1515

Bostadsmäklare vill slippa jobba söndagar

Lägenhetsvisningar och söndagar är en klassisk kombination.

Kanske inte så länge till.

I Norge har man delvis slopat söndagsvisningar och nu vill svenska mäklare följa i samma spår.

Foto:Jesper Frisk

Bakgrunden är en pågående debatt i Norge kring att minska antalet söndagsvisningar, bland annat i Osloområdet. I december enades också flera stora mäklarfirmor om begränsningar, rapporterar norska sajten E24 medan man bland annat i Trondheim har valt att stryka söndagsvisningar helt.

På initiativ från Norge har nu det svenska mäklarsamfundet gjort en enkät bland sina medlemmar. Inte helt överraskande finns det en majoritet som vill se en förändring. Sex av tio mäklare vill se färre söndagsvisningar.

Mäklarsamfundets vd Björn Wellhagen vill nu lyfta frågan i samband med nästa branschråd som äger rum i mitten av mars.

”Det är uppenbart att det finns ett stort intresse från våra medlemmar för detta ungefär på samma sätt som det tidigare diskuterats provisionslöner kontra fast baslön. Vi kan inte styra över arbetstider, däremot kan vi ta upp frågan till debatt”, säger han till TT.

Mäklarsamfundet har också i tidigare undersökningar sett hur medlemmar anser att just arbetstiderna är en försvårande faktor.

”Många uppger att de vill sluta är för att det är svårt att kombinera familjeliv. När du är i 30–40-årsåldern och får småbarn är det svårt att få ihop det.”

32-åriga Ellen Ingman, mäklare vid Bjurfors kan relatera till problemen – såväl för egen del som franchisetagare för kontoret på Södermalm i Stockholm.

En snabb huvudräkning visade att hon jobbade mellan 35–40 helger totalt under 2019.

”Min särbo bor i Halmstad vilket betyder att jag varit i Halmstad kanske fyra gånger under året medan han i stället fått åka till Stockholm då jag måste vara tillbaka till just söndagarna. Sedan har jag aldrig tidigare haft ett jobb där jag inte jobbat helger så för mig var det inte så stor skillnad”, berättar hon.

”Däremot märks en skillnad för medarbetare som tidigare haft kontorsjobb eller jobbat inom industrin. För dem är det heligt att sluta klockan 17, man jobbar inte helg och då blir det en större omställning.”

Mäklaryrket har samtidigt under senare år utvecklats till att bli allt mer jämlikt och enligt Mäklarsamfundet med numera en svag övervikt, 54 procent män mot 46 procent kvinnor. Ellen Ingman påpekar att just arbetsförutsättningarna kan bli ett problem för kvinnor i branschen:

”Jag driver det här kontoret sedan 1,5 år tillbaka och föräldraskap är något man reflekterar över. Det blir generellt sett många gånger så att kvinnor i detta yrke kan hamna i den klassiska ”kvinnofällan” och inte kan fortsätta med det man vill för att det tar för mycket tid från familjelivet, vilket irriterar och gör mig ledsen. Personligen tänker jag också kring detta även om vi inte planerar att skaffa barn just nu.”

Lösningen för de anställda har varit möjlighet att kunna arbeta hemifrån och Ellen Ingman ser även ledighet på fredagar som ett alternativ.

TT: Men hur realistiskt tror du att slopade söndagsvisningar är?

”När folk vill köpa innan visning kan man nästan komma loss vilken tid som helst. Söndagsvisningar började nog som en konkurrensfördel men är du verkligen intresserad av ett objekt så kan du komma loss. En idé vore till exempel två kvällsvisningar på vardagar kombinerat med en lunchvisning sedan får helgerna vara ett undantag.”

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?