1515
Annons

Bonnierchefen: "Omställningen går för långsamt"

2016 blev ett omställningsår för Sveriges största mediebolag Bonnier och resultatet före skatt backade 151 miljoner kronor.
”Det var ett resultatmässigt tufft år”, säger koncernchefen Tomas Franzén.

Tomas Franzén, Bonniers koncernchef.
Tomas Franzén, Bonniers koncernchef.Bild:Jesper Frisk

Bonnier-koncernen, som bland annat äger TV4, tidningsjättarna Dagens industri, Expressen och Dagens Nyheter samt bokverksamheterna Adlibris och Albert Bonniers Förlag, omsatte 25.492 Mkr 2016, en nedgång från 25.906 Mkr 2015. Resultatet före skatt 2016 uppgick till 558 Mkr, att jämföra med 709 Mkr året innan.

Enligt Tomas Franzén präglades året av bland annat stora teknikinvesteringar.

”Under den omställningsprocess vi har för Bonnier har vi sagt att det operativa resultatet ska ligga runt 800 Mkr till 1 miljard kronor. Fjolåret var tufft, med ett operativt rörelseresultat på 731 Mkr”, säger Tomas Franzén.

Det vikande resultatet förklaras främst av förluster i hundramiljonersklassen i betal-tv-bolaget C More, en trög utveckling för tv-verksamheten MTV i Finland och problem för spelbolaget Evoke Gaming.

”Våra stora utmaningar med de bolagen har inte gått att vända så snabbt som vi trodde. Vi är på rätt väg med både C More och MTV, men det hade behövt gå ännu snabbare”, säger Tomas Franzén.

”2017 blir ett avgörande år då vi genomför en rad åtgärder i de här bolagen som ska leda till svarta siffror”, säger han.

Samtidig poängterar Tomas Franzen att vinstmaximering inte har varit huvudfokus 2016, anpassningen av koncernen till en digital medievärld har prioriterats.

”Under 2016 fick vi verkligen ett kvitto på att betalningsviljan är hög för kvalitetsjournalistik och det är väldigt glädjande att se att betalningsviljan för digitala prenumerationer är hög både hos Dagens industris och hos Dagens Nyheters läsare”, säger Tomas Franzén.

För Bonnier News, där Dagens industri ingår tillsammans med bland annat Expressen och Dagens Nyheter, uppgick omsättningen till 4,5 miljarder under fjolåret. Det gemensamma operativa resultatet var 291 Mkr, jämfört med 370 Mkr 2015.

Noterbart är att Di:s starka tillväxt av digitala prenumeranter gjorde att Di ökade vinsten och därmed svarade för över hälften av vinsten i affärsområdet.

”Det är Dagens industri som håller i och förbättrar sitt resultat inom Bonnier News. De andra minskar sina vinster, men det är en förväntad utveckling”, säger Tomas Franzén.

Bland glädjeämnena finns Bonniers förlagsverksamhet som ökade både omsättning och vinst, främst tack vare utvecklingen i Tyskland.

”Framgången för Harry Potter 8 bidrar, men huvudförklaringen är en mycket bra ledning av den tyska förlagsverksamheten”, säger Tomas Franzén.

Han lyfter även fram TV4.

”De gör ett kanonår och håller i annonsintäkterna trots att tv-marknaden viker, vilket innebär att TV4:s marknadsandel på tv-marknaden växer.”

Under inledningen av 2017 har bland annat minoritetsandelen i SF Bio sålts för 1,6 miljarder kronor och 49,9 procent av Di:s danska systertidning Børsen har sålts för en halv miljard kronor.

Enligt Tomas Franzén frigör försäljningarna kapital till omställningen till en digitaliserad mediekoncern. Pengarna ska även användas till strategiska investeringar och förvärv.

”Vi fortsätter att arbeta aktivt med portföljen av bolag i Bonnierkoncernen under 2017”, säger Tomas Franzén som dock är hemlighetsfull över vilka bolag som står på säljlistan.

Vilka investeringar letar Bonnier efter 2017?
”Vi tittar mycket på business to business-tjänster, databaser och företagstjänster inom en rad områden, till exempel hälsa.”

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Modeskaparen Issey Miyake död

Den japanske modeskaparen Issey Miyake har avlidit, 84 år gammal. Hans internationella karriär sträckte sig över mer än 50 år.

Issey Miyake, modeskaparen bakom Steve Jobs svarta polotröjor, är död.
Issey Miyake, modeskaparen bakom Steve Jobs svarta polotröjor, är död.

Issey Miyake var en av flera unga japanska designers som nådde framgång i Paris från mitten av 1970-talet. Han blev främst känd för klädmärket som bär hans namn.

Modelegendaren avled den 5 augusti, meddelar en av hans medarbetare. Enligt hans egen önskan ska han redan ha begravts med endast anhöriga närvarande. Det ska inte finnas några planer på en större ceremoni.

Issey Miyake stod bakom bekväma kläder i avant garde-stil. Bland annat gjorde han kläder med veck som var permanenta och som inte skrynklade.

Han gjorde även över 100 svarta polotröjor till den legendariske Apple-chefen Steve Jobs.

Issey Miyake föddes i Hiroshima 1938 och överlevde atombomben som fälldes där 1945. Han talade sällan om händelsen, men i en artikel om nedrustning han skrev i The New York Times 2009 bröt han tystnaden.

”När jag blundar kan jag fortfarande se saker som ingen någonsin borde uppleva: ett starkt rött ljus, det svarta molnet kort därefter, människor som springer åt alla håll och desperat försöker fly”, skrev han.

”Jag har aldrig valt att dela mina minnen eller tankar om den dagen. Jag har försökt, men utan framgång, att lägga dem bakom mig och har föredragit att tänka på saker som kan skapas, inte förstöras, och som bringar skönhet och glädje.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera