Börsdirektören om mardrömsveckan: ”70 procent skulle försvinna”

Konsult- och utbildningsföretaget BTS stod inför ett jätteras, men lyckades kompensera fallet genom att snabbt styra om verksamheten. I dag ser Henrik Ekelund, vd och grundare, krisen som en viktig utvecklingsfas.

”Förändringarna vi gjorde under 2020 blir en språngbräda till nästa tillväxtfas”, säger han.

Foto:Jack Mikrut

När nyheterna om coronaviruset spridning i Italien kablades ut över världen i februari förra året, såg Henrik Ekelund, vd och grundare samt största ägare av konsult- och utbildningsföretaget BTS BTS B +0,88% Dagens utveckling , framför sig ett brant försäljningsras.

”Vi stod med en fet orderbok och en aktiekurs som var 'all time high', när jag insåg att 70 procent av intäkterna skulle försvinna eftersom de bygger på fysiska möten”, säger han och fortsätter:

”Jag bestämde mig då för två saker: att vi skulle behålla alla våra 850 anställda plus att vi skulle agera snabbt och fokusera på att ställa om till virtuell leverans.”

Omställningen krävde en rejäl omstuvning i kundportföljen som delades in i tre kategorier: Krisbranscher, tillväxtbranscher och branscher som rullade på ungefär som tidigare. 

”Vi flyttade alla säljinsatser till tillväxtbranscherna. Samtidigt stod vi inför uppgiften att själva lära oss virtuella leveranser. Först när vi lärt oss det skulle vi kunna bygga om verksamheten”, säger Henrik Ekelund. 

Redan i april började kunderna testa BTS virtuella utbildningar. I dag är de helt inkörda med konceptet, konstaterar han och uppskattar att 99 procent av alla utbildningar (cirka 10.000 per vecka) är virtuella i dagsläget. 

”Hela utbildnings- och konferensbranschen har ställt om på ett år”, kommenterar Henrik Ekelund. 

Det dramatiska omsättningsfall som han räknade med för ett år sedan, kompenserades till två tredjedelar av företagets nya lösningar och erbjudanden. I stället för 70 procent landade tappet på 20 procent. 

Finns det skalfördelar med de virtuella utbildningarna?
”Vissa skalfördelar finns det, som att kunderna inte längre behöver resa, vilket spar mycket tid och pengar. Det finns även fler möjligheter att hitta skalfördelar. Vi har två globala team som jobbar med det.”

Framöver tror Henrik Ekelund att de traditionella utbildningarna där deltagarna är på plats och de virtuella kommer att stå för ungefär hälften av intäkterna vardera. 

Hur blir 2021?
”Våra utsikter är att resultatet blir i linje med 2019. Vi har vuxit 18 år på börsen – förändringarna vi gjorde under 2020 blir en språngbräda till nästa tillväxtfas.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?