Annons

Bostadssäljare tvingas sänka priserna

Utbudet på bostadsrätter fortsätter öka på många håll i landet. Nu ökar också andelen säljare som tvingas sänka priset enligt nya siffror från Booli.

I 14 av Sveriges 21 län tvingades fler säljare sänka priset på sina bostadsrätter i oktober jämfört med samma månad förra året. Det visar ny statistik som bostadssajten Booli tagit fram.

Störst har ökningen varit i Uppsala län, där över 13 procent av försäljningarna genomfördes till ett lägre pris än säljaren först lagt ut bostadsrätten för. Det är en ökning med drygt 9 procentenheter sedan förra året.

"Det kom ut väldigt mycket nyproducerade lägenheter där precis innan sommaren, det kan ha påverkat", säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Jämför bolåneräntor – från 1,25% (extern tjänst)

Samma utveckling har synts i Stockholm. Där genomfördes prissänkningar i närmare 11 procent av affärerna, en ökning med knappt 6 procentenheter i årstakt. Stockholm har också sett en tydlig priskorrektion under hösten.

"Senaste vi såg en så hög andel lägenheter prissänkas på kort tid var hösten 2011 när mäklare i Stockholm införde accepterat pris", säger Matilda Adelborg.

Nu tycks det vara en ökning i utbudet som spökar. Di har tidigare rapporterat om att de senaste årens minskning i utbudet av bostadsrätter ser ut att ha vänt. 

I lite mer än hälften av länen har utbudet på bostadsrätter ökat mellan september och oktober i år. Månadsvariationer är dock inte ovanligt, särskilt inte när den svaga sommarmarknaden övergår i höst.

Men jämförelser med 2015 och 2016 talar ett tydligt språk. I samtliga län är utbudet mellan 22,6 och 76,5 procent högre än under motsvarande månad 2016.

Det spretar något mer i jämförelsen med oktober 2015. Utbudet av bostadsrätter på Gotland var 4,3 procent lägre i år än oktober 2015. 

Men för övriga län har utbudet ökat och på somliga håll tydligt. I Örebros län var utbudet mer än dubbelt så stort i oktober jämfört med samma månad två år tidigare.

I princip all statistik när det gäller bostadsförsäljningar lider av ett problem - siffrorna inkluderar inte de säljare som avstår från en affär för att de anser att de inte får tillräckligt bra betalt.

I Boolis siffror räknas en lägenhet till salu som en ny annons om säljaren tar bort annonsen och återkommer med en ny annons och ett lägre precis efter 30 dagar. Det kan alltså finnas ett mörkertal som inte syns i statistiken.

"Min känsla när jag pratar med mäklare är att det är en stor andel säljare som väntar med försäljning för att de inte vill acceptera ett lägre pris", säger Matilda Adelborg.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?