1515
Annons

Bostadskris för studenter: ”Värsta på flera år”

”Värsta på flera år.” ”Panik.” ”Ohållbart.” Bostadskrisen för studenter håller i sig, enligt en ny rapport.

På många orter är väntetiden för en bostad minst ett halvår.

”Det är katastrofalt”, säger Axel Andersson, på Göta studentkår i Göteborg.

Studentbostäder i Stockholm.
Studentbostäder i Stockholm.Foto:Izabelle Nordfjell/TT

Enligt årets bostadsrapport från Sveriges förenade studentkårer (SFS), som publiceras på måndagen, råder fortfarande en djup bostadskris för landets studenter. Av de 33 granskade studentstäderna är det bara nio där nya studenter kan hoppas på en lägenhet inom en månad från terminsstarten.

I de tolv städerna med tuffast bostadsmarknad kan studenter behöva vänta i över ett halvår. I vissa städer är väntetiden minst ett år, i Uppsala ännu längre än så.

I kombination med en osäker andrahandsmarknad och höga hyror är det en oroande situation, anser Axel Andersson, som är ordförande för Göta studentkår i Göteborg.

”Psykisk ohälsa bland studenter är ett jätteproblem och jag tror att bostadssituationen spär på det”, säger han.

”Det är inte fastlagt exakt varför studenter mår dåligt, men jag tror att en väldigt stort bidragande del är att man hela tiden är stressad över bostad och ekonomi.”

De största studentstäderna – Stockholm, Göteborg, Uppsala och Lund – har inte oväntat fått röd markering i rapporten. Men de har också sällskap av en rad mindre studieorter på listan över städer där studenter inte kan räkna med att få ett förstahandskontrakt under höstterminen.

”Det är inte några större förbättringar, utan det är fortfarande 90 procent av Sveriges studenter som bor i en stad där bostadsmarknaden inte fungerar”, säger Matilda Strömberg, ordförande för SFS.

”Det är studentkårer varje år som berättar om studenter som hoppat av sina utbildningar för att de inte lyckas få tag på en bostad.”

Växjö har lyckats klättra från rött till gult till i år. Linköping har dock samtidigt gått motsatt väg i takt med att antagningen till universitetet ökat. I rapporten används ord som ”kris” och ”panik” om situationen.

”Det vi rekommenderar är att man ställer sig i kö redan samtidigt som man söker. Annars kan det ta väldigt lång tid”, säger Sara Sandberg, boendeombud på Kombo, en hyresgästförening för studenter i staden.

”Ingen ska behöva säga nej till sin studieplats, det brukar alltid ordna sig på något sätt. Men man måste vara öppen för allt och vara väldigt aktiv.”

Axel Andersson konstaterar att han själv har haft tur. Han kunde först bo hemma hos sina föräldrar och bor nu i en studentlägenhet, en tvåa på 39 kvadratmeter, tillsammans med en kompis. Men för andra blir den första studietiden inte lika enkel.

”En som jag känner bodde en bra bit utanför staden, i typ ett skjul på 20 kvadrat utan egen uppvärmning, för 5.000 i månaden. Det är ju pengar man inte har när man är student”, säger han.

”Staden måste börja prioritera studentlägenheter. Som det är ju byggs det för lite, tar för lång tid och blir för dyrt.”


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?