Börsen i mångfaldssatsning med Allbright – ”Största satsningen av det här slaget”

Nasdaq Stockholm vill öka mångfalden i styrelserummen. Nästa år kommer de i samarbete med stiftelsen Allbright erbjuda utbildning till både noterade och onoterade bolag. Framöver kommer även bolag som vill noteras att uppmuntras till att jobba med frågan. 

Amanda Lundeteg, vd på Allbright och Fredrik Ekström, vd på Nasdaq Stockholm.
Amanda Lundeteg, vd på Allbright och Fredrik Ekström, vd på Nasdaq Stockholm.Foto:Joey Abrait

Nasdaq Stockholm kommer under det första kvartalet nästa år att gå ut till över tusen noterade bolag i Norden och erbjuda dem utbildning i hur de kan jobba med jämställdhets- och mångfaldsfrågor.

Stockholmsbörsen tog initiativet till ett samarbete med Allbright efter att stiftelsen kom ut med en rapport tidigare i år som visade att andelen börsbolag som helt saknar kvinnor i sin ledningsgrupp ökade för första gången sedan 2011.

”Många bolag har en ambition att bli mer jämställda men de saknar kunskap och verktyg. Därför vill vi skapa en utbildningsplattform tillsammans med Allbright som kan göra skillnad. Speciellt för de mindre bolagen. Stockholmsbörsen är ledande i Europa på noteringar av små och mellanstora bolag och de har inte lika mycket resurser som de större”, säger Fredrik Ekström, vd på Nasdaq Stockholm. 

Utbildningarna kommer även rikta sig till onoterade bolag. Med på båten är Swedish Private Equity & Venture Capital Association, SVCA, en intresseförening för aktörer inom det svenska privatkapitalområdet. Bolag som ägs av medlemmar i SVCA och deras nordiska motsvarigheter kommer också ha möjlighet att ställa upp på utbildningsserien. 

”Vi blev lite överraskade och otroligt glada över att Stockholmsbörsen tog det här initiativet. Det här är mig veterligen den största satsningen av det här slaget, där börsen tydligt visar att det här är något som bolagen ska ha högt upp på agendan”, säger Amanda Lundeteg, vd på Allbright.

Den amerikanska Nasdaqbörsen har gått ut med att de vill se att styrelserna hos börsnoterade bolag ska ha minst en kvinna och en person som identifierar sig som en underrepresenterad minoritet. Bolagen som inte lever upp till det ska behöva förklara sig. 

Den typen av strategi var inte aktuella i den svenska satsningen. Amanda Lundeteg tror att utbildning är rätt väg att gå. 

”Det blir spännande att se hur många som faktiskt tar del av utbildningen och framförallt tar den vidare internt. Vi tror att näringslivet kan komma i mål innan man behöver ta till de här tvingande åtgärderna. Vi har sett tecken på det i fastighetsbranschen som jobbat målmedvetet och nått upp i en bra nivå. Men vi får utvärdera efter ett år och göra en fortsatt plan efter det”, säger hon. 

Nasdaq Stockholm meddelar också att de nästa år kommer börja uppmana bolag som vill noteras att behandla jämställdhet och mångfald som en prioriterad fråga.   

”Det är ett sätt att tidigt sätta fokus på de här frågorna. Hur bolagen kan bli mer jämställda och få mer mångfald. Vad gäller befintligt noterade bolag så är det bolagskoden som gäller och den säger att de ska sträva mot jämställda styrelser”, säger Fredrik Ekström.

Satsningen ska utvärderas av Nasdaq efter ett år och då kan det bli aktuellt med vidare initiativ, enligt Fredrik Ekström. Även Allbright uppger att de tittar på att ge ut en extra rapport under 2021 med fokus på bolagen som ställer upp på utbildningarna. 

”Det blir extremt intressant vad som händer i styrelserna nästa år i och med att det stått stilla i tre år. Det första målet är att få fart på utvecklingen där igen. Det kan inte stå still i fyra år i sträck. När frågan är uppe på agendan då brukar det röra på sig så jag är hoppfull kring det. Jag tror att vi kan nå jämställda styrelser inom fem år utan kvotering”, säger Amanda Lundeteg.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?