1515

Björklund "starkt kritisk" till M:s utspel

Partiledarna för både Centern och Liberalerna aviserar att frågan rörande ordförandeposter till SD i riksdagsutskotten inte längre är aktuell.

Liberalernas Jan Björklund säger till TT att han är starkt kritisk till hur Moderaterna hanterat frågan.

"Jag kan konstatera att frågan om utskottspresidieposter har fallit", skriver Centerledaren Annie Lööf på Twitter.

Sverigedemokraterna har representanter i alla 15 utskotten, men ingen ordförande eller vice ordförande. Tidigare har dessa poster fördelats inom de traditionella blocken. Alliansen har nu föreslagit att posterna ska fördelas utifrån partiernas storlek i riksdagen efter valet.

På torsdagen publicerade SVT uppgifter om att Alliansen hade svängt i frågan och var beredd att ge SD ordförandeposter i utskotten. Men nu säger både Jan Björklund (L) och Annie Lööf (C) att frågan är död.

Björklund säger dock att frågan om proportionalitet har diskuterats.

"Men det har hela tiden handlat om att åstadkomma en överenskommelse mellan blockgränserna om en annan princip. Går inte det, då gäller den nuvarande principen", säger Björklund till TT.

Han är starkt kritisk till Moderaternas gruppledare Tobias Billström och hans kommentarer i frågan.

"Tobias Billström har presenterat delar av det resonemang som vi har fört, men bara delar. Jag är starkt kritisk till det, för det skapar bilden av att Alliansen kanske skulle vara beredd att göra upp med SD och sådant är inte fallet över huvud taget, det har aldrig varit aktuellt."

På Twitter skriver han att "frågan om presidieposter till SD är död" och lägger över ansvaret på Socialdemokraterna: "När S så tydligt säger nej, så är frågan inte längre aktuell."

L-ledaren syftar på kommentarerna från Socialdemokraternas gruppledare Anders Ygeman som i går kväll sade till TT att partiet inte stödjer att SD får tillgång till posterna.

"Jag ser inget skäl att ge Sverigedemokraterna makt och inflytande genom att ge dem utskottsordförandeposter", sade Ygeman.

Annie Lööf skriver på Twitter:

"Breda överenskommelser krävs i svensk politik för förutsägbarhet och långsiktighet. Jag kan konstatera att frågan om utskottspresidieposter har fallit och för mig är denna fråga därmed helt utagerad."

Miljöpartiets gruppledare Jonas Eriksson säger till Ekot att han tycker att det är bättre att föra ett resonemang mellan de partier som samarbetar, och försöka hitta en lösning där man inom samarbetena fördelar posterna.

Utskotten är centrala i riksdagsarbetet och behandlar de lagförslag som sedan röstas om i riksdagen.

Också Vänsterpartiet ansluter sig till motståndet mot att ge Sverigedemokraterna ledande poster i riksdagens utskott efter valet i höst, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

"Jag tycker att det är olyckligt att fler och fler partier vill legitimera Sverigedemokraterna. Det vore ju bättre om vi alla stod emot gemensamt", säger Vänsterpartiets gruppledare Mia Sydow-Mölleby till Ekot.


Innehåll från ToyotaAnnons

Experimentstaden som kan avslöja vår framtid

Vätgasdrivna och självkörande fordon, assistansrobotar och artificiell intelligens som övervakar invånarnas hälsa.

Snart påbörjar Toyota-koncernen bygget av Woven City, en prototypstad driven helt av vätgas. 

Det är här framtidens lösningar ska formas.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

Den omfattar 175 hektar och ligger vid foten av det vackra och berömda berget Fuji i Japan. 

Det är här som Toyota, i samarbete med många andra företag, planerar att utveckla tekniska lösningar för automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens. Det låter som science fiction, men är det inte.  

Woven City är redan uppritad i detalj digitalt. Senare i år påbörjas själva bygget av staden som på sikt ska bli ett hem för cirka 2 000 invånare. 

