1515

Boozt pressar modebranschen att bli hållbar under modeveckan - tv-profilen David Attenborough hedras

Den svenska ideella organisationen The Perfect World Foundation, tillsammans med Boozt och konstnären Mikael B, vill påverka modebranschen till att bli mer hållbar och skapar nu ett grönt initiativ för att minska klimatavtrycket.

Initiativet lanseras under modeveckan i Köpenhamn under augusti och kommer även innebära att TV-profilen David Attenborough fortsätter att bli hedrad med en egen skog.

Foto:Björn Larsson Rosvall / TT

I samband med årets modevecka i Köpenhamn har Boozt BOOZT -0,2% Dagens utveckling startat ett samarbete med The Perfect World Foundation som syftar till att plantera träd och motverka avverkning runt om i världen. En t-shirt, designad av den danske konstnären Mikael B, kommer att finnas till försäljning strax efter modeveckan, ett träd kommer planteras för varje sålt plagg. 

I fjol var den brittiske tv-profilen och zoologen David Attenborough i Sverige och planterade det första trädet av vad som kommer att bli "The Attenborough Forest" - ett globalt trädplanteringsprojekt som The Perfect World Foundation ligger bakom. Det första målet är att plantera och skydda en miljon träd tillsammans med individer och företag. 

”Det är så viktigt att vi alla tar ansvar och gör vad vi kan för att minska det klimatavtryck vi sätter. Samarbetet med Boozt.com är ett bra exempel på hur klädindustrin kan använda sin röst för att tala om klimatfrågan. Det är därför vi är extremt stolta över samarbetet och hoppas att det kan inspirera andra i branschen att bli grönare”, säger Ragnhild Jacobsson, medgrundare och VD för The Perfect World Foundation. 

Temat på årets modevecka i Köpenhamn är hållbarhet och eventet har bland annat förbjudit plastflaskor under tillställningen. Boost är modeveckans strategiska partner och kommer tillsammans med The Perfect World Foundation föra diskussion om hållbarhet i modebranschen under veckans scenprogram.

”Vi vill vara i framkant och visa att åtgärder behövs i modebranschen. Vi måste våga prata om vad vi är för en bransch och vad vi kan göra tillsammans för att bli grönare. Det är en självklarhet att samarbetet med Mikael B och The Perfect World Foundation just börjar under modeveckan i Köpenhamn. Det är ett bra tillfälle att visa att vi, som Köpenhamns modeveckas strategiska partner, stödjer en hållbar modevecka och visar att mode är mer än bara design och textilier, det handlar också om attityder. Förhoppningsvis kommer detta att innebära att vi planterar många träd”, säger Trine Rønsbøl, Brand Activation & Strategy Director på Boozt.

Konstnären bakom designen av t-shirten, Mikael B, är också positiv till samarbetet. Efter att ha utsetts till ambassadör för The Perfect World Foundation tidigare i år kontaktade han Boozt med en önskan att kombinera konst och mode med klimatmedvetna initiativ.

”Det är ett enormt privilegium att jag som ambassadör för The Perfect World Foundation får använda min kreativa och konstnärliga röst för klimatets räkning. Jag använder hashtaggen #artawareness på mina sociala kanaler för att öka medvetenheten om att med konst och mode kan du, och borde, göra en positiv skillnad mot klimatet. Boozt bedriver också denna filosofi, varför samarbetet är vettigt”, avslutar Mikael B.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?