1515
Annons

Börje Ekholm höjer ribban efter starkt kvartal

Ericsson klarar sig utmärkt även utan de snöpligt tappade affärerna i Kina. 

Telekomjätten sålde för totalt 71,3 miljarder kronor under sista kvartalet i fjol, vilket både är bättre än jämförelsekvartalet och vad analytikerna hade räknat med.

Nu höjer vd Börje Ekholm ribban ännu en gång.

Börje Ekholm, vd för Ericsson.
Börje Ekholm, vd för Ericsson.Foto:Jack Mikrut

När fjärde kvartalet 2021 summeras tjänade Ericsson ERIC B -1,07% Dagens utveckling 10,1 miljarder kronor på sista raden.

Det är avsevärt mycket mer än marknadens förväntningar - Infronts genomsnitt av 22 analytikerprognoser pekade mot 6,1 miljarder.

Bakom det starka kvartalet ligger bland annat en försäljning som överträffade prognoserna, och ställt mot föregående år också är en ökning.

Omsättningen landade på 71,3 miljarder, att jämföra med 69,6 under avslutningen på 2020.

En konsekvens av det starka kvartalet är att Ericsson nu redan nått sitt mål på en vinstmarginal mätt som EBIT (vinst före skatt, och i Ericssons fall rensad på omstruktureringskostnader) på mellan 12 och 14 procent.

2021 års slutspurt gav totalt 13,9 procent på helåret.

Vd Börje Ekholm konstaterar att målet för innevarande år därmed tappar i relevans, och höjer i stället återigen ribban framåt.

”Nyckelfokus är nu därför att öka takten för att nå det långsiktiga målet”, skriver han, och slår fast ambition att nå det långsiktiga målet, 15-18 procents rensad EBITA) ”inom högst 2-3 år”. (Det ”A”, som lagts till beror på de amorteringar som uppstår till följd av köpen av Cradlepoint och Vonage.)

Det starka fjolåret nåddes trots att Ericsson i somras bara fick en skärv av de tidigare volymerna i Kinas 5g-utrullning. 

Vd Börje Ekholm framhåller både för affärssegmentet Nätverk och Digitala tjänster att det starka kvartalet är exklusive Kina, ”där volymerna sjönk betydligt”.

Nätverk stod för nästan 72 procent av hela affären, och ökade den organiska försäljningen,  justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter - med 3 procent. Bruttomarginalen - återigen rensad på omstruktureringskostnader) kryper nu upp mot 50 procent, med en ökning från 43,5 procent till 46,4.

Digitala tjänster sålde för lika mycket som i fjol, trots att det tog den värsta smällen i Kina. Marginalen förstärktes också något för affärssegmentet. Men under tredje kvartalet 2021 lyckades man - exklusive Kina - öka försäljningen med 6 procent.

Vd Börje Ekholm tar i rapporten upp patentbråket med Apple, och konstaterar att man nu står utan överenskommelse.

”Detta kommer att leda till patent- och licensintäkter på uppskattningsvis SEK 1,0-1,5 miljarder under första kvartalet, om inte förnyade avtal skrivs på under första kvartalet”, skriver han.

Därmed ligger bolaget långt under sin förväntade årstakt på cirka 7 miljarder på årsbasis.

Den 21 oktober offentliggjorde Ericsson att USA:s justitiedepartement anser att bolaget brutit mot villkoren i korruptionsuppgörelsen från december 2019.

Börje Ekholm fortsätter att hålla omvärlden i ovisshet.

”Just nu kan vi inte lämna ytterligare information eller förutse utfallet”, skriver han kort.

Ericsson höjer också utdelningen, från 2 kronor till 2,50, sålunda en ökning med 25 procent.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?