Flera länder storsatsar

Den nya staden ska drivas helt av vätgas, en teknik som EU-kommissionen tror kan bidra till att rädda klimatet och man har därför lanserat en satsning på över 4 000 miljarder kronor som en del i klimatpolitiken. 

Flera länder och företag storsatsar också på vätgasbaserad teknik som kan generera kraft till bland annat industrier och bostäder samt fungera som bränsle till fordon.

Men medan de flesta företag är på försöksstadiet för att utforska teknikens möjligheter, finns det en aktör som ligger i framkant – Toyota.

Den japanska tillverkaren upptäckte tidigt bränslecellsteknikens och vätgasens enastående förmåga. Redan 2014 presenterades Toyota Mirai, världens första serietillverkade bränslecellsbil. Drygt sju år senare lanseras nu nästa generation av Mirai, med djärvare design, förbättrade köregenskaper och bättre prestanda.

Räckvidden är 65 mil. Bilen tankas på 4-5 minuter och det bästa av allt – dess enda restprodukt är vattenånga.

Vätgas ska ”städa” transportsystemen

Men Toyotas satsning på bränslecellsteknik och vätgas innefattar långt mycket mer än personbilar. Förhoppningen är att bränslecellsteknik ska kunna bidra till att ”städa” en stor del av världens transportekosystem. Exempelvis går det att uppnå koldioxidneutralitet i lastbilar och tunga transporter, tåg, bussar, taxibilar, fartygstrafik samt industriella processer. Vart gränserna går för bränslecellsteknikens förmåga är en central fråga för forskarna i Woven City att ta reda på.

Robotiserat logistiksystem

Det finns även mycket annat på agendan. Tanken är att i skarpt läge forska fram och testa lösningar som gör livet i en stad enklare, säkrare, mer hållbart och glädjerikt. 

Ett exempel är det robotiserade logistiksystemet. Under staden kommer ett sinnrikt system av kulvertar att byggas, där självkörande distributionsfordon åker runt och fraktar varor till rätt huskropp. Väl där tar vagnen hissen upp och levererar godset i en ”postlåda” vid lägenheten.

Samhället i Woven City kommer att vara sammanlänkat med tre olika typer av gator. Vissa blir helt avsedda för självkörande fordon, andra för fotgängare med personliga mobilitetsfordon och en tredje kategori blir rena gågator. 

Invånarna får tillgång till den senaste tekniken, som assistansrobotar. Hemmen ska vara utrustade med sensorer kopplade till AI-baserade system som underlättar vardagslivet och hjälper de boende att upprätthålla en god hälsa.

Toyota har hela tiden sagt att de välkomnar nya partners och företag som vill bidra till utvecklingen. En tanke är att låta forskare från hela världen få flytta in i staden och arbeta med sina egna projekt.

Tror på olika lösningar

Även om Woven City och bränslecellsteknik är central i Toyotas forskning och utveckling, tror man inte att en enda teknisk lösning räcker i framtiden. 

Det krävs istället parallella spår där elhybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar täcker olika behov. 

Fram till 2025 ska Toyota ha lanserat 40 nya eller uppdaterade elektrifierade fordon – vilket i så fall blir det största elektrifierade modellprogrammet på marknaden.

Satsningen är ett led i Toyotas manifest Beyond Zero som syftar till att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. 

- Miljövänliga tekniker måste användas av tillräckligt många för att få genomslag, därför måste vi tänka nytt, konstaterar Toyotas koncernchef Akio Toyoda.

Visste du att…

… i Woven City kommer hus att byggas av trä och byggnadstekniken blandar traditionellt japanskt hantverk med de senaste rönen.

… de boende i Woven City kommer att kunna ta del av den allra senaste tekniken med robotar och artificiell intelligens – allt med människans behov och önskningar som utgångspunkt.

… parkmiljö kommer att prägla Woven City. Fotgängare, långsamtgående mobilitetshjälpmedel och självkörande transportmoduler samsas men hålls samtidigt isär.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?