1515

Bolund attackeras av Villaägarna

Bankerna fortsätter att ha historiskt höga marginaler på bolån. Nu riktar Villaägarna skarp kritik mot finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP).
Finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP).Bild:Noella Johansson/TT

Per Bolund brukar vara ute en gång i kvartalet och beklaga sig men där stannar det, han gör absolut ingenting. Jag är ganska besviken, jag hade förväntat mig mer när han kom, säger Håkan Larsson, boendeekonom på intresseorganisationen Villaägarnas riksförbund.

Bakgrunden är Finansinspektionens (FI) senaste rapport som visar att bankernas marginal på bolån, det vill säga vad de tjänar på lånen, fortsätter att ligga på historiskt höga nivåer. Under det andra kvartalet var marginalen 1,73 procent, enligt FI. Senast FI redovisade marginalen, för första kvartalet, var den 1,72 procent.

Marginalen har successivt ökat sedan finanskrisen, då den stundtals låg nära noll. Sedan marginalerna började mätas ligger snittet på 0,95 procent, enligt Villaägarna.

Nu är det extremt och det visar att det finns bekymmer på den här marknaden, säger Larsson.

Enligt FI beror den fortsatta ökningen av marginalerna på att bankernas finansieringskostnad minskade under kvartalet, samtidigt som utlåningsräntorna inte minskade i samma omfattning. FI skriver vidare "att utlåningsräntorna inte faller i takt med finansieringskostnaderna kan vara en indikation på att konkurrensen på bolånemarknaden är svag".

Enligt Håkan Larsson beror situationen på att de fyra storbankerna dominerar marknaden och att det är svårt för en vanlig bolånekund, utan ett stort sparkapital, att förhandla om boräntan. Villaägarna säger att den statliga banken SBAB måste användas som verktyg för att pressa räntorna.

"Det är därför man har en statlig bank och de har gått in och agerat lite prispressare på de korta räntorna men inte på de längre, där ligger de högt", säger Larsson.

Från regeringshåll säger man att dagens siffror är en fortsättning på en ganska lång trend.

"Jag kan förstå att det stickor i ögonen på många bolåntagare att marginalerna stiger och stiger", säger Per Bolund (MP).

Enligt Bolund försöker regeringen och myndigheterna att ge konsumenterna bättre verktyg för att förhandla fram bättre villkor. Som exempel nämns FI:s redovisning av snitträntor och ändringen i bolånedirektivet där banker måste redovisa vad som vägs in i erbjudanden till bolånekunden.

"Men det kräver också av konsumenterna att man försöker vara aktiv och att man gör vad man kan själv för att förhandla med olika banker", säger Bolund.

Finansmarknadsministern slår ifrån sig kritiken från Villaägarna."Jag delar inte den. Jag tycker vi har visat att vi är aktiva och tycker att vi ställer krav just för att bankerna ska tvingas redovisa och ge bättre information till kunderna", säger Per Bolund.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?