1515
Annons

Blackrocks vd: Klimatkraven har fått positivt mottagande

Den varning som Blackrocks vd Larry Fink skickade till världens vd:ar förra veckan om nödvändigheten att bli mer öppna med sina klimatavtryck – och göra något åt dem – har fått ett positivt mottagande. Det sa han på toppmötet i Davos. 

Blackrocks vd Larry Finks brev till världens vd:ar har fått ett positivt mottagande, berättade han under toppmötet i Davos.
Blackrocks vd Larry Finks brev till världens vd:ar har fått ett positivt mottagande, berättade han under toppmötet i Davos.Foto:Justin Chin/Bloomberg, Justin Chin/Bloomberg, Justin Chin/Bloomberg

Förvaltarjätten Blackrocks vd Larry Fink var en smula nervös när han åkte till Världsekonomiskt forum i år.
Orsaken är de brev han skrev till internationella storbolagschefer i förra veckan, som Di rapporterat om. 

Han varnade dem för att investerarna kommer att se det som en finansiell risk att investera i bolag som inte mäter och är öppna med vilket avtryck de har på klimatet. Bolag måste också noga ange en plan för hur dessa ska minska – och följa dem. Annars kommer investerare inte längre vilja sätta sina pengar i dessa företag. 

Men Larry Fink var nervös i onödan. En överväldigande majoritet av de företagsledare han mött i Davos har varit positivt inställda till hans brev.

Det berättade han för journalister på onsdagen, och det var också budskapet han gav på ett seminarium på toppmötet på torsdagen. 

”Jag trodde faktiskt att det här skulle slå tillbaka mot oss, hårt”, sa han på seminariet rapporterar CNBC. 

Blackrock, som förvaltar hisnande 66.000 miljarder kronor, har även stora kolproducenter och kolproducerande stater som sina kunder. 

I brevet gjorde Larry Fink klart att förvaltaren skulle hålla styrelser och ledningar i bolag som inte var öppna – och vidtog åtgärder – för ansvariga. 

Och han förutspådde också en stor omallokering av kapital från icke-hållbara företag till bolag som vidtar åtgärder och har en mer hållbar affärsmodell.  

Orsaken till resonemanget – och varningen – är enligt Larry Fink rent affärsmässig. Blackrocks uppgift är att förvalta kundernas pengar och bara företag som kan hantera hållbarhetsfrågor kan behålla tillväxt och lönsamhet på sikt, anser han. Övriga utgör en investeringsrisk.

 

 

 

Forskningschef: Komponentbristen blir kvar i åratal

DAVOS. Flera av de problem som i dag stör företagens försörjningskedjor tar flera år att lösa. Den dystra prognosen kom från av världens ledande experter på området, Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge vid toppmötet i Davos.

Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge.
Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge.Foto:Anna Ekelund / TT

Jagjit Singh Srai som är forskningschef på Cambridge och specialiserad på försörjningskedjor kan räkna upp åtminstone sex olika faktorer som samverkar just nu för att stoppa upp de försörjningskedjor som plågar många företag, inte minst de svenska fordonstillverkarna. Utöver de välkända problemen med komponentbrist, kapacitetsbrist på fraktsidan, inte minst när det gäller hamnarna pekade han ut att efterfrågan har fluktuerat kraftigt och att det på många marknader är brist på arbetskraft. 

”Det här påverkar även konsumenterna, eftersom ledtiderna på de produkter de efterfrågar blir längre och längre”, säger han till Di i Davos.

Det är svårt att förutspå hur länge problemen i leveranskedjorna fortsätter, säger han. 

”Men det vi vet är att flera av de underliggande problemen inte kommer att lösas de närmaste tolv månaderna. Bristen på komponenter som chip, som drabbar många industrier bland annat bilindustrin, påverkas av bristen på hamnkapacitet och av att efterfrågan har pendlat mellan att vara upp 50 procent och ned 30 procent, när försörjningskedjorna kan hantera fluktuationer på kanske 10 procent upp eller ned.”

Det här är problem som tar lång tid att lösa, säger Jagjit Singh Srai.

”Den instabiliteten räknar jag med att den håller i sig i ett par år. Det här löser sig först när ny kapacitet fins på plats.”

Han talar om investeringar i såväl USA som Europa när det gäller kretskort, men räknar med att det tar år innan de är uppe i full kapacitet - dessutom är efterfrågan hög på mängder av olika kretskort. 

I och med att försörjningskedjorna har globaliserats har ledtiderna ökat, och när nu fartyg och containrar finns på fel ställen, fördubblas de redan långa leveranstiderna, säger han. 

”Problemen är inte över på ett halvår. De är långsiktiga”, säger Jagjit Singh Srai, och räknar med att många industrier kommer att flytta hem produktion, onshoring, eller flytta den närmare sina marknader, nearshoring.

Den nuvarande situationen är helt klart inflationsdrivande, säger han.  Men det är oklart om det faktum att företag tillverkar produkter närmare hemmamarknaderna, där kostnadsläget generellt är högre, behöver leda till högre priser. 

”De nya investeringarna blir av ny mer automatiserad teknik, och vi får lägre kostnad för distribution. Jag tror att det blir mindre inflationsdrivande än vad många föreställer sig”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera