ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 22 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Bloggar ger napp hos kunderna

  • Vienar Roaks och Camillo Eriksson. Foto: Ida Thunberg
  • Foto: Ida Thunberg

De hade varken egna barn eller någon erfarenhet av produktutveckling när de startade.

Nu tänker Vienar Roaks och Camillo Eriksson skaka om hela babyvärlden med sina designade Twistshake-produkter.

Bordet i konferensrummet i kontorsbyggnaden i Västerås är fullt av nappflaskor, pipmuggar, termosar, tallrikar, underlägg och bestick i trendiga pastellfärger. Ägarduon Vienar Roaks och Camillo Eriksson har utvecklat 26 produkter sedan Twistshake grundades 2015.

”Vi har jobbat varje dag i två år. Vi har bråttom. Att ta det lugnt finns inte”, säger Vienar Roaks.

Allting började med att Vienar Roaks satt barnvakt åt sin mosters barn. Allt gick bra, fram tills vällingen skulle serveras.

”Det blev klumpar, pulvret fastnade i pipen och det var svårt att få rent flaskan efteråt. Jag tänkte att det borde gå att tillverka en smartare flaska.”

Men det var först flera år senare, när Vienar Roaks mötte en mamma som kämpade med samma problematik, som han satte fart.

Han såg den nappflaska framför sig som han ville ta fram men själv visste han inget om CAD-ritningar. Då tipsade en kompis om en programmerare, Camillo Eriksson.

Klockan 23 samma kväll ringde Vienar Roaks upp Camillo Eriksson, som fastnade för idén och sju timmar senare fanns ett första utkast klart på en nappflaska.

Nu gällde full fart framåt. Vienar Roaks satsade runt 1 miljon kronor av eget kapital och de båda drog i gång.

De visste ingenting om plast, men hittade ett bolag som tog fram en prototyp åt dem.

”Sedan satte vi oss på ett plan till Kina. Vi var ganska naiva och trodde att det skulle gå lätt att hitta en fabrik Så blev det inte riktigt”, säger Vienar Roaks.

Efter många turer, både geografiskt, affärsmässigt och mentalt, blev det till slut dags för första leveransen.

I april 2015 lanserades Twistshakes nappflaska i Sverige.

”Sedan kom genombrottet när vi deltog på världens största babymässa i Tyskland samma år. Efter den började vi distribuera till 15 länder”, säger Camillo Eriksson.

2016 omsatte Twistshake drygt 20 Mkr, med plusresultat. På två år har man gått från tre till 25 anställda och fortsatt utvecklingen i snabb takt med en rad andra babyprodukter.

Prognosen för 2017 är en omsättning på cirka 50 Mkr.

”Sociala medier är hemligheten till att det har gått så snabbt”, säger Camillo Eriksson.

Han har själv skapat dataprogrammet Twistnet där alla anställda i realtid kan följa försäljningen och vad alla så kallade influencers som Twistshake jobbar med generar i form av sålda produkter.

I korthet fungerar marknadsföringsstrategin så att bloggare, instagrammare och andra kända föräldraprofiler i sociala medier-världen får produkter skickade till sig. När de sedan gör inlägg om produkten registreras det i datasystemet som mäter exakt hur mycket som säljs till följd av ett specifikt inlägg.

”Vi skickar ut 2 000 gratisprodukter i veckan. Just nu satsar vi stenhårt i USA och har en säljare på plats som bara jobbar mot sociala medier”, säger Vienar Roaks.

Nappflaskorna har bland annat ett mixernät som gör att vällingpulvret inte klumpar sig. Flaskan är också bredare och rakare än många andra typer av nappflaskor, vilket underlättar diskandet.

Även övriga produkter har uttänkta funktioner som ska underlätta vardagen, som det nya underlägget som ”fastnar” på bordet och där en plasttallrik klickas fast så att barnet inte kan kasta i väg den under måltiden.

”Men det är designen som gör att produkterna springer i sociala medier”, konstaterar Vienar Roaks.

”De som är inne i den världen vill ha snygga grejer. De vill visa upp sina barn med en snygg flaska i en schyst färg. Därför tänker vi mer åt fashionhållet än baby när vi tar fram produkterna. Hos oss hittar du inga nallebjörnar.”

Målet är att bli en av de största aktörerna på babymarknaden.

”Vi kan se till att skapa en efterfrågan på en marknad redan innan produkten finns att köpa i det landet, tack vare att rätt influencers använder våra produkter och får frågor om Twistshake från sina följare. Då kan vi visa potentiella distributörer att det redan finns en efterfrågan och ett snack kring Twistshake. På så vis går det mycket snabbare att ta sig in”, säger Camillo Eriksson.

De två delägarna säger själva att de är extremt olika som personer, utom när det gäller passionen och viljan att lyckas.

”Men i övrigt har vi helt olika syn på allt. Det blir många diskussioner. Ibland sitter vi i åtta timmar och bara skriker åt varandra”, säger Camillo Eriksson, och Vienar Roaks nickar:

”Men det är bra att det blir så, för då blir det ofta ett riktigt bra slutresultat. Hittills har vi alltid lyckats att mötas till slut.”

Tyck till