1515

Börsveckan: Köp Cramo och Attendo

Finländska bygguthyrningsbolaget Cramo gynnas av stark konjunktur och vårdbolaget Attendo är intressant trots höga värderingsmultiplar. Luftfilterföretaget Nederman har länge underpresterat men har nu rensat luften och erbjuder köpläge. Det skriver Börsveckan i senaste utgåvan av tidningen.

Handlare Anthony Rinaldi på New York Stock Exchange
Handlare Anthony Rinaldi på New York Stock ExchangeBild:Richard Drew

Cramo är näst störst i Europa på uthyrning av entreprenadmaskiner och flyttbara lokaler genom dotterbolaget Cramo Adapteo. I dag finns bolaget i hela 14 länder. Estimaten på marknaden indikerar en tillväxt på 3-4 procent de kommande två åren vilket givet den positiva stämningen inom industrin får ses som försiktigt. Rörelsemarginalen för Cramo väntas hoppa upp till 15,7 procent i år medan p/e faller till 11,3 nästa år. Uppsida finns i både estimaten och aktien enligt Börsveckan som råder till köp.

Cramos konkurrent Ramirent har haft en tråkig lönsamhet men verkar vara på rätt väg för att vända utvecklingen. Men bolaget värderas högre än Cramo som därför är att föredra, anser tidningen och rekommenderar avvakta för Ramirent.

Railcare underhåller som namnet antyder järnväg och 2013 fick bolaget ett genombrott då det brittiska motsvarigheten till Banverket blev kund. Värderingen avskräcker inte, men givet bolagets ambition att byta till Stockholmsbörsen är det märkligt att insiders i stort sett bara stått för försäljningar på senare tid. Det bidrar till att rådet blir avvakta.

Hjälpmedelsbolaget Addera Care har gått starkt på börsen men det finns frågetecken kring senaste förvärvet Amajo och potentialen på nuvarande nivåer är inte stor, anser Börsveckan.

När dimman skingras runt den så kallade välfärsutredningen ser läget för sektorns bolag ljusare ut. Attendo har återhämtat höstens kursfall och trots höga multiplar är aktien enligt Börsveckan intressant: rådet blir köp.

Nederman har sedan förra analysen i Börsveckan för ett år sedan, där rekommendationen blev avvakta, stigigt med nästan 10 procent. Aktien har därmed gått svagare än index, och Börsveckan ser nu ett läge att kliva på igen med ett köp.

Läs Mikael Vilenius analys av Nederman

Förpackningstillverkaren Billerud Korsnäs tog marknaden på sängen med en vinstvarning för det första kvartalet. Bortsett från den ser bilden enligt Börsveckan ganska ljus ut för bolaget och framtidssatsningarna ser strategiskt rätta ut. Men bolaget har blivit indraget i en konkurrensutredning av EU-kommissionen och det finns alltså en risk för negativa överraskningar framöver - rådet blir att avvakta.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?