1515
Annons

Börsens bryggare hoppas brexitavtal lyfter pundet

Förhandlingarna mellan Storbritannien och EU går mot slutspurten efter förra veckans islossning.

Svenska företagare är angelägna om att det blir ett avtal, gärna nästa vecka.

Peter Bronsman, vd för Kopparbergs Bryggeri, hoppas på ett avslut för brexit.
Peter Bronsman, vd för Kopparbergs Bryggeri, hoppas på ett avslut för brexit.Foto:Jeff Gilbert

Intensiv diplomati på toppnivå bröt i förra veckan dödläget om förhållandet efter nyår, när britternas övergångsperiod efter EU-utträdet tar slut.

För att få ett avtal klart till början av november väntas en handfull förhandlare den här veckan gå in i en ”tunnel” för att få fram avtalstext - under total tystnad både mot medier och medlemsländernas EU-ambassadörer. Det rapporterar bland annat Daily Express.

Tre knäckfrågor återstår: fiskerättigheter, rättvis konkurrens inklusive statsstöd samt mekanism för att lösa framtida tvister.

Ett avtal är viktigt för Kopparbergs Bryggeri KOBR B +1,29% Dagens utveckling , som har två tredjedelar av sin försäljning i Storbritannien.

”Försäljningen av vår cider har ökat väldigt mycket och tagit marknadsandelar under året. Det gör att brexit blir ännu viktigare att klara av”, säger vd Peter Bronsman.

Osäkerheten om villkoren efter nyår är kvar in i det sista.

”Vi vet inte hur det blir med brexit och hur vi ska lösa det, men är fortsatt på tårna. Det känns som 50/50. Vi vet inte vad som händer. Vi förbereder och fortsätter att fokusera på den brittiska marknaden. Men jag hoppas verkligen att det blir ett avslut för brexit.”

Förra veckans positiva signaler om förhandlingarna stärkte pundet.

”Pundet kommer alltid att gå upp och ned, men det har varit väldigt lågt sedan före sommaren. En 10 procent lägre kurs är mycket pengar för oss, eftersom en stor del av valutaflödet är i pund”, säger Peter Bronsman.

Bolaget är redo även om det inte skulle finnas något avtal efter årsskiftet.

”Vi har förberett oss i fyra år, och det börjar bli skarpt läge igen. Det har det ju varit tidigare också men nu känns det som extra skarpt läge. Vi vill ha ett avtal mellan EU och Storbritannien men blir det inte så kan vi bli ett mer brittiskt bolag.”

Kopparbergs har redan ökat sin lokala tillverkning.

”Vi har byggt upp tappning så att 30 procent av vår volym tappas i Storbritannien. Om det blir för dyra tullar tvingas vi gå in med produktion i Storbritannien. Men det kommer att bli ett hack. Vi kan aldrig gå upp till 100 procent av produktionen där”, säger Peter Bronsman.

Bolaget fyllde på de brittiska lagren inför förra årets planerade brexit, och gör det åter inför nyåret - men i mindre omfattning eftersom den lokala produktionen har skalats upp.

Hur har coronakrisen påverkat er?
”Nedstängningen var en chock för alla. Men när pubarna stängde gick konsumenterna i stället till butikerna och köpte Kopparbergs, och köpte mer. Vi ökade mer än marknaden, och den ökningen har vi kvar. Efter nedstängningen är det också fler pubar som har tagit in Kopparberg”, säger Peter Bronsman.

Ungefär två tredjedelar av försäljningen går till handeln, både butiker och ”bottle shops”, och en tredjedel till pubarna.

Fram till i mitten av juli ökade bolagets försäljning i brittiska butiker med 37 procent till ett varuvärde på 209 miljoner pund, motsvarande nära 2,2 miljarder kronor. Det gör Kopparberg till det åttonde största öl- och cidermärket i landet enligt undersökningsbolaget Iri.

Även skandinaviska matimportören och kaféet Scandikitchen med omkring 40 anställda försöker förbereda sig för en osäker framtid efter årsskiftet.

”Jag sköter planeringen. Det innebär att jag öppnar alla brev från skattemyndigheten som undrar om vi är förberedda”, säger Jonas Aurell som driver bolaget tillsammans med sin danska fru Brontë Aurell.

Det mesta är enligt honom oklart: vilka lagar och regler som gäller, etiketter, information och vem som har ansvaret.

”Det första kvartalet kommer att bli en stor röra, en soppa, oavsett hur det går i förhandlingarna. Det blir den största förändringen i tullar sedan Storbritannien gick med i EU för över 40 år sedan.”

Ändå har Scandikitchen ett försprång.

”Som medelstor importör har vi nog förberett oss så gott det går. Vi har handlat med Norge i ett tiotal år så vi vet hur det är att få saker över gränser. Som tur är ska våra varor bara en väg: in. Det är värre för bildelar som ska åka fram och tillbaka över gränsen.”

Trots allt är Jonas Aurell optimist.

”Människor är pragmatiska, så man hittar nya vägar. Vi kommer nog att ha en mycket bättre bild efter någon månad.”

Scandikitchen fyller lagren inför årsskiftet, precis som inför fjolårets två klippstup när Storbritannien var nära att ramla ur EU utan avtal.

