1515
Annons

Boris Johnson försöker få dimman att lätta

Storbritannien avslutade decenniet med ett rafflande parlamentsval och börjar 2020 med att lämna EU. Men osäkerheten lyfter inte bara för att utträdet är klart.

Foto:Sang Tan
Foto:Simon Dawson
Foto:Frank Augstein

Storbritannien lämnar till slut EU i slutet av januari. Efter att ha vunnit en övertygande majoritet i parlamentsvalet i december har premiärminister Boris Johnson nu mandat för sin brexitpolitik.

Sagan är dock långt ifrån slut. Det kommande året kommer att präglas av fortsatta förhandlingar om den framtida handelsrelationen. Trycket höjs ytterligare av Boris Johnsons löften om att få det hela överstökat till årsskiftet.

När nyårsskumpan tagit slut vaknar britterna alltså i en verklighet där stupet i form av ett abrupt avslut på relationen till övriga Europa i själva verket bara flyttats fram drygt ett år.

Att klara av förhandlingarna på mindre än ett år framstår mer som en utopisk dröm än en seriös strategi. I bästa fall kan Storbritannien få till ett knapphändigt avtal som täcker varuhandeln. Även det skulle vara en stor bedrift med den korta deadline den brittiska regeringen gett sig själv. Det är också långt ifrån det omfattande avtal som näringslivet efterfrågar.

Möjligtvis är hotet bara en förhandlingsstrategi. Huruvida Boris Johnson har is i magen blir sannolikt inte tydligt förrän i juli då ett beslut om en förlängning måste fattas.

Förhoppningen om att 2020 ska bjuda på mer arbetsro och mindre hysteri för de brittiska företagen tycks alltså ha fallit till föga. Det uppskruvade tonläget lär fortsätta i London och Bryssel.

Samtidigt skiftar agendan till att leverera inrikespolitik till en befolkning som sedan längre tröttnat på allt vad brexit heter. Det finns en lång önskelista med åtgärder, inte minst vad gäller det nationella sjukvårdssystemet.

Det finanspolitiska utrymmet är dock begränsat. Det oberoende budgetkontoret OBR halverade nyligen prognosen för årets budgetöverskott. Med de satsningar som utlovats under hösten finns få marginaler kvar till de finansiella mål finansministern Sajid Javid satt upp.

Överlag pekar det mesta mot en sval ekonomisk utveckling under året. Förutom att företagen fortfarande tyngs av osäkerhet möter Storbritannien en svagare extern efterfrågan. Låg produktivitetstillväxt lär leda till att ekonomin växer under sin potential.

Under 2019 har hushållskonsumtionen i stället varit drivande tack vare reallöneökningar och en fortsatt stark arbetsmarknad. Storbritannien går visserligen in i 2020 med den lägsta arbetslösheten sedan mitten av 1970-talet men löneökningarna ser ut att ha stagnerat. Detaljhandelsförsäljningen har samtidigt trappat av och utvecklats svagare än väntat.

Inflationen ser ut att landa under 2 procent nästa år vilket ger lite stöd åt reallöneutvecklingen. Det ger också centralbanken Bank of England en ursäkt att hålla en lätt hand på ratten. En räntesänkning ligger i farans riktning om utsikterna försvagas något.

Mjuk penningpolitik kan ge stöd åt börsen. Utvecklingen, både i form av avkastning och eventuella affärer bland Londons bolag, hänger dock mycket på pundet. Där är sikten framåt fortfarande dimmig.

 


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?