Boendet där alla har tillgång till bil – utan att äga en

I det hållbara forsknings- och innovationsprojektet Brf Viva äger de boende hälften så många bilar jämfört med i närliggande stadsdelar.
”Fler kommer nog att släppa sin bil, men det tar några år”, säger Riksbyggens hållbarhetsspecialist Charlotta Brolin.

Foto:Nicke Johansson

På en brant sluttning bakom Chalmers i Göteborg tornar Brf Viva-husen upp sig med grönska runtomkring. Riksbyggen, som står bakom projektet, tog hjälp av forskare på Göteborgs universitet för att definiera vad som är social hållbarhet i ett bostadsprojekt.

I Brf Viva finns det inga parkeringsplatser att hyra för de boende, bara för gäster och handikappade att parkera på, men det finns andra lösningar istället som en bilpool och gemensamma elcyklar. 

”Färre parkeringsplatser gjorde det möjligt att förtäta i staden på en plats som annars hade varit svår att bygga på”, säger Charlotta Brolin, hållbarhetsspecialist på Riksbyggen.

Charlotta Brolin är hållbarhetsspecialist på Riksbyggen.
Charlotta Brolin är hållbarhetsspecialist på Riksbyggen.

I husen finns det 132 lägenheter fördelade på sex byggnader. Inflyttningen skedde från i november 2018 till i maj 2019. Bland de boende var det många som tidigare ägt bil, men som gjorde sig av med den innan flytten. En grupp använde kollektivtrafik och cykel sedan tidigare och andra har behållit bilen.

En undersökning efter ett år visade att hälften så många ägde egna bilar bilar jämfört med i de kringliggande stadsdelarna.

”Det finns så klart också boenden som har bilar, men de står en bit bort där det finns parkering och används därför mindre”, säger Charlotta Brolin.

Den aspekten tror hon kan ha påverkan på bilägandet bland de boende på längre sikt. 

”Många märker att de inte behöver använda bilen så mycket som de gjorde innan och jag tror att fler kommer att släppa sin bil. Men det kommer nog att ta några år”, säger hon.

De som nyttjar bilpoolen mest är de unga i husen, som använder bilarna till korta ärenden. För längre resor och vistelser i till exempel sommarstugor tror Charlotta Brolin att en hyrbilsfirma skulle vara ett bra tillägg för att flera ska kunna få sina transportbehov tillgodosedda utan egen bil.

Poolbilarna är eldrivna, vilket är en viktig markör för husen.

”Viva är ett forskningsprojekt och det finns en tanke kring elektrifiering. Då tycker vi att det är viktigt att bilarna kan utnyttja befintliga solceller och batterilager för att laddas”, säger Charlotta Brolin.

Brf Viva
Brf VivaFoto:Ulf Celander

Alla de boende har tillgång till att boka cykel- och bilpool, och kollektivtrafikbiljetter i en app som kommer från teknikleverantören EC2B. Det finns tre elbilar, tre el-lastcyklar och fem elcyklar på plats. Många promenerar också och har egna cyklar.

Riksbyggen samarbetar med trafikkonsultbolaget Trivector Traffic, som står bakom EC2B-tjänsten, genom EU-forskningsprojektet IRIS, som gav möjligheten att testa en fullskalig mobilitet som tjänst-lösning. Det är ett femårigt projekt som startades 2017, där man vill hitta nya lösningar för urban utveckling inom energi, mobilitet och informations- och kommunikationsteknologi.

MER FRÅN MOBILITY INSIGHTS:
Di Mobilitets nya trendrapport tar tempen på hajpad tjänst
Oprövade samarbeten ska få folk att fimpa bilen
Mobilitetschefen i Linköping: ”Vi vill att 40 procent ska cykla”
Dottern fick lyxbilssäljaren att sadla om och bli grön
Landsbygdens egna mobilitetstjänst tar inspiration av Airbnb
Därför kan möbeljätten Ikea få fart på MaaS

Riksbyggen jobbar också med fler bostadsprojekt som har nya lösningar kring mobilitet. Ett exempel är Masthuggskajen i Göteborg som ska börja byggas nästa år. Där ska det finnas gemensamma parkeringsanläggningar med låga parkeringstal och en bilpool med upp till 100 bilar för de boende som stadens parkeringsbolag ansvarar för.

”I Masthugget jobbar vi med stadens gröna transportplan där alla byggherrar i stadsdelens konsortium samverkar”, säger Charlotta Brolin.

Bilpoolen har en fortsatt bra utveckling i Brf Viva och det diskuteras om man ska lägga till ytterligare en bil. Antalet tillgängliga cyklar i cykelpoolen har varit färre under en period då det bland annat varit en del problem med stölder. Det är en delförklaring till trenderna för cykelbokningar i grafen ovan, men sedan spelar årstidsvariationer med mera också in.

Kollektivtrafikbiljetter har inte alls marknadsförts i tjänsten sedan pandemin startade, vilket Björn Wendle, vice vd på trafikkonsultbolaget Trivector Traffic som står bakom EC2B-appen för de boende i Brf Viva, tror behövs för att sälja biljetter i den.

”Hur flitiga de boende är på att köpa kollektivtrafikresor direkt av Västtrafik (i deras app) har vi inga data på, men det förekommer naturligtvis en hel del. Det finns också en del fördelar med att köpa biljett via Västtrafiks app som vi inte får erbjuda i EC2B-appen, till exempel möjlighet att låna ut en månadsbiljett till annan användare”, säger han.

”Vår uppfattning är att kollektivtrafiken generellt är en stor vinnare på MaaS-lösningar. De övriga tjänsterna ordnar på ett enklare sätt än tidigare tillgång till de transportmöjligheter man behöver utöver kollektivtrafiken, men den är dock fortsatt basen för många användares vardagsresande”, säger Björn Wendle.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?