Annons

Bolagen är tvingade att prata om sitt hållbara arbete

Under de senaste åren har svenska företag lavinartat ökat sin hållbarhetskommunikation. En nödvändig, men inte helt riskfri strategi. 

”Det man säger måste också genomsyra hela verksamheten”, säger forskaren Tony Apéria.

Ann-Louise Lökholm Klasson, vd för Sweco Sverige.
Ann-Louise Lökholm Klasson, vd för Sweco Sverige.Foto:Press
Foto:Lars OA Hedlund

Enligt Tony Apéria, forskare i anseende och hållbarhet ur ett företagsperspektiv på Stockholms universitet, har företagskommunikationen gällande hållbarhet exploderat sedan 2015 efter att frågan fått allt mer uppmärksamhet i media.

”Svenskarna är extremt hållbarhetsfokuserade jämfört med resten av världen. Här vill och förväntar sig allmänheten i dag att företag ska berätta om sitt hållbarhetsarbete”, säger han.

”De företag som inte gör det utan arbetar i det tysta, kommer att tappa sin konkurrenskraft. Det är ett måste för att uppfattas som ett modernt företag i dag”, lägger Tony Apéria till. 

Den ökande trenden att kommunicera ut sitt hållbarhetsarbete går bland annat att se när politiker, företag och organisationer samlas i Visby den första veckan i juli. Under fjolårets Almedalsvecka var hållbarhet, i kombination med andra ämnen som näringsliv, klimat och miljö, det dominerande temat bland alla evenemang. Och det har skett en tydlig stegring i antal evenemang i frågan sedan ämnet för första gången introducerades som egen kategori under Almedalsveckan 2014. 

Risken med att företagen själva upplyser om sitt hållbarhetsarbete är att de utmålar sitt hållbarhetsarbete som mer konkret än vad det egentligen är. En studie från 2015, gjord av Handelshögskolan i Stockholm, visade att 83 procent av de granskade bolagen då pratade mer om sitt hållbarhetsarbete än vad de konkret gjorde i frågan. 

Ann-Louise Lökholm Klasson, vd för byggkonsultbolaget Sweco Sverige tror att företagen i dag tydligt måste visa upp hur man tänker och agerar i hållbarhetsfrågor för att attrahera arbetskraft. 

”Potentiella nya medarbetare har högre krav i dag och nöjer sig inte med en hypotetisk hållbarhetsplan. De vill ofta se genuina och konkreta lösningar för hur hållbarhetsmålen som företaget har satt ska uppnås. Vill man rekrytera kompetent arbetskraft måste man arbeta aktivt med hållbarhet”, säger hon. 

”Det märks tydligt hos den yngre generation som kommer ut på arbetsmarknaden i dag. De frågar om hållbarhet och söker sig till de arbetsgivare som matchar deras krav.”

Ann-Louise Lökholm Klasson uppger att Sweco Sverige har tydliga hållbarhetsmål. Bland annat siktar koncernen på att vara koldioxidneutrala till 2040, fem år innan Sverige har målet att uppnå samma mål. 

”För att uppnå det har vi konkreta mål, bland annat genom att ändra vår bilpolicy och att se till att vår kontorsdrift är fossilfri till 2030.”

Tony Apéria anser att alla företag i dag har något att tjäna på att utveckla sitt hållbarhetsarbete och kommunikationen kring det. 

”Att vara ärlig och äkta är grunden, men det man säger måste också genomsyra hela verksamheten. Gör man det är det en stor möjlighet till att öka sitt varumärkeskapital och sina framtida möjligheter till att bedriva sin verksamhet.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ForenaAnnons

Forena vill göra privat pensionssparande förmånligt – för alla

Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena
Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena

Pensionsnivåerna sjunker för varje årskull som går i pension. Tjänstepensionen har blivit en nödvändighet snarare än en guldkant på ålderns höst, men detta till trots saknas stimulansåtgärder som uppmuntrar och underlättar för privat pensionssparande. Det vill försäkringsbranschens fackförbund Forena ändra på. 

Pensionerna är en kärnfråga för det svenska samhället, oavsett politisk hemmahörighet. I takt med att befolkningen åldras och att pensionssystemet inte täcker upp i den mån som var avsett, riskerar vi att hamna i en framtid där våra äldre tvingas förlita sig på bidrag för att ens överleva.

– Hela 450 000 anställda saknar tjänstepension. Samtidigt arbetar runt 500 000 kvinnor deltid, 120 000 personer är småföretagare och vi har stor inflyttning. Vi pratar om över en miljon människor som behöver få chansen att spara ikapp, säger Forenas förbundsordförande, Anders Johansson.

Ett ointresse kring förändring

Det är dock en komplex fråga. I dag premieras till exempel företagare med förmånliga skatteregler för att avdrag vad gäller avsättning till tjänstepensionen. Yrkesverksamma som tjänar över 45 000 i månaden kan löneväxla förmånligt, men för 90 procent av dem som jobbar ges inga förmåner. 

– Det är överraskande att politikerna är så ointresserade av att förändra situationen. Istället gömmer de sig bakom Pensionsgruppens oantastlighet och ser en konflikt mellan subventionerat pensionssparande och konsumtion för tillväxt. Därtill finns en missuppfattning om att subventioner bara skulle leda till ökat pensionssparande hos höginkomsttagare, något som inte alls stämmer.

Tre reformförslag

Anders, som själv har lång erfarenhet från försäkringsbranschen, konstaterar att det i realiteten finns ett stort intresse från svenskarna att pensionsspara, men att de reducerade avdragsmöjligheterna har satt käppar i hjulet för andra.

– Därför presenterar vi tre reformförslag; till att börja med borde det införas matchat sparande, där staten matchar en viss procent av allt man månadssparar. Det är enkelt och man kan delta på den nivå man väljer själv.

Det andra förslaget är att öppna möjligheter för att man själv ska kunna göra insättningar till premie- och tjänstepension. Infrastrukturen för en sådan här modell finns redan i många andra länder och fungerar väl.

 – Det tredje förslaget är att låta äldre som säljer sina bostäder få omvandla reavinsten till livränta. Då får pensionärer pengar som förstärker pensionen samtidigt som vi ökar rörligheten på bostadsmarknaden.

Mycket på agendan

Medan pensionerna är en central fokuspunkt för Forena arbetar fackförbundet hårt även med en mängd andra sakfrågor. Högaktuellt just nu är exempelvis förhandlingarna mellan Svenskt näringsliv, LO och PTK kring LAS, omställningsfrågor och A-kassefrågor. 

– Förhandlingarna beräknas vara klara i slutet av september och det är mycket spännande. Vi berörs förvisso inte direkt av diskussionerna, men kommer ändå att påverkas av resultatet. Nu i oktober påbörjar vi också våra löneförhandlingar, så det finns mycket på agendan, avslutar Anders.

FAKTA OM FORENA

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Vi jobbar för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Forena är det största facket bland akademiker och chefer i försäkringsbranschen och vi ansluter studenter, yrkesverksamma och chefer. 

Läs mer om Forena

Mer från Forena

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Forena och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?