1515
Annons

Börsbolaget som spårar din cykel

I december fick Stockholmsbörsen sitt enda renodlade försäkringsbolag. Nischade Solid Försäkring, med bas i Helsingborg, har bland annat gjort sig ett namn genom smarta lösningar på en allt hetare cykelmarknad. 

Solid Försäkrings vd Marcus Tillberg
Solid Försäkrings vd Marcus TillbergFoto:Lars Jansson

”När du köper en cykel hos oss ingår alltid en självriskeliminering hos Solid Försäkring SFAB -0,65% Dagens utveckling ar, Sveriges största försäkringsgivare inom cyklar”, skriver en större detaljhandelskedja inom cyklar på sin sajt. 

Cykelförsäkringar är en konkurrensutsatt marknad, men det som gör det nyligen börsnoterade Solid Försäkringar mer unika är just självriskelimineringen menar bolagets vd Marcus Tillberg. Det är också ofta här gemene man kommit i kontakt med bolaget. 

”Vi är utan tvekan det bolag som har störst marknadsandel vad gäller självriskeliminering på cyklar. Oftast erbjuder våra partners tre månaders kostnadsfri eliminering av självrisken i din hemförsäkring på belopp upp till 10.000 kronor. Därefter kan kunderna välja att förlänga direkt med oss. Det har visat sig vara en uppskattad modell”, säger Marcus Tillberg. 

Cykelstölderna i Sverige ökar. Över 10 procent av svenska hushåll uppgav att de utsatts för cykelstöld under 2020 samtidigt som omkring 77.000 anmäldes. Därför är det cykelregister som Solid Försäkring för och som polisen kan använda, en ytterligare konkurrensfördel. 

”Oftast är cyklarna som säljs hos våra partners stöldskyddsmärkta med en dekal som gör den spårbar.”

Trenden har inte bara varit stigande för stölderna utan även för försäljningen. Mellan den 1 september 2019 och 31 augusti 2020 såldes drygt 545.000 cyklar enligt branschförbundet

Cykelbranschen, upp från 521.000 motsvarande period 2018/19. Coronapandemin, elcyklar, hälso- och hållbarhetstrender och stora investeringar i infrastruktur driver tillväxten vidare menar Marcus Tillberg. 

Solid Försäkringar är inte bara stora inom cyklar utan också inom andra nischade områden som hemelektronik, smycken, klockor och trädgårdsmaskiner. 

”Vi är sprungna ur detaljhandeln. När vi startade 1993 var våra ägare familjer inom hemelektronik, som exempelvis familjen Bengtsson som numera är ägare av Netonnet. Sedan har vi breddat vårt erbjudande.”

Foto:Lars Jansson

I dag drivs företaget i tre affärsområden, Produkt (nischade sakförsäkringar), Trygghet (betalskydd för lån, inkomstförsäkringar mm) och Assistans (resor och försäkringslösningar för bilgarantier). Den organiska tillväxten i företagets premieintäkter ska ligga mellan 4 och 7 procent per år.

”Vår affärsmodell bygger på en partnerstrategi, så en del av tillväxtstrategin handlar om att realisera potential hos våra partners. Till exempel jobbar vi med en hemelektronikkedja som heter Power (tidigare Expert). I höstas expanderade vi vårt samarbete till att även inkludera den danska marknaden.”

Ett annat sätt som Marcus Tillberg lyfter är att jobba med konverteringsgraden i alla kanaler. 

”Det kan handla om a och b tester eller andra sätt att förbättra kommunikationen. Men vi jobbar också med att bredda vår partnerbas i de segment vi är i dag.”

Kommer Solid fortsätta att vara en nischaktör?
”Vi tittar hela tiden på vad som kan adderas men jag har svårt att se Solid förflytta sig mot ett traditionellt försäkringsbolag. Det finns många andra som är bättre på det.”

När Solid gick till börsen den 1 december i fjol blev bolaget det första renodlade försäkringsbolaget på länge i en noterad miljö. Eftersom det var en avknoppning från Resurs Holding fanns ingen noteringskurs men enligt de spekulationer som fanns väntades värderingen hamna mellan 1,2 och 1,5 miljarder kronor. Idag, cirka två månader senare, värderas bolaget till drygt 1,1 miljarder. 

”Jag trodde kanske att vi skulle hamna någonstans där. Men om man tittar på värderingen av andra noterade försäkringsbolag i Norden så har vi lite att bevisa ännu.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?