1515

Börsbolagets båt seglade rekordsnabbt runt Gotland

HiQ 4 satte nytt rekord i ÅF Offshore Race när båten på måndagen seglade över mållinjen i Sandhamn i Stockholms skärgård.

Skypegrundaren Niklas Zennström, skeppare på båten Rán, var en av många som fick bryta i det hårda vädret.

Årets start i ÅF Offshore Race, Nordens största havskappsegling.
Årets start i ÅF Offshore Race, Nordens största havskappsegling.Foto:Christine Olsson

Det var högsommarvärme och milda vindar när startfältet i årets upplaga av seglingsklassikern ÅF Offshore Race på söndagen lämnade Skeppsholmen i centrala Stockholm. Niklas Zennströms Rán fick en bra start i sin klass. 

Men väl ute på öppet hav ändrades villkoren snabbt. På söndagskvällen rapporterades vindbyar kring 20 meter per sekund utanför Landsorts fyr. Flera båtar drabbades av haverier och valde att bryta. Sjösjuka i den grova sjön bidrog också till att väldigt många skeppare valde eller tvingades att avsluta tävlingen i förtid. Strax före midnatt på måndagskvällen hade cirka 90 av 225 startandes brutit.

Rán, som ledde vid Fårö, var en av många båtar som bröt.

Men för båtarna av modell VO65, byggda för världsomseglingen Volvo VOLV B +1,82% Dagens utveckling Ocean Race, var detta utmärkta förhållanden. HiQ 4, med rutinerade skepparen Bouwe Bekking, ledde fältet vid Hoburgen (rundningen av Gotland) och blev först att nå målet i Sandhamn. HiQ 4 seglade ÅF Offshore Race på 27 timmar 4 minuter och 9 sekunder. Snitthastigheten var 12,88 knop, vilket gjorde att HiQ slog CQS:s hastighetsrekord från förra året med nästan 2 knop.

Holländaren Bekking hävdar att han aldrig var riktigt nervös över den andra VO65:an Ambersail 2.

”Vi låg före dem hela vägen, ett tag så mycket som 10 distansminuter så vi hade koll på dem. Men det är klart, strax innan målgång hade vi ett åskväder strax väster om oss och vi låg i verkligt svaga vindar”, säger han på ÅF Offshore Races hemsida.

Ambersail 2, som för fyra år sedan deltog i Volvo Ocean Race under namnet SCA SCA B -0,4% Dagens utveckling , nådde målet som andra båt.

Ombord på HiQ fanns rutinerade havskappseglare som Roger Nilson (navigatör) och Anders Lewander (segelkoordinator). Roger Nilson, Sveriges kanske mest meriterade havskappseglare, konstaterar att HiQ 4 är byggd för att klara de extrema förhållandena i Södra ishavet.

”Jag skulle inte säga att det var en tuff segling. Men det gick fort och det var vått när man var på däck. Att det skulle bli rekord förstod jag nog när vi kom ut på havet. Hade skärgårdsseglingen tagit för lång tid hade vi inte klarat det”, säger han till tävlingens hemsida.

Båten har deltagit i två Volvo Ocean Race, då under namnet Team Brunel, med en andraplats som främsta merit.

Som första båt i Classic-klassen gick familjen Wallenbergs Refanut i mål strax efter kl 22 på måndagen. Refanut, byggd 1955, klarade det hårda vädret, men inte utan att besättningen fick kämpa rejält.

”Det har varit stökigt. Spännande men stökigt”, säger skepparen Fredrik Wallenberg till ÅF Offshore Races hemsida. 

De gamla träbåtarna tar ofta mycket stryk i hårt väder och fem av sju båtar i Classic-klassen hade på måndagskvällen brutit. En av dem var Regina, med finansmannen Jacob Wallenbergs dotter Lovisa Cavalli Wallenberg som skeppare.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?