1515

Bonnierbossen greppar klubban i kändistätt hotell i Trosa

Bengt Braun, styrelseproffs och tidigare koncernchef för Bonnier AB, blir ny ordförande för Bomans Hotell i Trosa.

”Bomans har satt både sig själva och Trosa på kartan”, säger han.

Bengt Braun, som var koncernchef i Bonnier AB 1998–2008, blir ny ordförande i Bomans Hotell i Trosa. Kristin Boman är ägare och vd.
Bengt Braun, som var koncernchef i Bonnier AB 1998–2008, blir ny ordförande i Bomans Hotell i Trosa. Kristin Boman är ägare och vd.Bild:Joey Abrait

När Bengt Braun blev högste chef i Bonnier AB hade han arbetat för den amerikanska konsumentvarujätten Procter & Gamble, P&G, i 20 år.

I P&G var han stationerad i flera metropoler i två världsdelar, men nu får han nöja sig med världens ände, som den svenska småstadsidyllen Trosa också brukar kallas.

Men om sanningen ska fram är Trosa redan bekant mark för den förre kosmopoliten.

”När jag växte upp tillbringade jag alla somrar, alla lov och i princip alla helger i Trosa. Mina föräldrar byggde en stuga på Öbolandet utanför Trosa i slutet på 1940-talet och den finns fortfarande kvar i familjen. De flesta av våra vänner kommer därifrån och jag tycker att det här uppdraget ska bli jätteroligt”, säger han.

Bengt Braun är inte den förste medieprofilen som tar plats i Bomans styrelse. Vid årsskiftet efterträder han den förre TV4-chefen Jan Scherman som ordförande, och TV4-profilen Steffo Törnquist är också medlem.

Behöver företaget pengar? Jämför företagslån till bäst pris (extern tjänst)

Kristin Boman, som är Bomans nuvarande ägare och vd, köpte hotellet tillsammans med sina föräldrar för nästan 30 år sedan. De döpte om hotellet till Bomans och omvandlade det till ett personligt boutiquehotell. Intresset för branschen fanns i släkten, eftersom Kristin Bomans mormors mor drev Bomans Matsalar i Nyköping redan på 1930–1950-talet.

”Jag tycker att Kristin och hennes föräldrar har satt både Bomans och Trosa på kartan. I dag finns det tre ställen som håller hög klass och sporrar varandra i Trosa. Det är Bomans, Fina Fisken och Trosa Stadshotell”, säger Bengt Braun.

En titt i årsredovisningen visar att Bomans har gått bra den senaste femårsperioden, med undantag för 2014 då en satsning på egna glassbarer i både Trosa och Stockholm bidrog till att dra ned resultatet under noll.

”Det blev ett dyrt experiment för Bomans, men man måste ju prova på saker och nu har vi avvecklat glassverksamheten”, säger Kristin Boman.

Fördelningen mellan hotellets privat- och konferensgäster ligger på ungefär 60/40. Enligt Kristin Boman kommer nästa investering att ligga i ut- och ombyggnation av ytterligare några rum.

”Bomans är inte bara ett företag för mig. Jag lever och andas det här hela tiden”, säger hon.

När hon bad Bengt Braun bli ordförande var det mer hans breda erfarenhet av styrelsearbete och företagande än hans branschkunskaper hon var ute efter.

”Nej, det här är ju inte mitt område och Bomans går redan väldigt bra. Men jag hoppas kunna bidra i grundläggande frågor som exempelvis strategi- och finansieringsfrågor, alltså sådant som måste vara på plats i alla branscher”, säger Bengt Braun.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?