1515

Bopriserna steg under slutet av sommaren

Priserna på villor och bostadsrätter i Sverige steg under de senaste tre månaderna, enligt de senaste siffrorna från Valueguard. Men man ska inte dra för stora växlar av sommarens statistik, enligt Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

Bild:Fredrik Sandberg/TT

Priserna på svenska bostadsrätter har ökat med 1,5 procent under den senaste tremånadersperioden, samtidigt som villapriserna har klättrat med 2 procent. Under augusti låg ökningarna på 0,2 respektive 2,8 procent. Säsongsjusterat handlade det om en nedgång med 0,1 procent för bostadsrättspriserna under den senaste månaden, medan villapriserna ökade med 0,8 procent.

Valueguards prisindex för landets privatägda bostäder steg med 1,8 procent i augusti, drivet av villaprisökningen. Säsongsjusterat handlar det om en ökning om 0,4 procent.

Att dra för långtgående slutsatser av sommarsiffrorna rekommenderas dock inte av Claudia Wörmann på SBAB.

”I juni och juli tar många en paus från bostadsmarknaden. Under den senare delen av augusti blir fler bostäder till salu och aktiviteten kommer igång igen. Vi lämnar nu den mindre aktiva perioden och kan förvänta oss en normal bostadshöst, med mer aktivitet”, skriver hon i en kommentar.

I Stockholm har priserna på bostadsrätter smugit upp med 0,3 procent de senaste tre månaderna, och 0,5 procent under augusti. I Göteborg och Malmö ökade de med 1,8 respektive 2,2 procent under den senaste tremånadersperioden, men i Göteborg har priserna dalat med 0,4 procent i augusti.

På villasidan har priserna klättrat med 1,5 procent i Stockholm och Göteborg under de tre månaderna i fråga, medan de har ökat med 3,1 procent i Malmö. Under augusti steg de mest i Göteborg, upp 3,2 procent.

”Att villaindex faller under första delen av sommaren för att sedan återhämta sig kraftigt i augusti är helt i linje med hur det har sett ut de senaste åren”, skriver Valueguards analytiker Stefan Thunberg.

Claudia Wörmann på SBAB konstaterar samtidigt att det på sina håll finns signaler om att förmedlingsprocessen vad gäller bostäder tar längre tid. Men det ser hon snarare som en normalisering.

”Att ett nyproduktionsprojekt säljer slut på en dag och en bostadsrätt säljs på en till två veckor på begagnatmarknaden är åtminstone i mina ögon mindre normalt än om det tar lite längre tid”, skriver boendeekonomen.

https://infogram.com/valueguard-augusti-1g0gmjzw84g3p1q


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?