1515

Bolund: Trump hotar finansiell stabilitet

Donald Trumps regering försöker stoppa USA:s centralbank Federal Reserve (Fed) från att delta i samarbete med centralbanker från andra länder.
"Detta är ett hot mot finansiell stabilitet", enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Per Bolund.
Per Bolund.Bild:TT

Den nya hårda linjen, som ser ut att innebära kraftigt åtstramade tyglar för Fed, signaleras i ett brev riktat direkt till dess chef Janet Yellen, daterat den 31 januari.

Brevet, undertecknat av vice ordförande i den amerikanska kongressens finansutskott Patrick McHenry, pekar särskilt ut Feds medverkan i Baselkommittén och Financial Stability Board (FSB) - samarbetsorgan för centralbanker och finansinspektioner från hela världen.

Sveriges finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har tagit del av brevet och är djupt bekymrad.

"Donald Trump är ju ett hot mot finansiell stabilitet, säger han.Det är farligt, skadligt och extremt olyckligt i den tid vi lever i. Som jag ser det skadar den här inställningen USA precis som resten av världen", tillägger han.

I brevet skriver McHenry bland annat att Fed trots att banken inte har mandat att göra det förhandlar med byråkrater från utlandet om internationella regelverk som ska gälla för finansiella institutioner. Han tillägger att det sker bakom lyckta dörrar och utan att det går att utkräva ansvar.

"Detta är oacceptabelt", skriver McHenry.

"Det signalerar avståndstagande och att man helt enkelt inte är beredd att delta i internationella sammanhang. Det här gör att vi inte kommer att kunna komma fram till överenskommelser som bevarar den finansiella stabiliteten", säger Bolund.

Enligt finansmarknadsministern står nu hoppet till att EU och andra tungviktare inom G20-gruppen sätter press på USA:s nytillträdda president och hans tillträdande finansminister Steven Mnuchin, så att de tänker om.

"Den här inriktningen är både kontraproduktiv och en väldigt, väldigt farlig väg att gå. Här gäller det att försöka möta det med alla medel", säger Bolund.

Samtidigt hoppas Bolund att internationellt samarbete för finansiell stabilitet ska kunna fortsätta, även om Feds medverkan begränsas av Trump.

"När USA tidigare har backat bort från internationell samverkan har andra länder kunnat fylla deras plats, så att det finns globala avtal. Och då kan förhoppningsvis USA följa med efteråt när allt är på plats."


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?