1515

Börsen: Assa sänke på börsen

En inledande rapportvecka ser ut att avslutas i dur med kursuppgångar för Volvo och Ericsson men med Assa som sänke. Även Husqvarna och Betsson tyngdes av rapporter.

Strax efter klockan 13 var storbolagsindex OMXS30 upp 1,2 procent till nivån 1.667. Aktier för drygt 9 miljarder kronor hade omsatts på Stockholmsbörsen.

Volvos B-aktie omsatte 2 miljarder och steg nära 7 procent sedan fordonskoncernen rapporterat ett tredje kvartal som gott och väl överträffade analytikernas förväntningar. Budskapet från vd Martin Lundstedt var att orosmolnen kring flaskhalsar i produktionen kommer att skingras under det fjärde kvartalet. Börsvärdet närmar sig H&M:s 355 miljarder kronor.

Ericsson ERIC B +1,12% Dagens utveckling s aktie var god tvåa i OMXS30, 4,7 procent högre trots en rapport som av bankerna betecknades som svårbedömd. På nedersta raden av resultaträkningen förlorade telekombolaget 4,3 miljarder kronor i kvartalet, men kassaflödet från rörelsen var noll. Justerat rörelseresultat helt nära noll var lite bättre än befarat efter bidrag från affärsområdet Networks. Från ledningen hördes tongångar om att strategin börjar leverera resultat i marknaden. Vd Börje Ekholm ser inget behov av nyemission, sade han med hänvisning till en nettokassa på 24 miljarder kronor.

Assa Abloy ASSA B +0,42% Dagens utveckling föll med 2 procent, hälften så mycket som när vd Johan Molin aviserade sin sorti i början av oktober. Rapporten var bara lite svagare än väntat, men låsbolaget oroade med att situationen i Kina, som tidigare har visat sig problematisk, alltjämt är utmanande med minskande försäljning.

Även Husqvarnas sorgebarn, divisionen Consumer Brands, är fortsatt utmanande enligt trädgårdsproduktbolagets delårsrapport. Aktien tappade 3,6 procent, efter att ha fallit 5 procent när volymtappet i samma division aviserades i måndags.

Det stora rapportraset stod dock Betsson för, efter en nedslående låg intäktstillväxt i det tredje kvartalet: 11 procent mot ett SME-konsensus på nästan 15 procent. Sportboksmarginalen backade från 7,6 till 7,1 procent, och aktien var ned 7 procent.

I Helsingfors hade Metso en oregelbunden utveckling. Cevian är storägare liksom i Ericsson och Volvo. Initialt var Metso-aktien ned på stora engångskostnader för gruvprojekt i orderstocken och ett lägre nettoresultat än väntat. Orderingången överträffade däremot förväntningarna på Atlas Copcos förra kompressorchef Nico Delvauxs första rapport.

Duni backade 4 procent på sin rapport medan Beijer Ref och Ahlsell var nära oförändrade.

Bland bolag som inte rapporterade märktes Oriflame. Kosmetikaaktien steg 3 procent, efter att DNB slopat sitt säljråd.

HIQ sjönk 2,7 procent efter en sänkning till minska från öka från Handelsbanken Capital Markets.

Precise rusade 20 procent efter ett pressmeddelande om att bolaget ska presentera en ny fingeravtryckslösning för smarta kort.

Studsvik var initialt upp 5 procent på rapport.

Uniflex rapporterar kl 13.30.

På makroagendan väntar bostadsstatistik för USA klockan 16, och i Bryssel pågår EU-toppmöte om brexitförhandlingar.


Graf: OMXS30 fredagen den 20 oktober 2017.

image

Källa: Infront.



Innehåll från SitecoreAnnons

Sitecore stärker sitt erbjudande till nordiska kunder genom nya lösningar från strategiska förvärv

James Ek, Regional VP på Sitecore.
James Ek, Regional VP på Sitecore.

Företaget Sitecore, som erbjuder ett av världens ledande DXP-verktyg, köper upp ameri-kanska företaget Reflektion, ledande på teknik för AI-förstärkt digitalt sökmotorstöd.

