditvärdighets påverkan, säger Victoria Preger, Marknadsdirektör Enento Group där UC och Allabolag ingår.

Rätt data för bra affärsbeslut 

Enento bildades som kreditbyrå 1905 i Finland i syfte att minska överskuldsättningen genom att tillhandahålla korrekt och relevant kreditdata till underlag för bra affärsbeslut. Enentos svenska verksamhet UC bildades i mitten av 1970-talet med exakt samma syfte.

– Vi drivs än idag av samma mål och syfte, det vill säga samhällsvärdet av vår affär är att tillhanda hålla korrekt och relevant data som skapar tillit och bidrar till en hållbar ekonomi för företag, privatpersoner och för samhället i stort. Vi har en nära dialog med banker, konsumenter och småföretagare och fokuserar på att möta framtidens behov genom att hela tiden utveckla nya och uppdaterade produkter, säger Victoria Preger.

Ökat tryck på små företag att hållbarhetsrapportera

Ser man till omvärldens utveckling syns bland annat två trender som påverkar hur företag gör affärer idag och i framtiden tydligt, dels handlar det om den snabba tekniska utvecklingen, dels om de senaste årens tydliga klimatförändringar. Hållbarhetsfrågan får ett allt större fokus i bank- och finanssektorn och idag är det endast börsnoterade bolag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera. Här ser Enento tecken på ytterligare en trend där även mindre företag kommer behöva redovisa sitt hållbarhetsarbete framöver.

– Nyligen meddelade Finansinspektionen att man planerar att inkludera ett hållbarhetsperspektiv i granskningen av alla affärsmodeller och kreditrisker. Framtidens beslutsfattare på både stora och små företag kommer möta ett krav på att hållbarhetsaspekten vägs in i alla typer av affärsbeslut. Sedan tre år tillbaka erbjuder vi våra kunder på den finska marknaden en ESG rapport*, med hållbarhetsdata på andra företag. Vi vill hjälpa våra företagskunder att ta hållbara beslut också i framtiden, bland annat genom att på sikt ta vår tjänst ESG-rapporten även till den svenska marknaden, säger Victoria Preger. 

Om Enento Group

Enento Group bildades i Tampere, Finland, redan 1905 och är idag verksamma i Finland under varumärkena Asiakastieto och Emaileri, i Sverige under varumärkena UC, Allabolag och Proff, samt i Norge och Danmark under varumärket Proff. Företaget har 420 anställda och erbjuder kredit- och affärsinformationsdata till konsumenter, småföretagare, stora företag och banker. 

För mer information: www.enento.com

*ESG står får Environmental, Social and Governance.

”Att bygga tillit och ekonomisk hållbarhet” 

www.uc.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med UC och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?