ANNONS:
Till Di.se

Botfärdig digitaltrend

2017 blir den artificiellt intelligenta assistenten var mans och kvinnas hjälpreda.

För ett par månader sedan fick en kollega i vår kundtjänstchat frågan ”Är du en bot?”. Det är en fråga som allt fler kundtjänstmedarbetare får vänja sig vid de kommande åren. Digitala assistenter håller på att slå igenom på bred front i såväl yrkes- som privatlivet, och det blir allt svårare att skilja en människa med mekaniska arbetsuppgifter från en bot.
En bot kan enkelt beskrivas som en artificiellt intelligent mjukvara. Det som skiljer den från science fiction-filmernas robotar är att boten saknar hårdvara. Den kan varken gå, springa eller skjuta men har sannolikt kraft att förändra världen ändå.

Idén om artificiellt intelligenta botar tog sin början på 1950-talet då matematikern Alan Turing formulerade det världsberömda Turingtestet. För att klara testet ska en maskin kunna få en människa att tro att han eller hon kommunicerar med en annan person.
Boten Eugene Goostman klarade Turingtestet redan 2014 (även om det är omdebatterat). I dag ses Turingtestet inte längre som en intressant utmaning och botarna har viktigare saker för sig än att låtsas vara människor.
Amazons Echo hjälper till med vardagsbestyr, IP Softs Amelia hanterar svenska SEB:s kundtjänst och Microsofts Cortana bokar hotellrum för den som ska ut och resa. En sak som de digitala assistenterna inte verkar förändra är dock idén om att det är kvinnor som ska assistera.

De allra flesta digitala hjälpredorna, från Ikeas Anna till Apples Siri, har det gemensamt att AI:n antingen har ett kvinnonamn eller gestaltas av en kvinnlig avatar.
2017 kan mycket väl bli de digitala assistenternas verkliga genombrottsår. De allra flesta botar lever i dag i ett digitalt habitat som utgörs av meddelandetjänster som Wechat och Facebooks Messenger. 2,5 miljarder människor har i dag minst en meddelandetjänst installerad på sin telefon. För första gången står alltså miljarder människor ett par knapptryckningar från att börja ta hjälp av en artificiell assistent.
Norden har tack vare en person faktiskt en särställning på området. Norrmannen Dag Kittlaus startade 2007 bolaget Siri, som tre år senare köptes av Apple där mjukvaran nu ingår som en röstassistent i alla bolagets telefoner.
I år sålde Dag Kittlaus sitt andra bolag, Viv, till Samsung. Precis som Siri är Viv en röstassistent som vi kan räkna med kommer att dyka upp i Samsungs telefoner.
Tyvärr verkar det nordiska ursprunget inte ge någon fördel när det gäller i vilken ordning som nya språk adderas till tjänsterna. Än så länge är det de stora världsspråken som mandarin och engelska som dominerar.
Att vi sannolikt står inför en stundande botrevolution har fått it-jättarna att plöja ned miljarder i området.

Bolag som Facebook och Microsoft tävlar om att bli plattformen där företag utvecklar sina botar. Microsofts vd Satya Nadela sa tidigare i år att ”Botar är de nya apparna”. Och precis som Apples Appstore lade grunden för bolagets framgång med Iphone kan en botplattform vara det som lyfter Facebook till nästa nivå.
När kollegan i vår egen kundtjänstchat fick frågan om hon var en människa eller en bot skrattade vi först. Efter en stunds funderande valde vi att svara med ett citat från HBO-serien Westworld som handlar om just artificiellt intelligenta robotar:
”Om du inte kan avgöra skillnaden. Spelar det då någon roll egentligen?”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies