Annons

Bloggar ger napp hos kunderna

De hade varken egna barn eller någon erfarenhet av produktutveckling när de startade.

Nu tänker Vienar Roaks och Camillo Eriksson skaka om hela babyvärlden med sina designade Twistshake-produkter.

Vienar Roaks och Camillo Eriksson.
Vienar Roaks och Camillo Eriksson.Bild:Ida Thunberg
Bild:Ida Thunberg

Bordet i konferensrummet i kontorsbyggnaden i Västerås är fullt av nappflaskor, pipmuggar, termosar, tallrikar, underlägg och bestick i trendiga pastellfärger. Ägarduon Vienar Roaks och Camillo Eriksson har utvecklat 26 produkter sedan Twistshake grundades 2015.

”Vi har jobbat varje dag i två år. Vi har bråttom. Att ta det lugnt finns inte”, säger Vienar Roaks.

Allting började med att Vienar Roaks satt barnvakt åt sin mosters barn. Allt gick bra, fram tills vällingen skulle serveras.

”Det blev klumpar, pulvret fastnade i pipen och det var svårt att få rent flaskan efteråt. Jag tänkte att det borde gå att tillverka en smartare flaska.”

Men det var först flera år senare, när Vienar Roaks mötte en mamma som kämpade med samma problematik, som han satte fart.

Han såg den nappflaska framför sig som han ville ta fram men själv visste han inget om CAD-ritningar. Då tipsade en kompis om en programmerare, Camillo Eriksson.

Klockan 23 samma kväll ringde Vienar Roaks upp Camillo Eriksson, som fastnade för idén och sju timmar senare fanns ett första utkast klart på en nappflaska.

Nu gällde full fart framåt. Vienar Roaks satsade runt 1 miljon kronor av eget kapital och de båda drog i gång.

De visste ingenting om plast, men hittade ett bolag som tog fram en prototyp åt dem.

”Sedan satte vi oss på ett plan till Kina. Vi var ganska naiva och trodde att det skulle gå lätt att hitta en fabrik Så blev det inte riktigt”, säger Vienar Roaks.

Efter många turer, både geografiskt, affärsmässigt och mentalt, blev det till slut dags för första leveransen.

I april 2015 lanserades Twistshakes nappflaska i Sverige.

”Sedan kom genombrottet när vi deltog på världens största babymässa i Tyskland samma år. Efter den började vi distribuera till 15 länder”, säger Camillo Eriksson.

2016 omsatte Twistshake drygt 20 Mkr, med plusresultat. På två år har man gått från tre till 25 anställda och fortsatt utvecklingen i snabb takt med en rad andra babyprodukter.

Prognosen för 2017 är en omsättning på cirka 50 Mkr.

”Sociala medier är hemligheten till att det har gått så snabbt”, säger Camillo Eriksson.

Han har själv skapat dataprogrammet Twistnet där alla anställda i realtid kan följa försäljningen och vad alla så kallade influencers som Twistshake jobbar med generar i form av sålda produkter.

I korthet fungerar marknadsföringsstrategin så att bloggare, instagrammare och andra kända föräldraprofiler i sociala medier-världen får produkter skickade till sig. När de sedan gör inlägg om produkten registreras det i datasystemet som mäter exakt hur mycket som säljs till följd av ett specifikt inlägg.

”Vi skickar ut 2 000 gratisprodukter i veckan. Just nu satsar vi stenhårt i USA och har en säljare på plats som bara jobbar mot sociala medier”, säger Vienar Roaks.

Nappflaskorna har bland annat ett mixernät som gör att vällingpulvret inte klumpar sig. Flaskan är också bredare och rakare än många andra typer av nappflaskor, vilket underlättar diskandet.

Även övriga produkter har uttänkta funktioner som ska underlätta vardagen, som det nya underlägget som ”fastnar” på bordet och där en plasttallrik klickas fast så att barnet inte kan kasta i väg den under måltiden.

”Men det är designen som gör att produkterna springer i sociala medier”, konstaterar Vienar Roaks.

”De som är inne i den världen vill ha snygga grejer. De vill visa upp sina barn med en snygg flaska i en schyst färg. Därför tänker vi mer åt fashionhållet än baby när vi tar fram produkterna. Hos oss hittar du inga nallebjörnar.”

Målet är att bli en av de största aktörerna på babymarknaden.

”Vi kan se till att skapa en efterfrågan på en marknad redan innan produkten finns att köpa i det landet, tack vare att rätt influencers använder våra produkter och får frågor om Twistshake från sina följare. Då kan vi visa potentiella distributörer att det redan finns en efterfrågan och ett snack kring Twistshake. På så vis går det mycket snabbare att ta sig in”, säger Camillo Eriksson.

De två delägarna säger själva att de är extremt olika som personer, utom när det gäller passionen och viljan att lyckas.

”Men i övrigt har vi helt olika syn på allt. Det blir många diskussioner. Ibland sitter vi i åtta timmar och bara skriker åt varandra”, säger Camillo Eriksson, och Vienar Roaks nickar:

”Men det är bra att det blir så, för då blir det ofta ett riktigt bra slutresultat. Hittills har vi alltid lyckats att mötas till slut.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?