1515
Annons

Biojätten håller stängt – men här kan du hyra en egen salong

När Filmstaden har stängt sina biografer och alla stora premiärer har skjutits på framtiden, har Bio Capitol i Stockholm kommit på en kreativ lösning för att klara sig igenom krisen – jukebox-bio. Di tog en pratstund med Capitols biografchef Jakob Abrahamsson.

Bio Capitols biografchef Jakob Abrahamsson.
Bio Capitols biografchef Jakob Abrahamsson.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Vad innebär jukebox-bio?
”Det innebär att man hyr en egen salong och ser film. Om man vill kan man förbeställa något att äta, ett glas vin, en läsk, eller popcorn. Annars kan man ta med sin spelkonsol och koppla upp den på den stora duken, om man tycker det är roligare.”

Hur uppkom idén?
”Alla biografer har väl funderat på vad man kan göra för att klara sig igenom krisen. Vi har haft privatuthyrning tidigare, men oftast i de större salongerna för företag eller för någon jubilar. Namnet jukebox-bio kommer från Biografen Scala i Båstad. Vi pratade med dem och de var helt okej med att vi lånade namnet och gjorde det lite till vårt eget.”

Filmstaden har valt att stänga sina biografer, hur har ni resonerat kring det?
”Vi har funderat på det också. Som biografentreprenör är det två saker som påverkar. Vi tampas både med ett, högst förståeligt, ändrat beteende – men också bristen på nya filmer. Det viktigaste är förstås Folkhälsomyndighetens aktuella regler. Det ska aldrig vara mer än 45 i någon av salongerna, vi har plockat bort bord från bistron, och desinficerar salongerna.”

När kan vi räkna med nya filmer igen?
”De stora Hollywood-filmerna kommer att avgöra spelplanen. Wonder Woman har flyttats till augusti. Den sista av de stora filmerna som fortfarande ligger kvar är Christopher Nolans Tenet i juli. Det är lite symboliskt. Christopher Nolan är en extremt stor biografvän, och det spekuleras i att han lagt in ett ord för att premiären ska ligga kvar där. Drar det igång då är nog det nog det mest positiva scenariot man kan tänka sig. Mer realistiskt är i augusti eller september.”

Hur är det för er i det här läget?
”Det är tufft såklart. Vi går back varje dag, men vi går mindre back genom att ha öppet.  Men även när de stora premiärerna lyser med sin frånvaro, finns det folk som värderar biografupplevelsen så högt att de kommer hit. Det är lovande för framtiden.”

Norrmännen tillbaka – då slår svensk turism rekord

Fullbelagda hotell och campingplatser med rekordintäkter. I sommar har den svenska turismen blomstrat på flera håll.

Hos Skandinaviens största campingkedja noterar vd:n all time high under juli.

”Många upptäckte campandet under pandemin och i år har vi fått tillbaka norrmännen”, säger Johan Söör på First Camp.

Tobias Siversson från Södertälje har varit på Orsa camping med sin familj i fyra dagar. Till höger: Destinationschefen René Schwanda tittar in i ett glamping-tält.
Tobias Siversson från Södertälje har varit på Orsa camping med sin familj i fyra dagar. Till höger: Destinationschefen René Schwanda tittar in i ett glamping-tält.Foto:Petter Cohen

First Camp Group med 61 campingplatser i Skandinavien, varav 50 i Sverige, omsatte under juli 438 miljoner kronor, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med i fjol och 18 procent jämfört med 2019, året före pandemin. 

Det är all time high för campingkedjan vars prognos är att kliva över miljarden i årsomsättning – men då ingår också de nio campingar i kedjan Svenska Campingpärlor som förvärvades i fjol samt sex fristående destinationer, bland dem Leksand Resort och Jesperhus Feriepark i Danmark. 

”Vi växer också via våra förvärv, men siffrorna för rekordomsättningen i juli är organisk. Det är förstås jättekul. Sen har vi i campingbranschen varit rätt förskonade av pandemin. Vi hade ett litet hack i kurvan under 2020, då vi tappade omkring 15 procent i omsättning, men 2021 lyckades vi behålla samma omsättning som 2019 och 2022 ser vi nu en ordentlig ökning jämfört med normalåret. Det visar att pandemin fick intresset för camping att öka. Både husvagn och husbilsförsäljningen har slagit rekord i många länder och här har även stugboendet slagit rekord. Många nya gästkategorier som annars åker till medelhavet på charter har valt att ta in på camping istället”, säger vd:n Johan Söör.

