1515

Bonniers maktbolag värvar ny vd från Axel Johnson

Till hösten kliver Stina Andersson in som ny vd för Bonnier Group – och blir därmed hög chef i ägarfamilj nummer tre på lika många år.

Stina Andersson blir ny verkställande direktör för Bonnier Group – något som hon berättar att hon ser fram emot.
Stina Andersson blir ny verkställande direktör för Bonnier Group – något som hon berättar att hon ser fram emot.Foto:Ida Borg

Blott 37-åriga Stina Andersson blir i september ny vd åt familjen Bonniers ägarbolag Bonnier Group. Företrädaren på vd-posten, den snart 62-åriga trotjänaren Erik Haegerstrand, blir styrelseordförande efter avgående Bengt Braun – som fyller 75 till sommaren. 

Den nya vd:n för den familjeägda mediakoncernen, som bland annat äger Dagens industri, hämtas utifrån men har bakgrund på hög nivå hos två andra av Sveriges mäktigaste ägarfamiljer, nämligen Stenbeck och Johnson.

I Kinnevik har hon bland annat varit investeringsansvarig, och hösten 2018 bytte hon till familjen Johnson. I dagsläget är hon operativ chef på deras ägarbolag Axel Johnson. Hon är även styrelseledamot i flera av gruppens större bolag som Axfood och Dustin och starkt engagerad i investeringsverksamheter som Novax och AxSol.  

Du går från att vara operativ chef på Axel Johnson till vd för Bonnier Group – varför?
”Bonnier är ledande inom sina verksamhetsområden och fyller en viktig funktion i samhället genom den publicistiska verksamhet och värnandet av det fria ordet. Det betyder mycket för mig. Tidigare resultatmässigt fina år och en stark finansiell ställning gör att det också finns väldigt bra förutsättningar för att bygga vidare därifrån”, säger Stina Andersson.

Vad innebär det här för dina många engagemang inom Axel Johnson?
”Jag kommer att avsluta mina styrelseengagemang vid alla interna helägda bolag inom Axel Johnson. De noterade kommer jag sitta kvar i tills det är dags för omval – då får vi ta en ny diskussion”. 

Bonnier Group är i dag skuldfritt och finns redan inom en rad publicistiska områden och fastigheter. Vilka områden ser du att verksamheten främst ska växa inom?
”Det är lite tidigt för mig att uppge olika områden. Det vore inte rättvist varken mot Bonnier eller mot Axel Johnson. Men det handlar både om att hitta nya framtidsområden och att utveckla existerande verksamheter. Det behövs tillväxt i gruppen”.  

Ser du områden inom gruppen som är möjliga att sälja likt den avyttring Bonnier gjorde av TV4 för ett par år sedan?
”Inget som jag har satt mig in i nu, det vore fel att svara på det nu”. 

En het fråga den senaste veckan är relationen mellan techjättar som Facebook och Google. Hur ser du på relationen mellan techbolag och publicister framåt?
”Det är en intressant fråga, men jag tror inte riktigt att jag kan överblicka den debatten och var den kommer landa. Jag tror att båda behövs på ett eller annat sätt – men sen handlar det om vilka roller man tar över tid”.  

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?