ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Boeing erkänner: Vi kände till systemfelet

  • Foto: Ted S. Warren

Flygplanstillverkaren Boeing visste att nödsystemet på nya 737 Max 8 inte fungerade. Ändå sade Boeing ingenting till flygbolag och myndigheter. 

Boeing kände till att den nya modellen 737 Max 8 hade problem med sitt så kallade AOA-system som ska uppmärksamma piloten på att nosen har fel vinkel. Det berättar flygplanstillverkaren i ett pressmeddelande på söndagen.

Boeing säger att systemet är extrautrustning som ger kompletterande information och inte är en grundsten i flygsäkerheten.  Redan 2017 upptäckte Boeings utvecklare dock att programvaran inte fungerade på rätt sätt. För att få full funktion i systemet krävdes en indikator, en utrustning som flygbolagen skulle betala extra för.

Boeing gjorde en översyn av systemet men kom fram till att flygsäkerheten inte påverkades om extrautrustningen saknades. 

 ”Granskningen konstaterade att den befintliga funktionaliteten var acceptabel till nästa planerade systemuppdatering”, skriver bolaget i pressmeddelandet.

Företagsledningen ska inte varit inblandad i granskningen.

Men i oktober 2018 störtade ett Lion Air-plan i Indonesien och 189 människor omkom. En vecka senare berättade bolaget om buggen i systemet för flygbolag och myndigheter. Orsaken till olyckan ska ha varit buggen som gjorde att nödsystemet felaktigt gått igång och aktiverat autopiloten, som styrt planet nedåt. Piloterna ska inte ha kunnat ta över planet manuellt innan det slog ner i havet.

Den 10 mars i år störtade en Boeing 737 av den nya modellen Max 8 strax efter start. 157 människor, varav fyra svenska medborgare, omkom i flygolyckan i Etiopien.

Efter de två olyckorna som kostat totalt 346 människor livet säger nu Boeing att alla flygplan av Max-modellen ska få extrautrustningen installerad. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies