Annons

Bostadskris för studenter: ”Värsta på flera år”

”Värsta på flera år.” ”Panik.” ”Ohållbart.” Bostadskrisen för studenter håller i sig, enligt en ny rapport.

På många orter är väntetiden för en bostad minst ett halvår.

”Det är katastrofalt”, säger Axel Andersson, på Göta studentkår i Göteborg.

Studentbostäder i Stockholm.
Studentbostäder i Stockholm.Foto:Izabelle Nordfjell/TT

Enligt årets bostadsrapport från Sveriges förenade studentkårer (SFS), som publiceras på måndagen, råder fortfarande en djup bostadskris för landets studenter. Av de 33 granskade studentstäderna är det bara nio där nya studenter kan hoppas på en lägenhet inom en månad från terminsstarten.

I de tolv städerna med tuffast bostadsmarknad kan studenter behöva vänta i över ett halvår. I vissa städer är väntetiden minst ett år, i Uppsala ännu längre än så.

I kombination med en osäker andrahandsmarknad och höga hyror är det en oroande situation, anser Axel Andersson, som är ordförande för Göta studentkår i Göteborg.

”Psykisk ohälsa bland studenter är ett jätteproblem och jag tror att bostadssituationen spär på det”, säger han.

”Det är inte fastlagt exakt varför studenter mår dåligt, men jag tror att en väldigt stort bidragande del är att man hela tiden är stressad över bostad och ekonomi.”

De största studentstäderna – Stockholm, Göteborg, Uppsala och Lund – har inte oväntat fått röd markering i rapporten. Men de har också sällskap av en rad mindre studieorter på listan över städer där studenter inte kan räkna med att få ett förstahandskontrakt under höstterminen.

”Det är inte några större förbättringar, utan det är fortfarande 90 procent av Sveriges studenter som bor i en stad där bostadsmarknaden inte fungerar”, säger Matilda Strömberg, ordförande för SFS.

”Det är studentkårer varje år som berättar om studenter som hoppat av sina utbildningar för att de inte lyckas få tag på en bostad.”

Växjö har lyckats klättra från rött till gult till i år. Linköping har dock samtidigt gått motsatt väg i takt med att antagningen till universitetet ökat. I rapporten används ord som ”kris” och ”panik” om situationen.

”Det vi rekommenderar är att man ställer sig i kö redan samtidigt som man söker. Annars kan det ta väldigt lång tid”, säger Sara Sandberg, boendeombud på Kombo, en hyresgästförening för studenter i staden.

”Ingen ska behöva säga nej till sin studieplats, det brukar alltid ordna sig på något sätt. Men man måste vara öppen för allt och vara väldigt aktiv.”

Axel Andersson konstaterar att han själv har haft tur. Han kunde först bo hemma hos sina föräldrar och bor nu i en studentlägenhet, en tvåa på 39 kvadratmeter, tillsammans med en kompis. Men för andra blir den första studietiden inte lika enkel.

”En som jag känner bodde en bra bit utanför staden, i typ ett skjul på 20 kvadrat utan egen uppvärmning, för 5.000 i månaden. Det är ju pengar man inte har när man är student”, säger han.

”Staden måste börja prioritera studentlägenheter. Som det är ju byggs det för lite, tar för lång tid och blir för dyrt.”

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera