Bostadsbrist bekymrar fastighetsbranschen

Fastighetsbranschen slöt upp på Business Arena i Stockholm i veckan.

Di tog tillfället i akt att ta tempen på några av besökarna och ställde frågan: Vilken är den största utmaningen just nu?

Christoffer Hallersbo, Anna Forsberg och Fredrik Bele, distriktschefer respektive regionchef på Skanska.
Christoffer Hallersbo, Anna Forsberg och Fredrik Bele, distriktschefer respektive regionchef på Skanska.Bild:Amanda Lindgren
Helena Ehrenborg, partner Real Estate Assurance på PWC.
Helena Ehrenborg, partner Real Estate Assurance på PWC.Bild:Amanda Lindgren
Eric Engström och Soheil Pouresmaili, affärsområdeschef respektive kommunikatör på Arkitema Architects.Bild:Amanda Lindgren
Annica Modin, Mathias Aronsson och Elisabeth Vansvik, stadsutvecklingsstrateg, vice vd respektive kommunikationsdirektör på Wallenstam.Bild:Amanda Lindgren
Marie Harder och Anette Nordenfelt, marknadskoordinator respekive kommunikationschef på Fastigo.Bild:Amanda Lindgren
Lena Fällström och Anette Henriksson, vice ordförande i tekniska nämnden respektive kommundirektör i Lund.
Lena Fällström och Anette Henriksson, vice ordförande i tekniska nämnden respektive kommundirektör i Lund.Bild:Amanda Lindgren

 Christoffer Hallersbo, Anna Forsberg och Fredrik Bele, distriktschefer respektive regionchef på Skanska.
”Att möta tuffare klimatmål. Där behöver vi på Skanska göra saker annorlunda. Skanska har satt koldioxidmål 2030 och det måste vi börja navigera utifrån. Det kommer troligen kräva nya kompetenser”, säger Christoffer Hallersbo.

Helena Ehrenborg, partner Real Estate Assurance på PWC.
”Kompetensutvecklingen när det gäller byggare, ingenjörer, arkitekter, ekonomer och revisorer. Det är en jätteutmaning att hitta rätt kompetens.”

Eric Engström och Soheil Pouresmaili, affärsområdeschef respektive kommunikatör på Arkitema Architects.
”Jag är bostadsarkitekt och utmaningen är bostadspolitiken. Hur ska det lösas att två tredjedelar av befolkningen inte har de ekonomiska förutsättningarna att efterfråga de bostäder som finns?”, säger Eric Engström.

Annica Modin, Mathias Aronsson och Elisabeth Vansvik, stadsutvecklingsstrateg, vice vd respektive kommunikationsdirektör på Wallenstam.
”På en het marknad, när markpriser och produktionskostnaderna ökar, är det viktigt för oss att fortsätta bygga hyresrätter och vara kostnadseffektiva”, säger Mathias Aronsson.

Marie Harder och Anette Nordenfelt, marknadskoordinator respekive kommunikationschef på Fastigo.
”Hur vi ska få in de som kommit till Sverige senaste åren och samtidigt möta kompetensbehovet i fastighetsbranschen. Integration och mångfald är nyckelfrågor”, säger Anette Nordenfelt.

Lena Fällström och Anette Henriksson, vice ordförande i tekniska nämnden respektive kommundirektör i Lund.
”Att få fler att bygga. Det är för stor efterfrågan på dem som kan bygga vilket innebär att priserna ökar. Vi vill ha ökad konkurrens och får in alldeles för få anbud, vilket också leder till förseningar”, säger Anette Henriksson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?