Bombardier kan ha lurat Världsbanken

När Bombardier i Sverige vann den mutmisstänkta affären om signalsystem i Azerbajdzjan kan företaget ha lurat Världsbanken, projektets största finansiär.
Upphandlingen tycks ha manipulerats, och nu utreds Bombardier, som kan bli avstängt från framtida projekt.

Bild:TT

Här finns kossor, här finns höns. Här finns ett nedgånget hyreshus. Men av svenska Bombardiers partner i Azerbajdzjan syns inte ett spår.

TT och SVT:s Uppdrag granskning kan avslöja nya absurda uppgifter om hur nära en miljard kronor kan ha gått till mutor.
Den 10 mars häktades en chef på Bombardier av Stockholms tingsrätt, misstänkt för grovt mutbrott i samband med teknikföretagets affär i Azerbajdzjan. Flera höga chefer misstänks för samma sak.

Ett skäl är att Bombardier i Sverige fakturerar utrustning för signalsystem via en till synes meningslös mellanhand, brevlådeföretaget Multiserv Overseas, till Bombardier i Azerbajdzjan.

TT och Uppdrag granskning har kommit över mängder av hemliga handlingar från svenska Bombardier som avslöjar upplägget. Bland annat visar två kontrakt att Multiserv, lågt räknat, lägger på 450 procent eller 570 miljoner kronor på utrustning som skeppas direkt från Stockholm till den azeriska huvudstaden Baku.

Då är risken med brevlådeföretaget ändå känd. I ett internt mejl hos Bombardier står det att Multiserv används "för att slussa pengar från den offentliga sektorn till privatpersoners fickor".

- Det är ett legitimt företag, sade däremot Bombardiers talesperson Barbara Grimm i telefon i februari, före häktningen. Hon hänvisade då till Multiservs kontor i Londons finansdistrikt.

Ingen personal

Adressen går till advokatbyrån Charles Russell Speechlys futuristiska kontor.

- Jag tror inte att de finns här, säger receptionisten i entrén.

Sen hittar hon Multiserv i en lista över hundratals bolag, alla registrerade hos byrån.

- Det här är bara en adress, det finns ingen personal från det företaget här, säger receptionisten.

Men absurditeterna slutar inte där.

Inte på långa vägar.

Okänt bolag

Hela historien tar fart 2013 när ett Bombardier-lett konsortium vinner den åtråvärda upphandlingen om att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg för över 2,2 miljarder kronor. En azerisk partner, Trans-Signal-Rabita, får cirka 375 miljoner kronor för att dra fiberkabel.

"Trans-Signal Rabita har stor erfarenhet av att dra kommunikationskabel" och att "installera radio- och signalutrustning", enligt ett pm hos Bombardier.

Men trots storaffären har få hört talas om partnerföretaget eller den ende registrerade ägaren.

"Finns inte"

TT:s samarbetspartner OCCRP, som granskar korruption, söker upp adressen där Trans-Signal-Rabita är registrerat.

Det är en lägenhet i ett fattigt kvarter i Baku. Kvinnan som öppnar dörren har bett Postverket att få slippa brev till det mystiska Trans-Signal-Rabita.

- Det är bara en vanlig bostad här. Det har aldrig varit något företag här, säger hon.

Den svenska korruptionsexperten Louise Brown tvekar inte om slutsatsen när hon får se bilder på hyreshuset:

- Ett icke-existerande bolag. Finns inte.

Men det ska bli ännu konstigare.

Sprucken väggputs

OCCRP:s reporter åker till en by i det fattiga distriktet Füzuli, 20 mil väster om Baku. Där bor den man som står som ägare till Trans-Signal-Rabita.

På adressen finns höns och kossor vid ett litet slitet hus med korrugerat plåttak. Mannen som bor där har knappast dragit in hundratals miljoner kronor på ett fett kontrakt med staten. Han är elektriker.

- Företaget är registrerat i mitt namn, men det är andra som driver det. Jag vet ingenting, säger mannen.

Totalt kan alltså nästan en miljard kronor — 570 miljoner via Multiserv och 375 miljoner via Trans-Signal-Rabita — ha hamnat i azeriska politikers och tjänstemäns fickor.

Bombardiers ledning avböjer intervjuer. Bland många anställda finns dock de som anonymt vittnar om besvikelse. Affären kan slå hårt mot dem, mot chefer och ägare.

Några som redan ser ut att ha drabbats är de som står för notan i Azerbajdzjan — skattebetalare och tågresenärer som ofta bor i lantliga ruckel och fallfärdiga lägenheter.

- Korruptionen är en av vår tids största gissel. Den är roten till mycket fattigdom, miljöförstörelse och brott mot mänskliga rättigheter, säger Louise Brown.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?