1515

Bolånekriget trappas upp – Skandia erbjuder boränta på 1,09 procent

Kampen om de svenska bolånekunderna trappas upp. Nu erbjuder Skandia en bolåneränta på 1,09 procent till personer som även har sin tjänstepension hos bolaget. 

Bild:TT

Det var på tisdagen som bolåneutmanaren Landshypotek Bank meddelade att bolaget sänker samtliga sina listräntor och att personer med en belåningsgrad på under 50 procent kan få en bolåneränta på 1,09 procent, vilket Di tidigare rapporterat om.  

Pensionsjätten Skandia vill inte vara sämre och lanserar nu en bolåneränta på 1,09 procent för personer som har sin tjänstepension hos bolaget samt en belåningsgrad under 50 procent. Vilket SvD Näringsliv först att rapportera om. 

”Vi vill knyta ihop människors två viktigaste privatekonomiska åtaganden vilket är bolån och pension. Vi har båda dem inom Skandia-koncernen och vad vi gör nu är att vi fortsätter med vår transparenta prismodell för bolån, men vi bygger även in en premiering för dem som har en tjänstepension i Skandia”, säger Johanna Cerwall, vd för Skandias bank, till Di. 

"Vad vi gör är att vi förenklar och förbättrar vår modell, men vi behåller transparensen. Hos oss behöver man aldrig fundera över att förhandla sin ränterabatt utan det är väldigt tydligt vad som ger rabatt och på vilket sätt”, fortsätter hon. 

Hur stor rabatt kunden kan få på sitt bolån styrs av fyra olika faktorer: belåningsgraden, storleken på lånet, tjänstepension hos Skandia samt det privata sparandet i Skandia. 

Det nya erbjudandet gäller även för kunder som redan har sin tjänstepension hos bolaget. 

"Av våra befintliga bolånekunder så räknar vi med att sju av tio kommer få en lägre ränta tack vare vårt nya erbjudande. Så det här är en förbättring för riktigt många kunder", säger Johanna Cerwall. 

Vad har ni för tillväxtmål på bolånemarknaden? 

”Vi är små på bolånemarknaden och kommer så förbli under en längre tid. Framförallt vill vi premiera våra tjänstepensionskunder, men vi kommer kunna växa och jag skulle säga att en fördubbling inom några år inte är omöjligt." 

I maj hade Skandia en snittränta på 1,52 procent för bolån med tre månaders bindningstid. 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?