1515
Annons

Börje Salming satte fart på försäljningen

SUNDSVALL.
När valet av affärsidé stod mellan torkat spenatpulver och tyngdtäcken satte Johan Andersson in annonser för att kolla intresset. Täckena vägde tyngst och Cura of Sweden föddes.

I fjol sålde han en del av bolaget till riskkapitalbolaget Verdane.

Johan Andersson, Curas grundare.
Johan Andersson, Curas grundare.Foto:Malin Palmqvist

Hans dåvarande flickvän hade varit utmattad och funderade på om ett tyngdtäcke skulle kunna ge henne en bättre sömn.

”Vad fasen är det?” undrade Johan Andersson. 

Han fick veta att tyngdtäcken används inom vården som sömnhjälpmedel, men kostade många tusenlappar att köpa själv. Han började genast googla. 

”Jag såg att det fanns två välmående företag i Sverige som sålde tyngdtäcken, men bara genom vården. En vecka senare var jag bokstavligen i Kina och drog igång mina gamla kontakter”, berättar Johan Andersson när vi ses i Curas lokaler i utkanten av Sundsvall.

Han är uppvuxen i Timrå utanför Sundsvall. Som liten hade han barnastma och fick tillbringa mycket tid på sjukhus. Han tror att det var i barndomen drivet att bli entreprenör föddes: 

”Jag var en vilde, men mina syskon fick inte slå tillbaka för då kunde det komma ett astmaanfall och då måste man ta taxi till sjukhuset och det hade man inte råd med.”

Genom årens lopp har han sålt bantningsmedel, massagefåtöljer och introducerat spikmattan i Sverige. Han var en av delägarna i hälsokostkedjan Life, men hade börjat satsa på egna idéer när kedjan fick ekonomiska problem och tog sig ut ur bolaget med andan i halsen. 

”För att vara entreprenör som satsar framåt så hade jag ganska dålig ekonomi där. Jag var nervös ett tag, men det löste sig”, säger han. 

De pengar han fick ut satsade han på en ny produkt, ett spenatpulver för ökad mättnadskänsla, utvecklat vid Lunds universitet. Men när tyngdtäcket dök upp var han tvungen att välja. Han bestämde sig för att göra ett test. 

”Många tycker att jag är knepig som gör såna här tester men jag tycker tvärtom; varför gör inte alla det?”, säger han. 

Han annonserade om tyngdtäcken, utan att ha några att sälja ännu, för att kolla intresset.

”Man får förklara för kunden att transporten blev försenad, kompensera kunden rejält och då kan man ofta få en ambassadör i stället. Men i stället köper folk tjänsten från ett dyrt konsultbolag som i sin tur går ut på gatan och frågar folk, det blir inte alls rättvisande.”

Samtidigt gick han ut med en annons om spenatpulvret. Tyngdtäckena vann och han fick tillbaka pengarna på annonsen med råge. Nu gällde det att hitta tyngdtäcken. Han tog fram en egen variant, men på den kinesiska Canton Fair-mässan upptäckte han att han gått över ån efter vatten.

”Pang, det fanns ju 7-8 stycken som sålde mycket smartare, bättre, tyngdtäcken än det jag hade tagit fram. Jag glömmer aldrig när jag fick se det här, vad fan, det finns ju redan?”

När Börje Salming kom in som ambassadör blev det drag i Curas försäljning
När Börje Salming kom in som ambassadör blev det drag i Curas försäljning

I nästa stund såg han möjligheterna med en produkt som redan fått genomslag i USA, men inte i Sverige. En viktig detalj var också att täckena skulle gå att tvätta i tvättmaskin. 

Bland de första återförsäljarna fanns Hemtex och Clas Ohlson. När bokslutet för 2018/19 kom hade bolaget gått från att omsätta 11 Mkr året innan till 47,5 Mkr med ett resultat på 5,4 Mkr. Men vägen dit var inte spikrak. Banken drog öronen åt sig när han valde att släppa spenatpulvret Biocloose. Bolaget köpte täcken för varenda krona som fanns. 

”Man får vara lite street smart när man inte har medlen. Jag var skyldig kineserna pengar men vi hade order, så jag bönade och bad om att de skulle komma till Sverige”, säger Johan Andersson. 

Han ville visa dem att verksamheten rullade, att täckena var ute i handeln och låta dem träffa personalen på Cura och Svea Finans som beviljat kredit. 

”Om de inte hade kommit hit så hade det inte gått. De fick fortsatt förtroende och jag kunde köpa täcken, för banken hade jag inte med mig.”

