ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Bolaget som inte räds lågkonjunktur: ”Folk har tid att träna när de arbetslösa”

  • ”Vi har nästan alltid gjort våra bästa år när det är lågkonjunktur. Folk har tid att träna när de blir arbetslösa”, säger Carl-Axel Surtevall. Foto: Joey Abrait
  • Foto: Joey Abrait

Carl-Axel Surtevall har drivit sportklädesmärket Casall i snart 40 år och aldrig tagit in någon extern investering. I dag omsätter bolaget över 300 miljoner kronor och han räds inte sämre tider.

”Vi har nästan alltid gjort våra bästa år när det är lågkonjunktur. Folk har tid att träna när de blir arbetslösa.”

Carl-Axel Surtevall växte upp i en textilfabrik. Pappa Liss Surtevall drev Fix Trikåer, som senare såldes till Lindex. Fix Trikåfabriker AB blev under 1980-talet kunglig hovleverantör och sålde kläder till kändisar som Jane Fonda och Liza Minnelli.

”Pappa pratade aldrig pengar eller siffror, utan bara om kvalité och bomullsfibrer. Jag fick med mig tidigt att kvalitet är allt.”

Under studietiden i Linköping i slutet av 1970-talet läste Carl-Axel Surtevall ekonomi och tränade på så kallade atletklubbar. Efter examen startade han Casall tillsammans med en kompis och började sälja träningsredskap och viktskivor till gym. Några år senare köpte han ut sin kollega, i dag äger Carl-Axel Surtevall och hans familj företaget, förutom en minoritetspost på 1,5 procent som en före detta kollega äger. 

”Jag tror att vi har blivit uppvaktade av i princip alla riskkapitalister som finns i Norden. Vi har haft diskussioner med många, men hittills har vi inte hittat någon som kan tillföra något mer än att stoppa in pengar. Problemet med riskkapitalister är att de är så kortsiktiga, vi är extremt långsiktiga”, säger Carl-Axel Surtevall. 

Det faktum att träning har blivit mer trendigt, inte minst i modebranschen där både de stora kedjorna och lyxvarumärken satsar mer på sportmode, har varit tacksamt för Casall. 

”Marknaden har vuxit hela tiden, men för ett tag sedan var det fullkomlig hysteri och nya varumärken lanserades mer eller mindre varje dag. Konkurrensen ökar, men vi känner oss trygga i vår position. Det blir såklart fler som slåss, men jag gillar konkurrens. Träningsbranschen mår jättebra. Många har trott att branschen är mättad, men det poppar upp nya gym hela tiden. Det är inget fenomen eller trend som vi ser - det är ett uppvaknande.”

En stundande lågkonjunktur är ingenting som skrämmer Carl-Axel Surtevall.

”Vi har nästan alltid gjort våra bästa år under lågkonjunkturer. Träningsbranschen drabbas inte så hårt, blir folk arbetslösa får de mer tid att träna. Det kunde man se under förra finanskraschen på Island till exempel, där ökade antalet medlemmar på gymmen. Träningen tar du inte bort för den är en del av livet.”

Den största marknaden är Norden, som står för närmare 80 procent av Casalls totala försäljning. Över 90 procent av Casalls produktion sker i Europa. Baltikum, Grekland och Portugal är produktionen främst förlagd till.

”Det går att hitta fina tyger i Asien, men det är mycket transporter och långa ledtider. Vi har alltid arbetat när med tillverkarna av tyger och fibrer. Det som skiljer oss från många nya märken är att vi är ett genuint produktföretag, vi bryr oss om hela produktionskedjan. Många nya företag består av killar eller tjejer som ofta inte vet ett dugg om tyger. Det kan också bli bra, men vi jobbar inte så.”

Casall har som mål att ha en helt cirkulär ekonomi till 2025. Då är tanken att arbeta med förnyelsebara material som tencel och lyocell, ekologisk bomull eller återvunnet material. Den största miljöboven i branschen är inte material i sig, menar Carl-Axel Surtevall, utan slit-och-släng-mentaliteten. 

”Idén med cirkulär ekonomi är helt rätt, men det är komplext och svårt. Vi måste komma dit, det kommer vara en nödvändighet.”

Du har arbetat med träning i över 30 år, vad är de starkaste trenderna just nu?

”Jag skulle säga att träningstrenden gått ett helt varv. I dag är det funktionell träning som gäller, du tränar med din kropp, små redskap, gummiband, vikter och hantlar. Fortsatt fokus ser vi även på det meditativa, yoga kommer fortsätta växa. Under många år har träning bara varit ytterligare ett stressmoment. Nu jobbar vi mycket mer med helheten än vi gjorde tidigare.”

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer