1515
Annons

Bonnier Business Media köper Dagens Media

Bonnier Business Media har köpt Dagens Media från Alma Talent. 

Bonnier äger sedan tidigare Resumé som verkar inom samma område, och koncernen hoppas nu på att hitta synergier mellan tidningarna.  

Mikael Nestius tror att köpet av Dagens Media kan ge BBM synergieffekter.
Mikael Nestius tror att köpet av Dagens Media kan ge BBM synergieffekter.Foto:Foto: Press

Bonnier Business Media, som även äger Dagens industri, har köpt 100 procent av branschtidningen Dagens media från Alma Talent. 

Anders Eriksson, vd för Bonnier News, säger att det känns bra att affären gått i lås.

"Det är logiskt att få ihop de här titlarna och få en kraftsamling kopplad till det här området. Istället för att göra samma saker kan man göra fler och vassare saker inom det här segmentet", säger han. 

Bonnier Business Media äger redan tidningen Resumé, som bevakar närliggande branscher. 

"Det finns klara synergier mellan tidningarna vilket ger oss möjligheten att ge våra läsare och kunder ännu djupare och vassare produkter och tjänster", säger Mikael Nestius, vd för Bonnier Business Media.

Mathias Kallio, affärsansvarig för Resumé, menar att köpet ger möjlighet att vässa båda tidningarna. 

"Vi ser fram emot att tillsammans med gänget på Dagens Media och Medievärlden vidareutveckla och renodla våra produkter så att vi ger läsare, besökare och annonsörer bästa möjliga produktutbud" säger han.

Alma talents vd Ulf Magnusson, som nu säljer titeln Dagens Media, tror att det är ett bra steg för Dagens Media att tas över av Bonnier Business Media. 

"Vi är övertygade att Dagens Media kommer att utvecklas ännu bättre hos Bonnier Business Media. Det är naturligt att det sker en konsolidering även i denna bransch. För oss innebär det att vi kan fokusera på Almas kärnområden – teknik-, juridik- och affärsjournalistik", säger han.

Fredrik Svedjetun, som i dag är chefredaktör för Resumé, föreslås att också ta över chefredaktörskapet och rollen som ansvarig utgivare på Dagens Media.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Nord Stream 2 tömd på gas

Nord Stream 2 är tömd på gas, skriver danska Energistyrelsen på Twitter. Det rapporterar danska TV2.

Foto:Forsvaret, Danska Försvaret

Prognosen efter att läckorna på de båda gasledningarna upptäcktes i början av veckan var att gasen kunde vara slut på söndagen. Nu uppger företaget Nord Stream för Energistyrelsen att det har uppstått ett stabilt tryck i ledningen, vilket tyder på att all gas har läckt ut.

Det framgår inte hur statusen är för Nord Stream 1.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera