Börsbolag vill slopa kvartalsrapporter

Två av tre börsnoterade bolag tycker att kvartalsrapporteringen skapar ett allt för kortsiktigt tankesätt på marknaden, visar en ny studie.
Men Joacim Olsson, vd för Aktiespararna, köper inte det resonemanget.

Joacim Olsson, vd för Aktiespararna.
Joacim Olsson, vd för Aktiespararna.Bild:Jesper Frisk

Majoriteten av de svenska börsbolagen vill slippa kvartalsrapporter. I stället föredrar de flesta att redovisa sina siffror två gånger halvårsvis, enligt en undersökning från PMP Marknadskonsult.

Sammanlagt hundra bolag på Stockholmsbörsen deltog i undersökningen, däribland giganter som ABB, Boliden, Husqvarna, Saab och Telia.

Hela 63 procent av bolagens chefer och företrädare svarade anonymt att de vill byta ut dagens system.

Bolagen uppgav i första hand tre skäl till varför en halvårsrapportering vore att föredra, enligt studien:

  • Säljresultatet blir bättre på längre sikt.
  • Säljarna kan arbeta mer långsiktigt med kunder och affärer.
  • Man kan lättare säkerställa att man arbetar med rätt slags affärer.

Den sammanlagda kritiken mot dagens system består alltså av att kvartalsrapporteringen skapar ett allt för kortsiktigt tankesätt på marknaden.

Men Joacim Olsson på Aktiespararna håller inte med.

”Jag har naturligtvis hört de där argumenten tidigare, men jag tror att bolagen övertolkar effekten av informationsgivning om man säger att det leder till kortsiktiga affärsbeslut.”

Aktiespararna tror att en avskaffad kvartalsrapportering skulle slå hårt mot mindre aktiehandlare som får svårare att fatta beslut.

”Självklart skulle det leda till en större skillnad i vilken information som olika former av ägare får. De redan stora ägarna, med representation i styrelsen och valberedningen, får en ännu bättre inblick i och förståelse för verksamheten och vart den är på väg.”

Sedan 2014 finns möjlighet för bolagen på Stockholmsbörsen att rapportera via så kallade delårsredogörelser, som liknar ett tänkbart system med halvårsrapporter.

”Om man tycker att kvartalsrapporteringen är betungande finns den möjligheten. Men väldigt få bolag har valt att utnyttja den hittills, vilket på ett sätt säger emot de här tankegångarna”, säger Joacim Olsson.

I undersökningen var de tillfrågade jämnt fördelade mellan börslistorna. Bara 16 procent avvisade helt och hållet idén om en övergång till halvårsrapportering, medan 21 procent var tveksamma.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MicrosoftAnnons

Microsoft om storsatsningen i Sverige: ”Historisk digital acceleration just nu”

Microsoft ser en stark utvecklingspotential för digitala plattformar i Sverige – och öppnar inom kort tre nya datacenter för hållbara molntjänster här.

– Vi är just nu mitt uppe i den mest omfattande tekniktransformationen i mänsklighetens historia, säger Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige.

Microsofts tre nya svenska datacenter kommer vara bland de mest hållbara i världen när de står klara 2021. Redan från start kommer de att drivas med 100 procent förnybar energi. 

– Vi har tillsammans med Vattenfall utvecklat en modell för att säkra tillgången på förnybar el 24/7, där vi timme för timme kan följa energianvändningen. Dessutom ser vi till att avfallet hanteras cirkulärt, inklusive uttjänta servrar och annan hårdvara, säger Hélène Barnekow.

Datacentren blir världsledande när det gäller säkerhet och teknologi för hållbara molntjänster, kommer att ligga i Gävle, Sandviken och Staffanstorp. Där kommer de att möta upp den växande efterfrågan som finns från organisationer på tillgång till hållbara molntjänster med högre hastighet och tillförlitlighet.

Parallellt med detta görs också stora sociala satsningar på de orter där datacentren etableras.

– Vi satsar bland annat på att ge 150 000 svenskar tekniska kompetensutvecklingsmöjligheter under det kommande året, dels för att fler ska kunna arbeta med IT, dels för att göra det möjligt för fler att vara med på den digitala resan. Mycket av vår framtida livskvalitet hänger ju på vad vi kan ta till oss digitalt, exempelvis inom vård, skola och arbetsliv, säger hon.

Microsoft världsledande på mjukvarulösningar

Microsoft har sedan starten 1975 etablerat sig som pionjär och marknadsledare när det gäller mjukvarulösningar för produktivitet och kommunikation. De senaste åren har det skett en snabb och genomgripande digital transformation med en kraftigt ökande efterfrågan på snabba, säkra och hållbara molntjänster.

För Microsoft ligger fokus inte bara på att ta fram teknik och mjukvara, utan i ännu högre grad på att skapa hållbara och säkra digitala plattformar som kan användas både för storskaliga AI-lösningar till gränsöverskridande samarbeten.

– Sverige ligger långt framme när det gäller innovationer, hållbarhet och IT. Det finns dessutom en stark samverkanskultur. Det har varit viktiga faktorer för vår lokalisering av datacentren och kommer säkerligen också att bli framgångsfaktorer för nya spännande affärer och utveckling av nya arbetstillfällen, exempelvis inom spelindustrin men även inom mer traditionell industri, säger Hélène Barnekow.

Blir en pådrivande kraft

Sverigeetableringen är ett led i Microsofts satsning på att utveckla säkra och hållbara molntjänster för både stora företag, organisationer, offentliga aktörer och privatpersoner.

– Vi är mitt uppe i en digital transformation som för alltid kommer att förändra vårt sätt att verka och arbeta.  I den omställningen vill vi vara en pådrivande kraft och bidra till en positiv utveckling för individer, företag och samhällen, avslutar Hélène Barnekow.

Om Microsoft och hållbarhet 

Microsoft har länge haft en ambitiös hållbarhetsagenda och målen har steg för steg skruvats upp. Senast 2030 ska Microsoft vara koldioxidnegativt och 2050 ska företaget ha kompenserat för all koldioxidpåverkan sedan starten 1975.

Läs mer på: Hållbar digital transformation (microsoft.com)​​​​​​​ 

 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?