Boomerang i konkurs

Efter flera år av svikande lönsamhet har klädkedjan Boomerang kört i botten och konkursen är ett faktum. ”Det känns fruktansvärt”, säger Boomerangs vd Peter Bolinder.

Bild:Claes-Göran Flinck

Klädkedjan Boomerang har ansökt om konkurs efter flera år av svikande lönsamhet. Enligt Peter Bolinder, vd för Boomerang, förklaras det med ett förändrat marknadsläge.

”Konsumenterna har ett nytt köpbeteende. Den digitala köpkanalen växer även för oss, men vi sitter med en för tung butiksstruktur som vi inte kan anpassa efter marknadsförutsättningarna”, säger han.

2016 noterade bolaget ett bottenår med en omsättningen på 137 miljoner kronor och en förlust på dryga 31 miljoner kronor. Sedan 2012 har resultatet fallit allt längre under minusstrecket och bolaget har länge tampats med stora goodwillavskrivningar. Under 2016 tillfördes 26 miljoner kronor i aktieägartillskott och bolaget hade förhoppningar om att 2017 skulle bli året då siffrorna året gick upp på svart, men så har fallet alltså inte blivit.

Trots ansträngningar att slimma organisationen med en minskad personalstyrka och nya chefer på flera nyckelpositioner, har bolaget inte lyckats vända utvecklingen.

”Vi har gjort allt som står i vår makt, men nu sitter vi i den här situationen”, säger Peter Bolander.

Boomerang grundades 1976 av Kenneth Andram och Peter Wilton. 2014 köpte Gant-grundaren Lennart Björk in sig i Boomerang genom familjebolaget New Moon, där även sönerna Jonas Björk och Mathias Björk är engagerade. New Moon är än idag huvudägare i bolaget tillsammans med Old River och Peter Bolinder.

Klädmärket driver 16 egna butiker, en webbutik och samarbetar med 70 fristående återförsäljare. Förutom i Sverige, säljs kläderna även i Finland och Norge. Konkursen berör moderbolaget Boomerang AB samt de helägda dotterbolagen Boomerang International AB och Boomerang Retail AB.

Framtiden är nu oviss, enligt Peter Bolinder.

”Vi hoppas att få göra om det här i mindre format, men just nu har vi fullt upp med att ta hand om våra medarbetare som är chockade över det som har hänt. Det känns fruktansvärt”, säger han.

Den 20 februari ska ett edgångssammanträde hållas för de tre bolagen.


Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?