Det är det fjärde bolagsförvärvet i år, som uppföljning av uppköpet av Stylelabs för två år sedan. Dessa uppköp syftar liksom de andra till att stärka erbjudandet till befintliga och nya kunder.

– Vi moderniserar vår portfölj, breddar den med mer avancerade och ändamålsenliga lös-ningar och gör den mer åtkomlig för fler bolag, stora som små, säger James Ek, Regional VP på Sitecore.

Sitecore är global ledare när det gäller programvara för upplevelsehantering som kombinerar in-nehållshantering, e-handel och kundinsikter. 

Företaget är inne i en intensiv tillväxtresa och har de senaste tre åren köpt upp fem bolag, varav fyra sedan i våras. Ägarna har skjutit till 1.2 miljarder dollar i syfte att fördubbla omsättningen, genom både förvärv och nyanställningar.

2 september meddelade Sitecore att de förvärvat det San Mateo-baserade företaget Reflektion, vars AI-förstärkta sökmotorstöd används för att förstå och förutsäga mönster, sammanhang och behov hos e-handelskunder. 

– 93 procent av alla upplevelser online börjar med en sökning, vilket gör den till en integrerad del av kundens köpresa. Med lösningen från Reflektion lyfts sökprocessen till en konversationsstyrd upplevelse som ger mer personliga, lättillgängliga och skräddarsydda svar åt kunden, säger Ja-mes Ek.

Nya förvärv adderar nya lösningar

26 maj tillkännagavs att Sitecore förvärvat företaget Moosend, som har en ledande SaaS-baserad Marketing Automation-lösning. 

Tidigare i våras förvärvade Sitecore de båda bolagen Four51 och Boxever. 

Four51 har en unik Commerce-lösning som innehåller all funktionalitet som krävs för avancerad B2B-försäljning byggd med de mest moderna principerna för leverans i molnet med tjänsten Or-derCloud

– Genom detta får företag en flexibel lösning att växa med, både nu och i framtiden, säger James Ek.

Det irländska bolaget Boxever leverade en Customer Data-platform som erbjuder ett modernare sätt att skapa personalisering i kundupplevelsen.

2018 förvärvades den belgiska innehållsplattformen Stylelabs.

– Vi har gjort dessa uppköp för att våra kunder, nya och befintliga, ska kunna fortsätta växa med Sitecore, förklarar James Ek.

James poängterar att förvärven framförallt är gjorda med ambitionen att bygga den nya moderna arkitekturen Composable DXP som SaaS-lösningar, men att alla lösningar också kan komplettera och leverera värden till befintliga kunder.

– Våra befintliga kunder kommer att ha än mer nytta av Sitecore, men genom dessa förvärv kommer vi också att kunna ta in nya kunder, säger han.

Nyförvärven är lättintegrerade

Att på kort tid integrera fem nya företag in i en befintlig organisation kan ses som en utmaning, men James Ek menar att det går smidigt.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi har köpt upp bolag, inte marknadsandelar. Vi har köpt dessa bolag på grund av deras teknologi, inte för att komma åt deras kunder eller något speciellt marknadssegment, säger han och avslutar:

– Vi har också köpt dem för att de är lättintegrerade. De har en öppen arkitekturen i sina lösning-ar. Vi tror att det kommer att gå snabbt att få ihop en helhet och det kommer både våra befint-liga och nya kunder att upptäcka.

Klicka här för att anmäla dig till Sitecore Symposium 2021 

Om Sitecore

Sitecore är global ledare inom programvara för upplevelsehantering som möjliggör kontextuell marknadsföring. 

Marknadsförare kan leverera innehåll i realtid i den kontext som kunder interagerar med varu-märket i alla kanaler – före, under och efter ett köp. 

Mer än 4 900 varumärken – däribland Volvo, Puma, THULE, P&G, Danske Bank – använder Si-tecore för context marketing för att leverera personaliserade upplevelser som skapar kunder för livet.

Läs mer på: http://www.sitecore.com/ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sitecore och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?