Bokmässan går vidare efter turbulenta åren

När Bokmässan öppnar på torsdag har den äntligen skakat av sig oket av de turbulenta åren 2016 och 2017. ”Först nu har jag kunnat tänka mer framåt och långsiktigt”, säger vd Frida Edman.

Frida Edman tog över som vd för Bokmässan 2017, efter dess två mest turbulenta år.
Frida Edman tog över som vd för Bokmässan 2017, efter dess två mest turbulenta år.Foto:Jack Mikrut

Det är en oundviklig fråga och Bokmässans vd sedan knappt två år drar också ett djupt andetag innan hon svarar på den. Det märks att just denna fråga har tränats på.

Har Nya Tider ansökt om att ställa ut på årets mässa?
”Egentligen kommenterar vi inte sådana saker, men i just den här frågan väljer vi att göra det. I juni inkom en ansökan från Alternamedia (förlaget bakom Nya Tider) om att ställa ut, men den sade vi nej till.” 

Hur motiverade ni beslutet?
”2016 och 2017 var vi i en situation som vi inte kunde ta oss ur, där den här frågan stod i vägen för litteratur, läsning och möten. Vår hållning i dag är att vi helt enkelt säger nej till utställare som gör att vi riskerar att hamna i samma sits igen.”

Sällan har det blåst så mycket kring Bokmässan som när den högerextrema tidskriften Nya tider och Alternamedia tilläts ställa ut på mässan 2016, som det året hade temat yttrandefrihet. Efter protester drogs tillståndet tillbaka, men lite senare ändrade sig Bokmässans ledning igen och Nya Tider fick delta.

Möjligen blev det ännu värre 2017. Även det året tilläts Nya Tider vara med, samtidigt som nazistorganisationen Nationella motståndsrörelsen fick tillstånd att demonstrera i Göteborg medan mässan pågick. 200 författare och andra kulturpersonligheter valde att bojkotta Bokmässan, många av dem deltog istället i direkt konkurrerande alternativa arrangemang. Dåvarande vd Maria Källsson valde att lämna sin tjänst när Bokmässan var över.

Turbulensen präglade dock även förra årets mässa, trots att mycket såg annorlunda ut då: Nya Tider fick inte delta, inget direkt konkurrerande arrangemang hölls, och Bokmässan hade fått en ny vd i Frida Edman. Först i år verkar alla genuint ha gått vidare, inklusive Frida Edman, som nu gör sin andra mässa som vd.

”Förra året var det fullt fokus på att återupprätta Bokmässan och återfå den här varma känslan. Först nu kan jag tänka mer framåt och långsiktigt”, säger hon.

Årets mässa är den hittills mest internationella. Hela 120 utländska författare deltar på olika sätt. En annan förändring är att poesi är mer integrerat med övriga mässan. 25 av seminarierna inleds med poesiläsning.

”Tidigare har poesi hållit till i ett ganska mörkt och murrigt rum. Förra året flyttade den ett ljusare rum, och i år vill vi lyfta den ännu mer. Vi tror att det finns en kraft i poesin och vill göra den mer tillgänglig”, säger Frida Edman.

Andra förändringar är att fler av samtalen på programmet är 45 snarare än 20 minuter, för att ge utrymme för mer fördjupning. Och en ny scen har tillkommit: Feelgoodscenen.

”Nu får äntligen feelgoodläsarna en egen hemvist på mässan. De är många och en rolig sak är att även ”gubblitt” börjar dyka upp som begrepp inom feelgoodlitteraturen. Ett exempel är Mikael Bergstrand som med boken ”Ingemar Modigs uppvaknande” har lyft in psykisk ohälsa och ett manligt perspektiv i feelgoodgenren.”

Vad vill du själv inte missa under mässan?
”Markus Zusaks ”Boktjuven” är en bok som har betytt mycket för mig, så honom vill jag inte missa. Sen är jag jätteintresserad av jämställdhet, så samtalet mellan Suzanne Brögger och Liv Strömqvist om kärlek och galenskap ska bli spännande att höra. Årets tema Sydkorea är också speciellt för mig eftersom min son är född där.”

Vad gör du själv under mässdagarna?
”På onsdag välkomnar jag internationella gäster, på torsdag inviger jag årets mässa tillsammans med kulturministern och Sydkoreas vice kulturminister. I övrigt är det mycket möten om framtida temasatsningar. Vi passar på när många ambassadörer och internationella förläggare är på plats, och självklart hela den svenska förlagsbranschen.”

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HuaweiAnnons

”Tekniken är på väg att göra affärsresandet överflödigt”

Mycket pekar på att affärsresandet kommer att fortsätta minska även efter pandemin. 

Det ställer krav på företagen att accelerera utvecklingen av sina digitala mötesrum – och ta det smarta kontoret till nästa nivå.  

Så kan smartare teknik göra ditt kontor mer effektivt 

I en global undersökning bland resenärer som det amerikanska managementkonsultbolaget Oliver Wyman gjorde förra våren svarade 27 procent att de planerar att resa mindre i jobbet i framtiden. När samma fråga ställdes i höstas hade siffran stigit till 43 procent, vilket visar på en insikt om att många av de affärsresor som görs i vanliga fall egentligen är onödiga. För varför ska man resa kors och tvärs över världen när det funkar lika bra att mötas i ett digitalt sammanhang? 

Det skulle i så fall vara för att slippa teknik som inte håller måttet. Flera av de som medverkade i undersökningen ansåg inte att telekonferenser var ett effektivt sätt att sköta affärer på, och de såg det inte heller som ett bra verktyg för att bygga nya affärsrelationer. Alla som deltagit i en telekonferens med dåligt ljud och undermålig bildkvalitet skulle nog hålla med om detta. 

Som att mötas ansikte mot ansikte

En förutsättning för att företagen ska kunna ersätta affärsresor med digitala träffar borde därför vara att använda teknik som gör det möjligt att mötas som i verkliga livet. Det är något som Huawei tagit fasta på med IdeaHub – ett produktivitetsverktyg för det smarta kontoret.  

– Pandemin har för alltid förändrat hur människor kommunicerar med varandra. Med IdeaHub vill vi hjälpa våra kunder att uppnå det mest effektiva sättet för kommunikation i både online- och offline-möten. När de inte har någon annan kommunikationsmetod än telekonferens, ser vi till att de kan interagera som om de var på samma plats. Detta med hjälp av vår avancerade ljud- och videoteknik samt sömlösa whiteboard-upplevelse, förklarar Johan Eriksson, Cloud & AI Business Manager på Huawei. 

Fokus på enkelhet

IdeaHub tillhör Huaweis intelligenta kommunikationsproduktserie, som är baserad på mer än 20 års audiovisuell forskning och utveckling. IdeaHub-seriens produkter är skapade ur en ökad efterfrågan på effektivare kommunikation och framväxten av teknologier som moln och artificiell intelligens – som har lett till en ny era av smarta kontor, där man kan arbeta när som helst, var som helst. En viktig del i utvecklingen av IdeaHub har varit att göra den så enkel som möjligt att använda. 

– Vi integrerade en professionell videokonferenskamera och mikrofonuppsättning i IdeaHub och gjorde den vacker och enkel. Dubbla operativsystem gör det också lätt för användarna att nå alla sina kunder på olika typer av plattformar med en enhet. Fem olika trådlösa delningsmetoder, AI-driven kamera, mikrofon och whiteboard gör tekniken okomplicerad och lättillgänglig. 

För att deras kunder ska slippa problemet med teknik som inte beter sig som den ska, har Huawei gjort IdeaHub så pass tillförlitlig att den kan hantera upp till 30 procents paketförlust under ett videomöte. 

– Andra avancerade teknologier som speaker tracking samt text- och  formigenkänning är alla tillgängliga genom ett enkelt klick. Detta i syftet att förbättra möteseffektiviteten och förhindra att tekniken tar huvudrollen och distraherar deltagarna från mötet. 

Miljöperspektivet 

Tittar man på IdeaHub utifrån ett större perspektiv, tror Johan Eriksson att den här typen av teknik i längden även kommer att ha en positiv inverkan på miljön. 

– Eftersom IdeaHub gör onlinemöten lika effektiva som att mötas ansikte mot ansikte, tror jag att vi inte längre kommer att ha något stort behov av att resa i arbetet. På så sätt bidrar tekniken till minskad klimatpåverkan. 

Så kan smartare teknik göra ditt kontor mer effektivt 

 

Mer från Huawei

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Huawei och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?