1515
Annons

Bostadsbrist bekymrar fastighetsbranschen

Fastighetsbranschen slöt upp på Business Arena i Stockholm i veckan.

Di tog tillfället i akt att ta tempen på några av besökarna och ställde frågan: Vilken är den största utmaningen just nu?

Christoffer Hallersbo, Anna Forsberg och Fredrik Bele, distriktschefer respektive regionchef på Skanska.
Christoffer Hallersbo, Anna Forsberg och Fredrik Bele, distriktschefer respektive regionchef på Skanska.Bild:Amanda Lindgren
Helena Ehrenborg, partner Real Estate Assurance på PWC.
Helena Ehrenborg, partner Real Estate Assurance på PWC.Bild:Amanda Lindgren
Eric Engström och Soheil Pouresmaili, affärsområdeschef respektive kommunikatör på Arkitema Architects.Bild:Amanda Lindgren
Annica Modin, Mathias Aronsson och Elisabeth Vansvik, stadsutvecklingsstrateg, vice vd respektive kommunikationsdirektör på Wallenstam.Bild:Amanda Lindgren
Marie Harder och Anette Nordenfelt, marknadskoordinator respekive kommunikationschef på Fastigo.Bild:Amanda Lindgren
Lena Fällström och Anette Henriksson, vice ordförande i tekniska nämnden respektive kommundirektör i Lund.
Lena Fällström och Anette Henriksson, vice ordförande i tekniska nämnden respektive kommundirektör i Lund.Bild:Amanda Lindgren

 Christoffer Hallersbo, Anna Forsberg och Fredrik Bele, distriktschefer respektive regionchef på Skanska.
”Att möta tuffare klimatmål. Där behöver vi på Skanska göra saker annorlunda. Skanska har satt koldioxidmål 2030 och det måste vi börja navigera utifrån. Det kommer troligen kräva nya kompetenser”, säger Christoffer Hallersbo.

Helena Ehrenborg, partner Real Estate Assurance på PWC.
”Kompetensutvecklingen när det gäller byggare, ingenjörer, arkitekter, ekonomer och revisorer. Det är en jätteutmaning att hitta rätt kompetens.”

Eric Engström och Soheil Pouresmaili, affärsområdeschef respektive kommunikatör på Arkitema Architects.
”Jag är bostadsarkitekt och utmaningen är bostadspolitiken. Hur ska det lösas att två tredjedelar av befolkningen inte har de ekonomiska förutsättningarna att efterfråga de bostäder som finns?”, säger Eric Engström.

Annica Modin, Mathias Aronsson och Elisabeth Vansvik, stadsutvecklingsstrateg, vice vd respektive kommunikationsdirektör på Wallenstam.
”På en het marknad, när markpriser och produktionskostnaderna ökar, är det viktigt för oss att fortsätta bygga hyresrätter och vara kostnadseffektiva”, säger Mathias Aronsson.

Marie Harder och Anette Nordenfelt, marknadskoordinator respekive kommunikationschef på Fastigo.
”Hur vi ska få in de som kommit till Sverige senaste åren och samtidigt möta kompetensbehovet i fastighetsbranschen. Integration och mångfald är nyckelfrågor”, säger Anette Nordenfelt.

Lena Fällström och Anette Henriksson, vice ordförande i tekniska nämnden respektive kommundirektör i Lund.
”Att få fler att bygga. Det är för stor efterfrågan på dem som kan bygga vilket innebär att priserna ökar. Vi vill ha ökad konkurrens och får in alldeles för få anbud, vilket också leder till förseningar”, säger Anette Henriksson.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?