Annons

Bostadsmäklare vill slippa jobba söndagar

Lägenhetsvisningar och söndagar är en klassisk kombination.

Kanske inte så länge till.

I Norge har man delvis slopat söndagsvisningar och nu vill svenska mäklare följa i samma spår.

Foto:Jesper Frisk

Bakgrunden är en pågående debatt i Norge kring att minska antalet söndagsvisningar, bland annat i Osloområdet. I december enades också flera stora mäklarfirmor om begränsningar, rapporterar norska sajten E24 medan man bland annat i Trondheim har valt att stryka söndagsvisningar helt.

På initiativ från Norge har nu det svenska mäklarsamfundet gjort en enkät bland sina medlemmar. Inte helt överraskande finns det en majoritet som vill se en förändring. Sex av tio mäklare vill se färre söndagsvisningar.

Mäklarsamfundets vd Björn Wellhagen vill nu lyfta frågan i samband med nästa branschråd som äger rum i mitten av mars.

”Det är uppenbart att det finns ett stort intresse från våra medlemmar för detta ungefär på samma sätt som det tidigare diskuterats provisionslöner kontra fast baslön. Vi kan inte styra över arbetstider, däremot kan vi ta upp frågan till debatt”, säger han till TT.

Mäklarsamfundet har också i tidigare undersökningar sett hur medlemmar anser att just arbetstiderna är en försvårande faktor.

”Många uppger att de vill sluta är för att det är svårt att kombinera familjeliv. När du är i 30–40-årsåldern och får småbarn är det svårt att få ihop det.”

32-åriga Ellen Ingman, mäklare vid Bjurfors kan relatera till problemen – såväl för egen del som franchisetagare för kontoret på Södermalm i Stockholm.

En snabb huvudräkning visade att hon jobbade mellan 35–40 helger totalt under 2019.

”Min särbo bor i Halmstad vilket betyder att jag varit i Halmstad kanske fyra gånger under året medan han i stället fått åka till Stockholm då jag måste vara tillbaka till just söndagarna. Sedan har jag aldrig tidigare haft ett jobb där jag inte jobbat helger så för mig var det inte så stor skillnad”, berättar hon.

”Däremot märks en skillnad för medarbetare som tidigare haft kontorsjobb eller jobbat inom industrin. För dem är det heligt att sluta klockan 17, man jobbar inte helg och då blir det en större omställning.”

Mäklaryrket har samtidigt under senare år utvecklats till att bli allt mer jämlikt och enligt Mäklarsamfundet med numera en svag övervikt, 54 procent män mot 46 procent kvinnor. Ellen Ingman påpekar att just arbetsförutsättningarna kan bli ett problem för kvinnor i branschen:

”Jag driver det här kontoret sedan 1,5 år tillbaka och föräldraskap är något man reflekterar över. Det blir generellt sett många gånger så att kvinnor i detta yrke kan hamna i den klassiska ”kvinnofällan” och inte kan fortsätta med det man vill för att det tar för mycket tid från familjelivet, vilket irriterar och gör mig ledsen. Personligen tänker jag också kring detta även om vi inte planerar att skaffa barn just nu.”

Lösningen för de anställda har varit möjlighet att kunna arbeta hemifrån och Ellen Ingman ser även ledighet på fredagar som ett alternativ.

TT: Men hur realistiskt tror du att slopade söndagsvisningar är?

”När folk vill köpa innan visning kan man nästan komma loss vilken tid som helst. Söndagsvisningar började nog som en konkurrensfördel men är du verkligen intresserad av ett objekt så kan du komma loss. En idé vore till exempel två kvällsvisningar på vardagar kombinerat med en lunchvisning sedan får helgerna vara ett undantag.”

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?