1515

Bitter maktkamp bland tyska högerpopulister

Sprickan i det högerpopulistiska tyska partiet Alternativ för Tyskland blir allt djupare. Vid helgens kongress i Köln möts pragmatiker och extremister — och båda sidor vässar sina knivar. Samtidigt rustar polisen för stora protester.

Beskedet slog ned som en bomb.

Med mindre än sex månader kvar till det tyska parlamentsvalet meddelade AFD-ledaren Frauke Petry tidigare i veckan i ett videoklipp på Facebook att hon inte ställer upp som kanslerkandidat, varken ensam eller tillsammans med någon annan.

Flera tyska bedömare tror att onsdagens besked från Frauke Petry är ett taktiskt drag snarare än en kapitulation. Bakgrunden är en infekterad strid i det unga partiet, som bottnar i oenighet i synen på den politiska inriktningen och strategin, men kanske ännu mer är ett uttryck för personliga konflikter.

Petry, som företräder en pragmatisk linje, har stött på hårt motstånd i AFD:s mindre rumsrena falang, bland annat företrädd av Björn Höcke, ordförande i partiets avdelning i Thüringen. Höcke, som i ett tal i Dresden i januari kallade Förintelsemonumentet i Berlin för "ett skammens minnesmärke", har stöd av flera medlemmar i partiledningen på riksplanet, däribland medgrundaren Alexander Gauland och Petrys parhäst Jörg Meuthen.

4.000 poliser har kallats in för att bevaka kongressen i Köln, då AFD ska staka ut kursen inför förbundsdagsvalet i september och försöka utse en toppkandidat. Det kan jämföras med den massiva insatsen under nyårsnatten 2016, då "endast" omkring 1.500 av stadens poliser var i tjänst.

En hel del tyder dock på att helgens kommendering är befogad: Tiotusentals motdemonstranter, däribland vänsterextrema grupper, väntas protestera mot AFD:s möte. Även kyrkan anordnar en manifestation under parollen "Vårt kors har inga hakar".

Om AFD lyckas övervinna sin bittra falangstrid och enas om ett affischnamn inför valrörelsen är en öppen fråga, som kan bli avgörande för möjligheterna att lyckas i höst.

De senaste månadernas interna debacle har enligt de flesta opinionsmätningar kostat partiet varannan väljare — och vägen till riksdagshuset i Berlin tycks vara kantad av fler hinder än partiledningen velat inse.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?