1515
Annons

Bonnier rekryterar LRF Medias vd – ”ett fynd”

Bonnier News rekryterar LRF Medias vd Ann Henriksson till ny biträdande affärsområdeschef för Bonnier News Business.

”Det ska bli jättespännande och jag är så glad över att få den här möjligheten. Journalistik ligger mig varmt om hjärtat och då finns det inget bättre ställe att jobba på än Bonnier”.

Ann Henriksson blir ny biträdande affärsområdesschef för Bonnier News Business. ”Det känns som ett fynd att få tag i Ann”, säger Peter Fellman, affärsområdeschef och chefredaktör på Dagens industri.
Ann Henriksson blir ny biträdande affärsområdesschef för Bonnier News Business. ”Det känns som ett fynd att få tag i Ann”, säger Peter Fellman, affärsområdeschef och chefredaktör på Dagens industri.Foto:Jesper Frisk

Bonnier News Business är ett affärsområde som vuxit kraftigt de senaste åren med ett 30-tal olika varumärken fördelade i tio länder. Förutom Dagens industri och danska affärstidning Børsen ägs en stor del av branschpressen så som Dagens Samhälle, Fastighetsnytt och Resumé av Bonnier News Business – men också event- och nätverksverksamhet finns inom området som omsatte omkring 2,4 miljarder kronor i fjol.

Efter årsskiftet tillträder Ann Henriksson som ny biträdande affärsområdeschef. Hon har en lång bakgrund inom LRF Media där hon nu lämnar sin tjänst som vd. Ann Henriksson efterträder Karmo Kaas-Lutsberg,  vd för den internationella verksamheten, som valt att gå vidare. 

”Det känns som ett fynd att få tag i Ann, som redan har bevisat sig genom den vändning hon har åstadkommit på LRF Media, från ett ganska problematiskt läge när hon kom in, till ett mycket välskött medieföretag. Dessutom är hon en erfaren ledare vilket är jätteviktigt”, säger Peter Fellman, affärsområdeschef för Bonnier News Business och Dagens industris chefredaktör. 

Till skillnad från Peter Fellman saknar Ann Henriksson journalistisk bakgrund. Däremot har hon jobbat länge med affärsutveckling och ledarskapsfrågor – och var före sin tid på LRF Media strategikonsult. Från LRF Media tar hon med sig den viktiga erfarenheten hur man framgångsrikt driver en transformation av ett mediebolag.

”Där har ni redan kommit långt, så det är inte att börja från noll på något sätt. Jag tar också med mig hur jag jobbat med företagskulturdelen som varit en tydlig framgångsfaktor där vi byggt en företagskultur baserad på tillit och innovationskraft”, säger Ann Henriksson.

Det är med blandade känslor hon lämnar sin vd-post på LRF Media.

”Det finns otroligt mycket duktiga människor som varit med och bidragit till den förändring vi sett. Jag kommer sakna dem och det kommer vara en stor förändring att gå från ett litet tajt bolag, där man kommer på en idé på morgonen och har den genomförd på eftermiddagen, till ett stort komplext bolag med väldigt många anställda”

 Samtidigt triggas Ann Henriksson av att få utmanas i sin nya roll:

”Jag gillar när det är svårt. Att trappa ner och ta det lugnt är inte min grej. Jag har blivit väldigt fascinerad av mediebranschen och då är Bonnier den bästa platsen att vara på”

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Kärnkraftsuppstickare siktar högt: ”Intresset är stort”

Intresset för ny kärnkraft i Sverige är stort och just nu förbereds förstudier för ett tiotal nya reaktorer. Det hävdar den nystartade kärnkraftsprojektören Kärnfull Next som laddar för en snabb utbyggnad, något som kräver lagändringar från den tillträdande regeringen.

Christian Sjölander och John Ahlberg är grundare och huvudägare i Kärnfull Next. Till höger: Rendering som visar hur den nya reaktortyp, som GE Hitachi utvecklar, kan komma att se ut. Det är denna sorts reaktor som Kärnfull Next vill bygga i många exemplar runtom i Sverige.
Christian Sjölander och John Ahlberg är grundare och huvudägare i Kärnfull Next. Till höger: Rendering som visar hur den nya reaktortyp, som GE Hitachi utvecklar, kan komma att se ut. Det är denna sorts reaktor som Kärnfull Next vill bygga i många exemplar runtom i Sverige.Foto:Julia Sjöberg

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera