1515

Bolagets nya lyxjet ska locka rika svenskar att flyga privat

Marknadsledande Netjets satsar mot skyarna med ett helt nytt flygplan. Bolagets Cessna Citation Latitude ska kunna ta privat- och företagspersoner över hela Europa i lyxig konfort.

Vid den soliga privatflygsgaten på Bromma flygplats står Netjets nyaste flygplan och väntar på företagets kunder för att kunna ta ut dem till världen. Flygplanet, en Cessna Citation Latitude, är ett privatjet med 7 platser som kan åka ända till Dubai på en tank.

"Det här är en ny generation av flygplan. Det är helt nytt för marknaden, och den stora fördelen är att det går lika högt och lika snabbt som vanliga flygplan. Men det är också tystare och behagligare. Det blir total avkoppling", säger Eddie Pfitzner, vice president på Netjets Europa.

Netjets är företaget som säljer andelar till privatflygplan som ingår i sin flotta. I Sverige är företaget marknadsledande, där var tionde privatjetsresenär åker med företagets flygplan. Affärsmodellen går ut på att en person eller ett företag köper in sig på ett flygplan och ett antal timmar som köparen vill nyttja planet per år. Den minsta andel som kan köpas på den här typ av flygplan är en sextondel, som i sin tur representerar 50 timmar i luften per år.

"Hos oss betalar man för de resor man faktiskt gör och vi arbetar med upplevelsen som att man äger ett flygplan, fast man delar på kostnaderna med andra " säger Eddie Pfitzner, vice president på Netjets Europa.

Eddie Pfitzner radar upp argument för varför man ska flyga med Netjets. Han menar att det är smidigt för användarna som slipper köpa ett eget flygplan och inte behöver stå för de omkostnader som det innebär. Kunderna kan också åka mer anonymt. Och reser de från Bromma kan de också resa tideffektivt, eftersom privatflygsresenärer från flygplatsen inte behöver genomgå den rigorösa säkerhetskontroll som man ofta associerar flygresor med.

"Säkerheten går alltid att diskutera på lite olika sätt. Men vi har väldigt unga plan. De äldsta är som mest 10 år gamla. Samtidigt har vi väldigt erfarna piloter som kan flygplanen de flyger väldigt väl."

Ombord på planet finns allt möjligt för en komfortabel resa. Flexibla säten, champagne och en speciellt framtagen meny för Brommaresenärerna. När Di teståker flyget känns kraften i den 19 meter långa maskinen direkt, planet stiger snabbt från landningsbanan och hamnar bland molnen.

"När man har upplevt den här friheten är det helt oslagbart. Det är väldigt osvenskt att flyga på det här sättet. Men vi ser ett generationsskifte där unga resenärer med gott om pengar ser tjänsten som allt mer nödvändig i jobbet", säger Eddie Pfitzner.

Netjets Europa grundades 1996 och har ökat sin verksamhet på hela kontinenten. Men just marknaden i Norden är extra het. Här har antalet flygningar ökat med 11 procent sedan föregående år.

https://infogr.am/de_popularaste_destinationerna_for_netjetsresenarer_fran_bromma


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?