Annons

Bonnier News köper Hall Media

Bonnier-ägda lokaltidningskoncernen Mittmedia köper Hall Media tillsammans med norska Amedia.

”Konstellationen Mittmedia och Amedia har de bästa förutsättningarna att lyckas”, säger Bonnier News vd Anders Eriksson.

Foto:Lars Brundin

För drygt ett år sedan meddelade Bonnier News att tidningskoncernen, där bland annat Dagens industri ingår, förvärvar Mittmedia tillsammans med Amedia. Nu står det klart att bolagen fortsätter konsolideringen av den nordiska mediemarknaden genom förvärv av Hall Media. 

”I grunden handlar det om att vi tror på behovet av lokaljournalistik och redan i och med köpet av Mittmedia åtog vi oss att få det att fungera även ur ett affärsperspektiv. Vi har sedan dess stärkts i vår tro att det finns bra möjligheter och att konstellationen Mittmedia och Amedia har de bästa förutsättningarna att lyckas”, säger Bonnier News vd Anders Eriksson.

Mittmedia kommer efter affären att äga 51 procent av Hall Media, medan Amedia tar resterande ägarandel samt ordförandeposten i Hall Media genom vd Are Stokstad.

Hall Media är en lokal tidningsgrupp baserad i Jönköping och äger ett tiotal morgontidningar, däribland Jönköpings-Posten, Falköpings Tidning och Smålands Dagblad. Koncernen har en årlig omsättning på omkring 500 miljoner kronor.

Någon köpeskilling kommuniceras inte och affären är föremål för godkännande från Konkurrensverket. Säljare är Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse.

Hur går Hall Medias affär i dag?
”De har en finansiellt stark ägare, men har lönsamhetsutmaningar. Antalet digitala prenumeranter växer, men förra året var tuff på annonsmarknaden både i print och digitalt för nyhetsmedier. Ett fristående bolag i den här storleken har inte tillräckliga möjligheter att vara aktiva i den här transformationen. Det är svårt att få lönsamhet i den skalan”. 

Hur vill Bonnier News utveckla bolaget?
”Innan konkurrensprövningen är klar kan vi inte säga allt för mycket om våra planer, men det är klart att det är vår strategi som gäller. Mittmedia och Amedia har fokus på lokal journalistik och lokala varumärken med relevant innehåll. Vi försöker sedan hitta synergier i hela affären”, säger Anders Eriksson.

Hur ser du på risken att köpa ännu ett mediebolag vars huvudsakliga affär är att ge ut printtidningar?
”Det är en risk, men vi är redan där med Mittmedia och andra lokala tillgångar. Min syn är att vi stärker oss genom att bli större och kan få ur skalfördelar i vår struktur”.

Hur ser du på konkurrensläget på den nordiska mediemarknaden?
”De största konkurrenterna för exempelvis Hall Media är inte Bonnier eller Schibsted. Det är Google eller Facebook. Det kommer att ske en konsolidering, men det kommer att finnas ett flertal aktörer kvar på marknaden på lång sikt, det är jag övertygad om”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?