Johan  Söör, vd på First Camp, gläds över de fina julisiffrorna.
Johan Söör, vd på First Camp, gläds över de fina julisiffrorna.Foto:Amanda Lindgren

Satsningar på aktivitetsprogram som barnklubbar, träning och underhållning är del i lyftet tror vd:n – och att de utländska gästerna är tillbaka. På vissa campingplatser utgör norrmännen en majoritet av besökarna. Så är det på Arcus i Luleå där 70 procent av gästerna kom från Nordnorge i juli. 

”Man ser att de är glada att få vara tillbaka, de har saknat att vara här”, säger Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus.

Campingen, som tillhör topp fem av dem som haft högst omsättning bland First Camps destinationer i sommar, lockar med bad och stränder samt närheten till Luleås shopping.

”Det har varit fullt här många dagar i juli och de flesta har förbokat. Vi ser en märkbar ökning både om man jämför med pandemiåren men också 2019 års säsong”, säger Viktoria Ågren.

Även campingen i Dalarnas Orsa, en av landets största med över 800 platser, har haft bråda dagar med stundtals långa köer till campingens infart. Destinationschefen René Schwanda berättar att intäkterna i juli ligger på 25-30 procent över rekordåret 2019.

”Vi slog även rekord under midsommarhelgen som är otroligt stor här i Orsa, så man får säga att det har gått bra”, säger han.

Linda och Robert Csapo med barnen Adrian och Nora har hyrt ett glampingtält på campingen i Orsa. De är här för att fira att Robert fyller 35 år.
Linda och Robert Csapo med barnen Adrian och Nora har hyrt ett glampingtält på campingen i Orsa. De är här för att fira att Robert fyller 35 år.Foto:Petter Cohen

Nytt för i år är campingens tio så kallade glampingtält som varit hett eftertraktade. Men också vanliga tält ökar i popularitet, konstaterar René Schwanda. Vanligast är dock att komma med husvagn. Framför allt är det barnfamiljer som kommer till Orsas camping. Stora ytor med lekplatser, poolområde och barnklubb lockar. 

Men även läget vid Orsasjön och den kilometerlånga långgrunda stranden. En del väljer att ha campingen som bas för att sedan göra utflykter till Leksand sommarland och Tomteland, berättar René Schwanda.

”Vi ser många återkommande gäster men också nya. Många har varit här som barn och vill nu ta hit sina barn eller barnbarn. Men vi har många nya också, de som köpt husvagn, husbil eller tält under pandemin. Allt fler har hittat andra sätt att semestra på samtidigt som norrmännen har kommit tillbaka.”

I juli var 20 procent av gästerna norrmän.

Även de tyska gästerna har varit en betydande del i den framgångsrika campingsommaren menar Michael Carlsson, styrelseordförande på SCR Svensk Camping, som företräder omkring 350 campingföretagare.

”Den största skillnaden är att våra utländska gäster kommit tillbaka, både på Västkusten och i Norrland där vi har mycket norska gäster eller på ostkusten där vi har mycket tyska gäster. Hos oss står de tyska gästerna för ungefär en fjärdedel under en säsong. Så de är viktiga”, säger han.

Den stora utmaningen under sommaren har varit att få ihop personal, menar First Camps vd Johan Söör.  

”Det har gällt både fast anställda och säsongsanställda. Vi har i vissa fall tvingats minska öppettiderna i våra restauranger för att vi inte hittar personal. Då har vi letat både i Sverige och utomlands”.

Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus i Luleå, konstaterar att det varit full beläggning under stora delar av juli.
Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus i Luleå, konstaterar att det varit full beläggning under stora delar av juli.

Hur den höga inflationen kommer påverkar campandet är för tidigt att säga:

”Med de här fina månadssiffrorna har vi inte sett så mycket av den effekten i sommar. Mer generella observationer är att den här typen av externa faktorer brukar slå åt olika håll i just campingbranschen. När det är dyrt att flyga eller dyrt att vara utomlands, kan det gynna oss, att man istället stannar på hemmaplan. Höga bränslepriser kan påverka negativt, men samtidigt fortsätter många campa närmare hemmet.”

Johan Söör är inte orolig och tycker att det funnits en acceptans att betala mer när inköpspriserna ökat. Efter årets förvärvsrunda utesluter han heller inte att First Camp kommer göra fler köp.

”Vi bedömer att vi är en av de topp fem största campingkedjorna i Europa och avser gå in i fler marknader framöver”.

 

 

 

 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera