1515
Annons

Bolaget växer i raketfart på e-handelsboomen

MALMÖ. Efter flera förvärv har Exakta blivit ett av Sveriges största grafiska företag. Nästa utmaning för Malmöbolaget är att bli en leverantör av tryckta produkter till snabbväxande e-handelsbolag. 

”De som klarar av att göra det effektivt blir morgondagens vinnare i vår industri”, säger Patrick Andersson, en av bolagets huvudägare. 

Patrick Andersson, delägare Exakta Group och vd för affärsområdet Exakta Print.
Patrick Andersson, delägare Exakta Group och vd för affärsområdet Exakta Print.Foto:Emil Malmborg
”Vår verksamhet handlar om så mycket mer än traditionellt tryck på papper. Därför är grafisk industri en bättre beskrivning än tryckeri på vad vi gör i dag”, säger Patrick Andersson.
”Vår verksamhet handlar om så mycket mer än traditionellt tryck på papper. Därför är grafisk industri en bättre beskrivning än tryckeri på vad vi gör i dag”, säger Patrick Andersson.Foto:Emil Malmborg

I många år var ett tryckeri en lika enkel som lönsam verksamhet. Fanns bara maskinerna och tekniken på plats så handlade det mest om att ta emot order från reklambyråer och tidningar. Sedan kom digitaliseringen och ställde allt på ända. En stor del av reklamen och säljmaterialet hamnade på nätet istället för på papper, liksom tidningar och magasin. 

”Få industrier har förändrats så snabbt som vår de senaste åren, samtidigt som den också har krympt. Den kombinationen är väldigt utmanande förstås”, säger Patrick Andersson som gjorde sin entré i branschen 1997. 

Hans far ägde då ett tryckeri i Malmö och Patrick Andersson behövde något att göra efter en framgångsrik fotbollskarriär där han spelat tio år i allsvenskan. Bland annat spelade han i Malmö FF där han var lagkamrat med legendarer som Stefan Schwartz och Patrik ”Bjärred” Andersson. Han har även gjort ett tiotal OS-landslagskamper. 

”Det var en trött och konservativ bransch när jag kom in vilket jag försökte att se som en möjlighet. Där hade jag nog nytta av den tävlingsinstinkt och framåtanda som jag hade fått från elitfotbollen.” 

Hans far lärde honom branschen så bra att han köpte ett eget tryckeri. Det fusionerades 2014 med en större konkurrent, Exakta. Patrick Andersson och Exaktas vd Håkan Larsson blev huvudägare i den nya koncernen, Exakta Group. 

”Branschen hade börjat krympa och vi insåg båda två att den stod inför en konsolidering eftersom det finns tydliga stordriftsfördelar. Det handlade om att försvinna eller att agera och ta en ledande roll.” 

Sagt och gjort, efter fem stora förvärv har omsättningen ökat från 192 miljoner kronor när duon tog över bolaget till 482 miljoner kronor 2019. 

Det gör bolaget till ett av de största grafiska företagen i Sverige där det producerar allt från magasin och förpackningar till stora butiksskyltar och profilkläder. 

”Vår verksamhet handlar om så mycket mer än traditionellt tryck på papper. Därför är grafisk industri en bättre beskrivning än tryckeri på vad vi, och våra konkurrenter, gör i dag”, menar Patrick Andersson när han visar runt i bolagets nya lokaler i ett industriområde i Malmö. 

För ett år sedan samlade bolaget sina olika verksamheter här, som innan det var utspridda i Malmö. Omsättningen hade alltså vuxit snabbt och det mesta såg lovande ut. Men sedan kom pandemin som har slagit hårt mot den grafiska branschen när mässor och andra konferenser ställts in och behovet av tryckta företagsmaterial minskat. Enligt Patrick Andersson föll omsättningen för hela industrin med 25 procent i fjol. Exaktas största dotterbolag, Exakta Print, minskar ungefär lika mycket. 

”Sedan har vi andra delar som väger upp, till exempel ställde ett av våra andra dotterbolag om snabbt och började sälja skyddsutrustning vilket har gjort att tappet för hela koncernen blir mindre.”

Exakta har i flera år fokuserat på att bli en leverantör till e-handelsbolag som säljer tryckta produkter.
Exakta har i flera år fokuserat på att bli en leverantör till e-handelsbolag som säljer tryckta produkter.Foto:Emil Malmborg

Samtidigt spår han att bolaget på sikt kommer att gynnas av de snabba beteendeförändringarna i spåren av pandemin. Exakta har i flera år fokuserat på att bli en leverantör till e-handelsbolag som säljer tryckta produkter som fotoalbum, posters och egenutgivna böcker. Den här delen står fortfarande för en liten del av koncernens totala omsättning men växte snabbt redan innan pandemin. 

”Nu med e-handelsboomen har den exploderat så även om pandemin har varit tuff för oss så känns det som att vi ligger helt rätt i tiden med den här satsningen”, säger Patrick Andersson samtidigt som han visar upp ett antal nya maskiner som Exakta har investerat i för att svara upp mot efterfrågan bland de snabbväxande e-handelsbolagen. 

”Förutom att vi trycker nya typer av produkter handlar det om ett helt nytt tänk där vi går från stora volymer till att producera små volymer, ibland kanske bara ett enda exemplar av en bok eller affisch. Utmaningen är att kunna göra det effektivt, till exempel genom att koppla ihop våra it-system med e-handelbolagets egna system.” 

Vid en maskin som trycker motiv på canvasdukar står ett par medarbetare och packar. Stora mängder lådor i olika storlekar ligger utspridda på verkstadsgolvet, innan de sorteras och staplas på varandra för vidare transport. Allt sker manuellt och just logistiken som kommer med alla små ordrar är en annan ny utmaning för bolaget, förklarar Patrick Andersson.

”Vår nästa stora investering kan mycket väl bli i robotar som plockar och packar varorna.”

I fjol breddades ägandet i Exakta Group när finansmannen Ulrik Wehtje ökade sitt innehav i koncernen. Men några fler ägarförändringar står inte på agendan utan planen, enligt Patrick Andersson, är att fortsätta att expandera utan att ta in nytt kapital och nya ägare. 

”Det händer så mycket i vår industri just nu att man måste vara på tårna och då är det en fördel att hålla ägandet begränsat menar jag. Att sitta still är inte ett alternativ, vinnarna i vår bransch är de som kan analysera framtiden och snabbt ställa om”, säger Patrick Andersson och lägger till: 

”Det är det som gör den så rolig och intressant!”

Detaljhandelsveteran: Lågkonjunkturen är här

Lågkonjunkturen i detaljhandelsbranschen är redan här. Det menar Anders Dahlvig, som sitter i styrelserna för bland annat Inter Ikea och H&M, som kom med en svag rapport på torsdagen.

Han ser en klar vinnarstrategi för handeln i nedgången, och tror att H&M sitter på relativa fördelar.

Anders Dahlvig.
Anders Dahlvig.Foto:Lars Jansson / TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera