1515
Annons

Bokmässan går vidare efter turbulenta åren

När Bokmässan öppnar på torsdag har den äntligen skakat av sig oket av de turbulenta åren 2016 och 2017. ”Först nu har jag kunnat tänka mer framåt och långsiktigt”, säger vd Frida Edman.

Frida Edman tog över som vd för Bokmässan 2017, efter dess två mest turbulenta år.
Frida Edman tog över som vd för Bokmässan 2017, efter dess två mest turbulenta år.Foto:Jack Mikrut

Det är en oundviklig fråga och Bokmässans vd sedan knappt två år drar också ett djupt andetag innan hon svarar på den. Det märks att just denna fråga har tränats på.

Har Nya Tider ansökt om att ställa ut på årets mässa?
”Egentligen kommenterar vi inte sådana saker, men i just den här frågan väljer vi att göra det. I juni inkom en ansökan från Alternamedia (förlaget bakom Nya Tider) om att ställa ut, men den sade vi nej till.” 

Hur motiverade ni beslutet?
”2016 och 2017 var vi i en situation som vi inte kunde ta oss ur, där den här frågan stod i vägen för litteratur, läsning och möten. Vår hållning i dag är att vi helt enkelt säger nej till utställare som gör att vi riskerar att hamna i samma sits igen.”

Sällan har det blåst så mycket kring Bokmässan som när den högerextrema tidskriften Nya tider och Alternamedia tilläts ställa ut på mässan 2016, som det året hade temat yttrandefrihet. Efter protester drogs tillståndet tillbaka, men lite senare ändrade sig Bokmässans ledning igen och Nya Tider fick delta.

Möjligen blev det ännu värre 2017. Även det året tilläts Nya Tider vara med, samtidigt som nazistorganisationen Nationella motståndsrörelsen fick tillstånd att demonstrera i Göteborg medan mässan pågick. 200 författare och andra kulturpersonligheter valde att bojkotta Bokmässan, många av dem deltog istället i direkt konkurrerande alternativa arrangemang. Dåvarande vd Maria Källsson valde att lämna sin tjänst när Bokmässan var över.

Turbulensen präglade dock även förra årets mässa, trots att mycket såg annorlunda ut då: Nya Tider fick inte delta, inget direkt konkurrerande arrangemang hölls, och Bokmässan hade fått en ny vd i Frida Edman. Först i år verkar alla genuint ha gått vidare, inklusive Frida Edman, som nu gör sin andra mässa som vd.

”Förra året var det fullt fokus på att återupprätta Bokmässan och återfå den här varma känslan. Först nu kan jag tänka mer framåt och långsiktigt”, säger hon.

Årets mässa är den hittills mest internationella. Hela 120 utländska författare deltar på olika sätt. En annan förändring är att poesi är mer integrerat med övriga mässan. 25 av seminarierna inleds med poesiläsning.

”Tidigare har poesi hållit till i ett ganska mörkt och murrigt rum. Förra året flyttade den ett ljusare rum, och i år vill vi lyfta den ännu mer. Vi tror att det finns en kraft i poesin och vill göra den mer tillgänglig”, säger Frida Edman.

Andra förändringar är att fler av samtalen på programmet är 45 snarare än 20 minuter, för att ge utrymme för mer fördjupning. Och en ny scen har tillkommit: Feelgoodscenen.

”Nu får äntligen feelgoodläsarna en egen hemvist på mässan. De är många och en rolig sak är att även ”gubblitt” börjar dyka upp som begrepp inom feelgoodlitteraturen. Ett exempel är Mikael Bergstrand som med boken ”Ingemar Modigs uppvaknande” har lyft in psykisk ohälsa och ett manligt perspektiv i feelgoodgenren.”

Vad vill du själv inte missa under mässan?
”Markus Zusaks ”Boktjuven” är en bok som har betytt mycket för mig, så honom vill jag inte missa. Sen är jag jätteintresserad av jämställdhet, så samtalet mellan Suzanne Brögger och Liv Strömqvist om kärlek och galenskap ska bli spännande att höra. Årets tema Sydkorea är också speciellt för mig eftersom min son är född där.”

Vad gör du själv under mässdagarna?
”På onsdag välkomnar jag internationella gäster, på torsdag inviger jag årets mässa tillsammans med kulturministern och Sydkoreas vice kulturminister. I övrigt är det mycket möten om framtida temasatsningar. Vi passar på när många ambassadörer och internationella förläggare är på plats, och självklart hela den svenska förlagsbranschen.”

 

 

 


Innehåll från EKNAnnons

Så ska svenska RFID-bolaget mångdubbla omsättningen

RFID-bolaget 4E Antenna är i början av sin exportresa. Just nu gör de sin första stora leverans till Italien, och går allt som det ska kommer omsättningen att mångdubblas nästa år. Men det kostar att växa – därför har de vänt sig till EKN, Exportkreditnämnden.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt

RFID-taggar är radiobaserade streckkoder som kan ersätta vanliga streckkoder. Taggarna är väldigt lätta att läsa av – det kan göras från cirka tio meters avstånd – och detta har öppnat för en mängd nya möjligheter inom lika många branscher.

– Tänk bara vad det gör för butiksinventeringar. Med RFID-taggar som prislappar i en butik kan du göra en hel inventering bara genom att gå in på lagret och svepa i luften med en läsare, säger Lars Granbom, vd på bolaget 4E Antenna som tillverkar en av RFID-taggarnas huvudkomponenter, antennerna.

Från giftigt till giftfritt

RFID är en växande bransch. Enligt Lars Granbom tillverkades det cirka 20 miljarder RFID-taggar 2021, och den siffran stiger med drygt 20 procent per år. Men det finns hållbarhetsproblem i den konventionella produktionen.

– Ser vi till antennerna så är de gjorda av plast- och aluminiumlager som lamineras ihop. I den konventionella tillverkningen etsas aluminium sedan bort från antennen. Det är ett slöseri med aluminium och det skapar en giftig avfallssörja som måste tas om hand.

4E Antenna har patenterat en tillverkningsprocess där antennerna görs av papper i stället för plast. Dessutom behöver man inte etsa bort aluminium i tillverkningen.

– I vår process används 70–80 procent mindre aluminium än vanligt. Vi blir helt av med plasten, vi använder inga giftiga etsningskemikalier och vi skapar inget giftigt avfall. Dessutom innebär vår process ett 60 procent lägre koldioxidavtryck än dagens konventionella tillverkning, säger Lars Granbom.

”Affärskritiskt stöd”

Affärsidén är att bygga och sälja de maskiner som producerar dessa miljövänliga RFID-antenner. 4E Antenna är mitt i sin första leverans; en maskin har beställts av ett italienskt dotterbolag till ett av världens största etikett-tillverkare. Varje maskin är dock en stor beställning för 4E Antenna, och under tillverkningsprocessen har det varit mycket viktigt att ha ordentligt med rörelsekapital genom banklån.

– Vår bank ansökte då om en rörelsekreditgaranti från EKN – och den garantin gjorde att EKN täckte en stor del av bankens risk. Det gjorde det så klart lättare för banken att säga ja, förklarar Lars Granbom.

Går allt som planerat så kommer den italienska kunden också att beställa fler enheter under året, och det kommer att ställa ännu högre krav på kassaflödet.

– Det är otroligt spännande men lika kostsamt att växa så snabbt. Stödet vi har fått från vår bank och EKN har varit affärskritiskt för oss. Förhoppningsvis kommer vi att ha skäl att vända oss till EKN igen redan i vår, säger Lars Granbom.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?