1515
Annons

Bonnier News köper Hall Media

Bonnier-ägda lokaltidningskoncernen Mittmedia köper Hall Media tillsammans med norska Amedia.

”Konstellationen Mittmedia och Amedia har de bästa förutsättningarna att lyckas”, säger Bonnier News vd Anders Eriksson.

Foto:Lars Brundin

För drygt ett år sedan meddelade Bonnier News att tidningskoncernen, där bland annat Dagens industri ingår, förvärvar Mittmedia tillsammans med Amedia. Nu står det klart att bolagen fortsätter konsolideringen av den nordiska mediemarknaden genom förvärv av Hall Media. 

”I grunden handlar det om att vi tror på behovet av lokaljournalistik och redan i och med köpet av Mittmedia åtog vi oss att få det att fungera även ur ett affärsperspektiv. Vi har sedan dess stärkts i vår tro att det finns bra möjligheter och att konstellationen Mittmedia och Amedia har de bästa förutsättningarna att lyckas”, säger Bonnier News vd Anders Eriksson.

Mittmedia kommer efter affären att äga 51 procent av Hall Media, medan Amedia tar resterande ägarandel samt ordförandeposten i Hall Media genom vd Are Stokstad.

Hall Media är en lokal tidningsgrupp baserad i Jönköping och äger ett tiotal morgontidningar, däribland Jönköpings-Posten, Falköpings Tidning och Smålands Dagblad. Koncernen har en årlig omsättning på omkring 500 miljoner kronor.

Någon köpeskilling kommuniceras inte och affären är föremål för godkännande från Konkurrensverket. Säljare är Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse.

Hur går Hall Medias affär i dag?
”De har en finansiellt stark ägare, men har lönsamhetsutmaningar. Antalet digitala prenumeranter växer, men förra året var tuff på annonsmarknaden både i print och digitalt för nyhetsmedier. Ett fristående bolag i den här storleken har inte tillräckliga möjligheter att vara aktiva i den här transformationen. Det är svårt att få lönsamhet i den skalan”. 

Hur vill Bonnier News utveckla bolaget?
”Innan konkurrensprövningen är klar kan vi inte säga allt för mycket om våra planer, men det är klart att det är vår strategi som gäller. Mittmedia och Amedia har fokus på lokal journalistik och lokala varumärken med relevant innehåll. Vi försöker sedan hitta synergier i hela affären”, säger Anders Eriksson.

Hur ser du på risken att köpa ännu ett mediebolag vars huvudsakliga affär är att ge ut printtidningar?
”Det är en risk, men vi är redan där med Mittmedia och andra lokala tillgångar. Min syn är att vi stärker oss genom att bli större och kan få ur skalfördelar i vår struktur”.

Hur ser du på konkurrensläget på den nordiska mediemarknaden?
”De största konkurrenterna för exempelvis Hall Media är inte Bonnier eller Schibsted. Det är Google eller Facebook. Det kommer att ske en konsolidering, men det kommer att finnas ett flertal aktörer kvar på marknaden på lång sikt, det är jag övertygad om”.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?