Samtidigt hade Börje Salming kommit in som ambassadör för Cura och försäljningen accelererade. Hoppet vaknade om att tyngdtäcket skulle bli årets julklapp 2019. Tio år tidigare blev spikmattan, som Johan Andersson, saluförde i Sverige, årets julklapp.  

”Jag hade velat bli historisk, som den ende som har satt två årets julklapp. Vi var storfavorit på bettingsajterna och så blev det den där löjliga mobillådan.”

Affischnamnen för Curas tyngdtäcken har blivit fler. Bland dem finns löpcoachen Petra Månström och tidigare friidrottsstjärnan Malin Ewerlöf. 2019/20 ökade omsättningen till hela 217,4 Mkr och resultatet till 82,3 Mkr. Kontakt med Valentum ledde till möte med tolv riskkapitalbolag. Verdane var ett av dem och det sa klick:

”Under värsta coronautbrottet lyckades vi gå i mål med Verdane. Det blev fantastiskt bra för oss”, säger Johan Andersson.

I dag har han tagit några steg tillbaka i Cura of Sweden men är fortfarande delägare och styrelseledamot. Han har nya affärsidéer på gång, som en shake på frystorkade grönsaker under namnet ”1-fits-all” och en restaurang på Gran Canaria.

Cura of Sweden har vidgat sortimentet från tyngdtäcken till att omfatta sovrum och sömnhälsa med kuddar, lakan och filtar. Geografiskt satsar bolaget förutom i Norden även i flera länder i norra Europa. Senare i år kommer man också att börja lansera sängar. Niklas Steenberg, kom in som vd i bolaget i somras, och säger över telefon:

”Vi går in i en fas med fler produkter i sortimentet och en kraftigt ökad digital transformation där e-handeln blir ett supercentralt verktyg för oss.”

Just nu väntar bolaget också med spänning på en studie från Uppsala universitet som ska ge svar på vad som händer i kroppen när man sover med tyngdtäcke. Variabler som insomningstid, hjärtfrekvensvariabilitet och må-bra-hormon kommer bland annat att mätas.

 

 

Fick rätt om sommarrallyt – nu varnar analytikern för börsfall

Vid månadsskiftet juli-juli såg Swedbanks Martin Hallström goda chanser för en rejäl uppstuds på börsen – vilket blev fallet. Men nu varnar den tekniske analytikern för att festen är på väg att ta slut.  

”Det är läge att minska exponeringen. Vi borde se en nedgångssekvens in i september eller oktober åtminstone”, säger han.

I en intervju med Di tipsar analytikern om hur man bäst skyddar portföljen inför ett eventuellt ras – och pekar ut tre långsiktiga vinnaraktier på Stockholmsbörsen.

Foto:Colourbox/Press

Storbolagsindexet OMXS30 föll som mest över 25 procent i årets börsras och handlades i månadsskiftet juni-juli strax under 1.850 punkter.

Då såg Swedbanks tekniska analytiker Martin Hallström goda förutsättningar för en kraftig uppstuds.

1.850 punkter var nämligen analytikerns miniminivå för den stora nedgången men också ett tekniskt sett viktigt stödområde. Samtidigt pekade bankens 'Fear and greed'-index på extrem rädsla i marknaden, vilket enligt analytikern var en signal om att man skulle våga gå emot strömmen.

”De två första veckorna i juli brukar historiskt sett också vara den starkaste perioden på året. Det var flera faktorer som talade för att vi skulle få en ordentlig studs i marknaden”, säger Martin Hallström.

Analysen har spelat ut väl då marknaden bjudit på ett ordentligt kursrally och Stockholmsbörsen har studsat upp nästan 15 procent från botten. Breda amerikanska indexet S&P 500 har samtidigt klättrat nästan 20 procent.

OMXS30 handlas nu runt 2.050 punkter och har, enligt analytikern, kommit in i en zon där det finns en risk att säljarna tar över taktpinnen igen.

”Vi har haft en uppgång under flera år som skapat en viss obalans i marknaden. Vår vy är att vi är inne i en större rekylfas på börsen. Då vi ser ett latent säljtryck tror jag inte att rekylfasen är färdigställd ännu”, säger Martin Hallström.

Han ser sommarens börsstuds som ett björnmarknadsrally som mycket väl kan ta sig hela vägen upp 2.070-2.100 punkter. Men där räknar han med att det tar stopp.

Samtidigt har S&P 500 nått ett tekniskt signifikant motståndsområde vid 4.300-4.350 punkter som blir en tuff zon för köparna att bryta sig igenom, tror Martin Hallström.

