1515

Bolldykarna tjänar miljoner på dåliga golfare

Patrick Schönemann spenderar åtta månader om året på golfbanan – utan att slå ett enda slag.

I stället vittjar han och hans kollegor i Golfballdivers banornas dammar på ­bortspelade golfbollar.

Skörden – miljontals bollar – säljer de sedan vidare runt om i Europa.

”I år hoppas vi på fem miljoner bollar”, säger Patrick Schönemann.
”I år hoppas vi på fem miljoner bollar”, säger Patrick Schönemann.Foto:Jonas Eng

Det är en solig förmiddag på Johannesberg golfbana i Rimbo och Patrick Schönemann vadar ut i en av dammarna på banan. Iförd dykardräkt simmar han ut någon meter och försvinner ner under ytan. Det enda som vittnar om hans närvaro i dammen är små bubblor på vattenytan. Någon minut passerar innan han dyker upp igen. I handen viftar han med en golfboll och i en säck runt midjan har han fler. 

”I år hoppas vi på fem miljoner bollar”, säger Patrick Schönemann, som är medgrundare till företaget Golfballdivers. 

Det hela började när han var nio år och fick följa med sin pappa till golfbanan. Pappan ville att sonen skulle börja spela golf men Patrick Schönemann tyckte att det var mycket roligare att leta efter de förlupna golfbollarna än att spela. 

”När jag var 15 år började jag dyka efter bollar – och det har sedan hängt med nästan hela mitt liv.”

Patrick Schönemann, som är utbildad civilekonom, jobbade under en period på bank men tröttnade snabbt på det. Från 18 års ålder har han drivit eget företag och de senaste fyra åren har han jobbat heltid med att dyka efter golfbollar. 

Som ledande aktör i nischen golfbollsdykare har Golfballdivers vuxit snabbt. Patrick Schönemann hade eget företag innan han slog sig ihop med sin nuvarande kompanjon Henrik Josefsson. De hade känt varandra i tio år och varit både samarbetspartners och konkurrenter innan de för fyra år sedan startade det gemensamma bolaget.

”Vi är två arbetsnarkomaner och idén med att starta ett gemensamt bolag var att det skulle bli lite lugnare tempo för oss, men det blev tvärtom. Nu jobbar vi mer och är fler än det var tänkt.”

Patrick Schönemann beskriver själva jobbet som monotont men han tycker att det är spännande att få besöka och utforska nya platser. 

Det är också ett speciellt och krävande yrke. Dykarna umgås nästan 24 timmar om dygnet när de är ute och dyker. Det blir långa dagar på golf­banorna men även många timmar på resande fot.

Då är kollegerna väldigt viktiga och sätter guldkant på vardagen.

”Vi umgås intensivt under omständigheter där man blir trött, kall och hungrig. Det kan locka fram de sämre sidorna hos en själv, därför är det viktigt att vi har en bra sammanhållning i gruppen”, säger Patrick Schönemann.

Han har bland annat ansvar för dykarna och beskriver sig själv som någon form av HR-ansvarig då han har hand om utbildning, sköter kontakten med golfbanor och ser till att allting flyter på som det ska i företaget. Hans kompanjon Henrik Josefsson sköter bokföringen, försäljningen och har hand om Golfballdivers lager i Borås. Där blir bollarna tvättade och sorterade inför försäljning. 

Patrick Schönemann säger att det tar tid att bli en bra golfbollsdykare. 

”Det handlar om fingertoppskänslan. Det tar ungefär en säsong för en person att bli bra på att plocka bollar. Det behövs ganska mycket tid och träning för att man ska bli duktig”, säger han.

I dammarna gömmer det sig dessutom mer än bara golfbollar. Patrick Schönemann har bland annat fiskat upp ett kassaskåp och många golfklubbor från frustrerade golfare. 

Det allt mer utbredda miljötänkandet i samhället har gynnat företaget. Till en början var den stora utmaningen för Golfballdivers verksamhet att få med golfklubbarna på deras affärsidé. Den går ut på att få köpa golfbollarna som de dyker efter till ett bra pris, för att sedan sälja dem vidare till e-handelsbolag som i sin tur säljer bollarna till slutkunderna. Hälften av bollarna säljs i Sverige och hälften i övriga Europa.

”I början ville golfklubbarna ha för mycket betalt jämfört med vad bollarna var värda. Men i takt med ett ökat hållbarhetstänkande går de nu med på ersättning som gör att ekvationen går ihop”, säger Patrick Schönemann.

Pandemin visade sig leda till ett oväntat resultat för Golfballdivers.

”Det har varit full fart, golfen har haft medvind under pandemin, många nya har börjat spela, så det har varit en fördel för oss”, säger han.

Planerna för företaget framöver är expansion. De ska flytta lagret från Borås till ett tre gånger så stort i Varberg. Sedan vill de även fortsätta växa internationellt. Företaget är verksamt i åtta europeiska länder och målet är att expandera till fler länder söderut i Europa. 

Dykandet efter bollar är mer än en heltidssyssla för Patrick Schönemann. Förra året jobbade han runt 2.000 timmar. Men det förändrades när han fick barn i juni. 

”Var går gränsen mellan fritid och och jobb som entreprenör? Sitter du hemma och kollar på Netflix eller kollar du banor i Tyskland där du kan dyka? Jag gör det här för att jag tycker att det är kul. Det är en konstant kamp mellan att vara hemma och närvarande och att jobba. Tjejen tycker jag jobbar för mycket, kollegan tycker att jag jobbar för lite. Klassisk entreprenörsgrej.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?