1515

Bouteflika tillbaka i Algeriet

Regeringsplanet som tros ha transporterat Algeriets president Abdelaziz Bouteflika från Schweiz har landat på en militärflygplats sydväst om huvudstaden Alger.

I hemlandet väntar fortsatta protester sedan studenter åter gett sig ut på gatorna.

Det algeriska regeringsplanet tog Bouteflika till Schweiz i förra månaden där den sjuklige 82-årige presidenten vårdats i Genève. Enligt presidentens stab har han nu återvänt till Algeriet.

Demonstrationer har pågått i landet sedan den 10 februari, då Bouteflika via ombud meddelade att han ställer upp för omval en femte mandatperiod, i strid med landets författning. Bouteflika drabbades av en stroke 2013 och har sedan dess sällan setts i offentligheten.

Protesterna som först handlade om Bouteflikas kandidatur har kommit att omfatta hela regimen, något som även statliga styrda medier nu medger. Och medan parlamentsledamöter från presidentens eget parti anslutit till manifestationerna kommer tydliga antydningar från militären att den inte avser att ingripa mot befolkningen.

Att generaler nu tros ha vänt sig mot Bouteflika grundar sig på att stabschef generallöjtnant Gaed Salah har sagt att militären delar folkets vision om framtiden, rapporterar statlig tv.

Tusentals människor demonstrerade även på söndagen, många av dem unga medborgare och studenter.

Men även den äldre generation som gett sitt stöd till Bouteflika som en garant mot extremism börjar nu byta ståndpunkt.

”Vi behöver en ny generation som styr oss, och som säkrar en bättre framtid för våra barn”, säger pensionären Ahmad.

Presidentens kansli har hävdat att Bouteflikas sjukhusvistelse i Schweiz handlar om rutinkontroller. Men en jurist har på uppdrag från en anonym algerisk medborgare lämnat in en skrivelse till en domstol i Schweiz där man kräver att Bouteflika ställs under förmyndarskap på grund av sitt sviktande hälsotillstånd. Enligt många algerier är han oförmögen att styra landet.

Det styrande FLN-partiet har uppmanat alla att samarbeta för att få ett slut på den politiska krisen, rapporterar Ennahar TV.


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik och ultrasnabb laddning – nu lanseras Kia EV6 i Sverige

Kia EV6 har kallats för en av årets mest efterlängtade modeller.

Det gäller inte minst här i Sverige när bilen nu lanseras.

Här är detaljerna som förklarar varför elbilen Kia EV6 väcker sådan uppmärksamhet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

EV6 är Kias första elbil som är baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform). Denna har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 240 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Lång räckvidd

Elbilen, som lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november, släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

I slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den är också fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Stolar av återvunna PET-flaskor

När det kommer till interiören hos Kia EV6 är det första man ser en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar) med intuitiva menyer och ett användarvänligt gränssnitt.

Intill förarplatsen finns en rejäl mittkonsol som rymmer växelväljaren, plats för mobiltelefonen och touchknappar för bland annat stol- och rattvärme.

Med en AR head-up display projiceras viktig information på vindrutan så att föraren lätt kan hålla koll och få guidning till sin destination.

Stolarna i nya EV6 är utformade med komfort i fokus och är klädda i veganskt läder eller mockaimitation, som tillverkats av återvunna PET-flaskor. I sätena, som går att fälla som vilostolar, är det enkelt och bekvämt att ta igen sig en liten stund medan batterierna laddas.

Dragkapacitet på 1600 kilo

Det är inte bara räckvidden, den ultrasnabba laddningen och de dubbla panoramaskärmarna som gör att Kia EV6 sticker ut.

Här finns en mängd tekniska funktioner som assisterar i vardagen, såsom döda-vinkel-varnare, varning för bakomvarande trafik, värmepumpsystem för effektiv uppvärmning/nedkylning av kupén, adaptiv farthållare med stop and go, parkeringssensorer fram och bak och elmanövrerad baklucka.

Oavsett version stoltserar Kia EV6 dessutom med dragkapaciteten på 1600 kg.

Kia EV6 kan även fungera som en mobil powerbank. Den är utrustad med en vehicle-to-load-funktion (V2L) och kan användas för att ladda och driva andra elektriska apparater som man kan behöva till exempel vid olika utomhusäventyr. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW vilket gör att EV6 till och med kan användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Kia EV6 lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?