S&P 500 har också nått sitt MA200, 200 dagars glidande medelvärde, vilket utgör ytterligare motstånd, enligt experten.

”Vid det här området har vi flertalet tekniska signaler som utgör ett motståndsområde. Vi har den fallande trenden, horisontella linjer där det varit mycket omsättning och MA200 som utgör ett snitt av var investerare har tagit sina positioner. I detta härad kan således ett större latent utbud komma att materialiseras.”

Och även om OMXS30 har en bit kvar upp till sitt MA200, är det den amerikanska börsen som leder aktiemarknaden och sätter riktningen för övriga index, menar Martin Hallström.

”Människor drivs av ego, girighet och rädsla. När vi kommer upp på dessa nivåer kommer de som suttit snett med förlust att se det som en möjlighet att komma ur sina positioner. Vi är nu nära en zon där det kan tänkas komma ett större säljflöde och detta kommer mest sannolikt materialiseras oavsett vad som händer fundamentalt eller nyhetsmässigt. Rent psykologiskt är vi på en nivå där människor känner sig komfortabla att sälja igen.”

En annan teknisk aspekt som talar för att de globala börserna är kortsiktigt överköpta är att diverse momentumindikatorer nu står på höga nivåer.

”Högt momentum är i sig inget negativt, det är resultatet av en positiv kursutveckling. Men nivåerna som vi har kommit upp till nu är relativt extrema och av den anledningen vore det rimligt med jämviktspendling där momentum åter faller tillbaka.”

På kort sikt varnar Martin Hallström för att börsen kommer falla tillbaka 5-10 procent från dagens nivåer. 

”Det är läge att minska exponeringen. Vi borde se en nedgångssekvens in i september eller oktober åtminstone.”

Ser du någon möjlighet till att vi får en ny högre botten och att sommarrallyt är starten på en större uppgångssekvens?
”Just nu spelar det ingen roll om vi har satt en lägsta nivå, om börsen ska fortsätta ännu längre ner eller om vi kommer att få en ny högre botten. Oavsett ser jag att vi kommer få en nedgång på minst 5-10 procent efter den uppgång vi sett i sommar och sedan får vi se vad som händer när vi kommer ned till dessa nivåer.”

Hur ska man agera för att skydda portföljen inför ett eventuellt kursfall i höst?
”Jag tycker att man kan behålla de aktier man vill äga långsiktigt och ta en mer taktiskt position på börsen generellt. Köpa en indexposition i form av terminer, optioner eller 'bear-produkter' och se det som ett skydd eller en försäkring.”

Swedbank-analytikern menar att det är ett enkelt och effektivt sätt att skydda portföljen, inte minst då börsen befinner sig i en tydligt fallande trend.

”En brandförsäkring köper man innan branden har brutit ut, nu är risken för brand förhöjd och därmed är läge att öka försäkringspremien”, säger han.

För investerare som är mer långsiktiga i sina placeringar pekar Martin Hallström ut tre svenska börsgiganter som köpvärda på dessa nivåer.

Hans första köprekommendation är klädjätten H&M som haft en svag utveckling på börsen under det senaste året.

”Men nu vi ser vi att det börjar ske en stabilisering av aktiekursen. Vår bedömning är också att de kortsiktigt svaga utsikterna och den kostnadsinflation som finns i marknaden är inprisad i dagens aktiekurs. Här ser jag således långsiktigt fundamentala värden, samtidigt som prisutvecklingen även erbjuder en väldefinierad risk/reward utifrån ett mer taktiskt perspektiv.”

Analytikernas andra långsiktiga köptips är vitvarujätten Electrolux som rasat över 30 procent på börsen i år.

”Electrolux handlas till låga multiplar då vi historiskt har sett en vändning i aktien. Även Electrolux ligger i en konsolideringsfas vilken erbjuder en väldefinierad risk/reward och har en stark kapitalåterföring för aktieägarna som kan agera som en kudde på nedsidan.”

Industrikoncernen ABB är analytikerns tredje och sista köptips. Till skillnad från H&M och Electrolux har ABB stått emot relativt starkt i årets börsras och endast tappat drygt 8 procent.

”På längre sikt känns ABB som ett väldigt spännande bolag som är exponerat mot flera strukturella trender, såsom elektrifiering, energieffektivisering, automationsteknik och förnybar energi. ABB är exponerat mot precis de sektorerna som gör att de långsiktigt kommer att växa snabbare än industriproduktionen. De har en väldigt bra position just nu”, säger Martin Hallström. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera