1515
Annons

Bokklassikern Hedengrens sänder ut en nödsignal

Den anrika bokhandeln Hedengrens har varit i litteraturens tjänst sedan 1897. Nu kämpar man för sin överlevnad och skickar återigen ut ett desperat nödrop till sina kunder.

Foto:Evelina Carborn

HJÄLP!

Om du handlar din sommarläsning och dina presenter hos oss på Hedengrens ökar chansen att vi finns kvar i höst.

Mvh 

Familjen Björkholm med personal

Meddelandet från boklådan Hedengrens på Stureplan i Stockholm gick ut via mejl och på Facebook förra veckan. Nicklas Björkholm driver bokhandeln sedan drygt 10 år tillbaka, tillsammans med sin fru Anna-Lena Björkholm. Han har arbetat på Hedengrens sedan gymnasiet och blev delägare 1985, när den förre ägaren Gunnar Kumlin gick bort och testamenterade bokhandeln till personalen. 

I dag kan Hedengrens kan stoltsera med 45 000 titlar på nio olika språk. Men precis som för alla fysiska butiker har digitaliseringen inneburit stora utmaningar, och de små bokhandlarna konkurrerar med nätjättar som Adlibris och Bokus. På sin hemsida beskriver sig Hedengrens som ”din oas i det digitala ökenlandskapet”.

”Människor kommer in, tittar på böcker, får tips och hjälp, och sedan köper de på nätet i stället. Folk förstår inte att det krävs en insats för att det här ska kunna finnas kvar. Det är likadant för all fysisk handel, man går in och provar eller får hjälp, och sedan köper man skorna, kläderna eller böckerna på nätet”, säger Nicklas Björkholm. 

De senaste tio åren har Hedengrens bokhandel legat på en årlig omsättning runt 20 miljoner kronor. Vartannat år de senaste sex åren har de gått med förlust. 2017 var det sämsta året någonsin, med en förlust på nästan 400.000 kronor. Nu hotar konkurs om inte försäljningen kommer i gång. 

”Vi konstaterade att vi har haft en urusel höstförsäljning. Det fungerar inte, folk handlar inte helt enkelt. Anledningen till att vi skickade ut mejlet förra veckan var för att jag hörde tre, fyra människor säga 'åh här är så underbart och fantastiskt'. Sedan går de bara ut, de handlar ingenting.”

”Mejlet är ett konstaterande. Vi vill säga att så här är det, det går inte så bra. Tycker ni det är viktigt att det finns en bokhandel: handla. Tycker ni inte det: fine, det kan inte jag göra någonting åt. Bara inte någon kommer i oktober och ser att typ Dressman ligger här i stället. Jag vill att folk ska veta.”

Och det är inte första gången som Hedengrens skickar ut ett rop på hjälp. Våren 2015 var bokhandeln nära på att gå i konkurs, och skickade ut ett mejl till sina stamkunder. Resultatet och räddningen blev ett upprop på Facebook och Twitter, drivet av bland annat författaren Bodil Malmsten. 

”Minnet är ju kort tyvärr. Vi hade en fantastisk sommar och höst, men efter det märkte man att det dog ut.”

De som handlar på Hedengrens är antingen pensionärer eller ungdomar enligt Nicklas Björkholm. Det är personer i åldrarna 30-50 som de har svårt att locka.

”Det känns som att mittsegmentet sviker. De ska vara hippa och coola och handla på nätet. Det är typ de som går på att köpa en Kindle, det är bara usel teknik. Det var därför Amazon ville lansera i Sverige, för att sälja Kindle. Men det är ingen här som vill köpa deras fjantplatta.”

Varför är det viktigt att bokhandlarna får vara kvar?

”Du blir ju inte inspirerad av att gå in på nätet och kolla på en bok. I en bokhandel får man komma in och träffa folk. Fast det kanske inte människor vill göra längre? Man får prata med någon som vet. Bokhandlarna är som en smältdegel för kultur.”

Påverkar det er att det inte blev något Nobelpris i litteratur?

”Det hjälper ju inte. Förra året sålde vi ändå Kazuo Ishiguro för 400.000 kronor.”

Ni har gått mer förlust vartannat år de senaste sex åren och måste vädja till kunderna att handla. Hur ser du på er framtid?

”I USA har små indie-bokhandlare fått ett uppsving, man kan hoppas att det kommer hit. Det ideala vore att gå tillbaka till fasta bokpriser*, som man har i kulturländer som Frankrike, så att boken kostar samma pris överallt. Men det är klart att det är en utopi.”

Vad får er att fortsätta?

”Det finns så många kunder som är trevliga. Jag hoppas att folk inser att det behövs en bokhandel och handlar. Det behövs en välsorterad bokhandel med kunnig personal.”

* I Sverige avskaffades de fasta bokpriserna för snart 50 år sedan.


Innehåll från Mpya Sci & TechAnnons

Nischad specialistkompetens på rekordtid

Ellinor Crafoord, Jonas Bonn, Maria Andersson och Anna Thaung.
Ellinor Crafoord, Jonas Bonn, Maria Andersson och Anna Thaung.

I en pandemi, där man snabbt behöver ta fram vaccin, handlar det om att hitta specialistkompetens på kort tid. Det som i vanliga fall tar år har nu tagit månader. Mpya Sci & Tech har dragit sitt strå till stacken.

För att ta fram ett vaccin på rekordtid har läkemedelsindustrin kraftsamlat och delat kunskap på ett helt nytt sätt. En viktig faktor har varit att snabbt få in specialister för att kunna göra de omställningar som krävs. Ett av företagen som har varit med och stöttat läkemedelsbolagen i att hitta nischad specialistkompetens på rekordtid är Mpya Sci & Tech.  

– Vår verksamhet bygger på att matcha kompetens mot behov, och just i dessa tider har det varit extra viktigt att ha rätt kompetens redo för att bistå kunderna snabbt, säger Ellinor Crafoord, Talent Advisor på Mpya Sci & Tech.    

Mpyas specialister är ute på många olika uppdrag. Jonas Bonn, QA specialist för datoriserade system, jobbar just nu på Valneva och vittnar om tajta deadlines och högt ställda krav på den kompetens som anlitas. Maria Andersson, specialist inom validering, beskriver en liknande situation på Novavax där hon är på uppdrag just nu. Maria jobbar med att validera en analysmetod av Novavax-vaccinet. En annan Mpya-konsult, Anna Thaung, QA-specialist på Novavax, berättar om vikten av tvärfunktionellt arbete. 

– Det är viktigt med nätverksmöjligheter när det går så fort. Både med konsultkollegor och kollegor i mitt valideringsnätverk. Det breddar min kunskap. 

Kompetensen att hitta rätt kompetens blir allt mer värdefull. Det handlar inte om att skaffa fram resurser – fler med samma kompetens – utan om att hitta kompletterande kunskap och nischade specialister som tillsammans med personal på läkemedelsbolagen kan utveckla nya lösningar.  

– Exakt, säger Ellinor Crafoord, och för att klara det behöver man vara öppen och nyfiken, men också modig. Vi ger våra konsulter svåra uppdrag, men vi stöttar dem helhjärtat och ser till att miljön ”här hemma” är stimulerande och trygg. 

Jonas Bonn fyller i. 

– Det är tydligt att kunskapsdelning hör framtiden till. Att samarbete över företagsgränser kommer ge världen bättre lösningar snabbare. 

Om Mpya Sci & Tech
Mpya Sci & Tech är ett konsult- och rekryteringsföretag inom teknik och naturvetenskap grundat 2019 med ambitionen att ge specialister en miljö att trivas och utvecklas i. Inte bara vad gäller kunskapsdelning och förkovran, utan också vad gäller ett hållbart yrkesliv där alla delar av livet får plats. ”The more life you live, the more passion you bring to work.” Mpya Sci & Tech har sin hemmabas i Stockholm, Uppsala och Göteborg och har över 80 anställda. Läs mer om Mpya Sci &Tech här. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Sci & Tech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?