Företaget Total Produce i Helsingborg uppger själva att man står för omkring en tredjedel av den svenska bananimporten. Och större delen, cirka 70 procent, av de bananer Total Produce säljer kommer hit med ryska fartyg till Helsingborgs hamn.
”Det är enbart ekologiska bananer, som vi köpt direkt från ekologiska odlare i Ecuador”, skriver Claes Henriksson, kommunikationschef på Total Produce i Norden, i ett mejl till TT.
En bananbåt i veckan anlöper den skånska hamnen. Nästa väntas komma på torsdag eller fredag.
Nu undersöker Total Produce om man kan importera från något annat land, eller ordna transporten på annat sätt.
”Även om det är stor kapacitetsbrist när det gäller sjötransporter, ser det just nu ut som att vi kommer att kunna förse våra kunder med bananer fullt ut, även om det kan bli med andra specifikationer, till exempel en mindre andel ekologiska bananer än vanligt”, skriver Claes Henriksson.
Hamnarbetarförbundets blockad mot arbete på ryska fartyg är en protest mot den ryska invasionen i Ukraina.
Fackförbundet vill att regeringen ska stoppa arbete med ryska fartyg i svenska hamnar, som en del av de internationella sanktionerna. Men regeringens linje är att Sverige inte bör införa en blockad ensamt, utan i stället avvakta ett gemensamt agerande inom EU.
Ryskflaggade fartyg gjorde 158 anlöp i svenska hamnar under 2020, enligt myndigheten Trafikanalys. Antalet varierar från år till år, och var något högre före pandemin.
Hamnarbetarförbundets blockad gäller dock alla ryskägda fartyg, oavsett vilken nationsflagga de har. Enligt fackförbundet är många båtar som kan bli aktuella registrerade i andra länder än Ryssland.
Hur många hamnanlöp som då potentiellt kan beröras är oklart.
Förutom ryskägda fartyg har Hamnarbetarförbundet även lagt blockad mot arbete med gods på väg till eller från Ryssland på andra båtar.
Det andra fackförbundet som organiserar hamnarbetare, Transport, har hittills inte förklarat blockad mot arbete på ryska fartyg. Ämnet ska diskuteras igen vid ett extra styrelsemöte på onsdag.
”Vi analyserar fortfarande vad en blockad skulle innebära”, säger Sirin Celik, pressansvarig på Transport.
En viktig fråga för Transport är hur blockaden i så fall skulle utformas och om den ska vara lika omfattande som Hamnarbetarförbundets.
Transportföretagen, där Sveriges hamnar är organiserade, föredrar om åtgärden riktas specifikt mot ryskflaggade fartyg – inte mot alla ryskägda. En blockad mot ”ryskkontrollerade” fartyg eller ”ryska varor”, riskerar att bli godtycklig, anser Transportföretagen i ett mejl till TT.