”Vi har kört igenom systemen i nästan skarpt läge. Vi försöker fylla lagret så gott vi kan för att inte sitta på pottkanten och plockar hem varor som täcker ett behov under det första kvartalet. Men det går inte med allt. En del varor har inte sådan livslängd.”

Bolaget har skaffat ett extra lager i London och ett i mellersta England. Jonas Aurell räknar med att lager och extra transporter kostar uppemot 12000 pund, nära 140000 kronor.

”Vi jobbar tätt med de varumärken vi distribuerar som Leksandsbröd, Västerbottensost och Orkla för att det ska fungera så smärtfritt som möjligt. Jag tror inte att det blir att ta ledigt i januari - men det hade det inte blivit ändå. Det har varit ett märkligt år, med corona och sedan brexit som grädde på moset”, säger Jonas Aurell.

Hur har corona påverkat er?
”Kaféet har varit stängd och våra restaurangkunder har försvunnit, men matbeställningarna har gått spikrakt uppåt. Vi har jobbat hela tiden och haft tillräckligt att göra för att slippa paniken. Det har varit bra att ha flera ben att stå på, även om det ibland känns som lite väl många ben.”

Peter Sandberg, vd för Svenska handelskammaren i London, säger att vårens nedstängningar öppnade många företags ögon för sårbarheten i varukedjan.

”Corona satte stopp för leverantörskedjor under mars och april. Det aktualiserade, exponerade och identifierade brister i leverantörskedjorna inför EU-utträdet. Det kanske gör att man i framtiden blir lite snabbare.”

Samtidigt ser han ett fortsatt starkt intresse från Sverige.

”I september kom 23 svenska startuppföretag in på marknaden. Kapitalet finns här, det är en jättestor marknad. Sedan ska man inte glömma att London är en techhuvudstad som är större än Berlin, Stockholm, Amsterdam och Paris – tillsammans. Det finns mycket framtidstro här”, säger Peter Sandberg.


Innehåll från Euro Accident Livförsäkring ABAnnons

Försäkringen som gör skillnad

Marie Fristedt, hållbarhetsansvarig, Euro Accident Livförsäkring AB
Foto: Ola Sprang
Marie Fristedt, hållbarhetsansvarig, Euro Accident Livförsäkring AB Foto: Ola Sprang

För företag handlar hållbarhet inte bara om påverkan på klimat eller miljö. Det handlar också om medarbetarnas hälsa och välmående, den sociala hållbarheten, och att till exempel arbeta för att motverka stress och utmattning. Här kan företagets sjukförsäkring göra skillnad och bidra till positiva resultat.

Hållbarhetsfrågorna med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter på verksamheten har fått en allt större betydelse för företagen. Därmed har det också blivit viktigt att förstå, identifiera och hantera sådana risker, tillsammans med till exempel affärsrisker och finansiella risker.

– En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna för företag handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna, så kan kostnaderna och följderna av ohälsa blir stora för företaget och samhället, säger Marie Fristedt, hållbarhetsansvarig på försäkringsbolaget Euro Accident.

Euro Accident är specialiserade på personriskförsäkringar och erbjuder bland annat en försäkring, Sjukförsäkring PlanSjuk. Den kan hjälpa företag att minimera risken för att medarbetarna blir långtidssjuka och bidra till positiva resultat i företagets sociala hållbarhetsarbete.

– I vår roll som försäkringsbolag är det centralt att hantera olika risker. Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning, säger Marie Fristedt.

Sjukförsäkring PlanSjuk innehåller bland annat stöd från Euro Accidents egna hälso- och rehabprocessledare som bidrar till att företaget uppfyller sitt ansvar för rehabiliteringen. Genom åtgärder i försäkringen får den försäkrade medarbetaren dessutom hjälp för att inte bli långtidssjukskriven eller för att kunna komma tillbaka i arbete igen.

– Idag kan åtta av tio försäkrade som får vår hjälp helt och hållet undvika en långtidssjukskrivning med den metod som vi utvecklat. Det som är mest avgörande för att nå goda resultat är vi får komma in tidigt, att vi involverar och stöttar chefen under processen och framför allt att vi ser och förstår varje enskild persons behov och anpassar åtgärderna därefter, säger Marie Fristedt.

En viktig grund till det goda resultatet är erfarenheterna från ett pilotprojekt som fokuserade på en grupp försäkrade som varit sjukskrivna till 100 procent under en längre tid. Hittills har projektet resulterat i att 84 procent av de försäkrade i gruppen kunnat börja arbeta mer än tidigare och 76 procent har kunnat börja arbeta på heltid igen.

– Vi har arbetat med förebyggande och rehabiliterande stöd i vår försäkring sedan 2005. Under åren har vi skaffat oss värdefull kunskap om vad som gör människor sjuka och hur de kan bli friska igen. Det sparar stora kostnader för företag och samhälle. Men viktigast av allt är att vi kan göra skillnad för de människor vi möter. Och det är det som driver oss att hjälpa människor till ett friskt och hållbart liv, säger Marie Fristedt.

Om Euro Accident:

Hållbara medarbetare är en viktig del i ett företags hållbarhetsarbete.

Euro Accidents försäkring innehåller förebyggande och rehabiliterande stöd som kan bidra till att företag har hållbara medarbetare som kan arbeta och mår bra.

Åtta av tio försäkrade som får Euro Accidents hjälp kan undvika en långtidssjukskrivning.

Läs mer om Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident Livförsäkring AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?