Annons

Bilvärldens svar på Spotify snart i Europa

Bilarna från Lynk & Co har på bara två år nått nästan lika stor försäljning i Kina som syskonmärket Volvo Cars. Bolaget gör sig nu redo för Europalansering mot slutet av året av en laddhybrid och då väntar nya säljmetoder. 

Superflexibel prenumeration och delningsmöjligheter är signumet.

Foto:Patrik olsson

Redan när Lynk & Co visade upp sin allra första bil, en suv döpt till 01, i Göteborg i oktober 2016, pratade vd:n Alain Visser om nya affärsmodeller. Lynk & Co vill vara bilvärldens Spotify och Airbnb på samma gång.

”Vi ser oss inte som ett nytt bilmärke utan en mobilitetstjänst där man i första hand köper ett medlemskap och får tillgång till en bil. Man behöver inte gå in i ett långt åtagande utan kan börja och avsluta prenumerationen lätt”, säger Alain Visser.

Bilen är också förberedd för att smidigt delas med andra. Genom att slå på delningsknappen i appen ser andra användare att det finns en ledig bil. Bilen låses upp via koder som skickas på mobiltelefonen. 

”Ju mer man delar sin bil desto lägre blir månadskostnaden eftersom den som delar sin bil får betalt för det”, säger Alain Visser.

Hur prissättningen för delning ska se ut är inte helt klart.

”Det vi vet är att det ska vara enkelt för användarna”, säger Alain Visser med emfas där han sitter och gör intervjun framför sin dator i bostaden.

Sedan coronautbrottet har han och de flesta andra på Lynk & Co:s kontor i Göteborg jobbat hemifrån.

”Visserligen saknar jag den sociala kontakten, men det är väldigt effektivt med digitala möten. Mycket blir beslutat snabbt. Våra lanseringsplaner har inte påverkats alls av coronasituationen”, säger Alain Visser.

Lynk & Co har sedan visningen av den första modellen kommit med ytterligare tre bilmodeller – den kompakta suven 02, sedanen 03 och en coupésuv som trots att det är den fjärde modellen fått namnet 05. Ryktet säger att det berodde på att siffran 4 är ett olyckstal i Kina.

”Vi har diskuterat att skippa beteckningen 04 av det skälet, men så blir det inte. Att fjärde bilen heter 05 är för att vi vill göra oväntade saker”, säger Alain Visser.

Men hur gärna Lynk & Co än ville vara okonventionella när de började sin försäljning i Kina har de fått anpassa sig till verkligheten. Bilarna har blivit en försäljningsframgång, men de säljs på helt vanligt vis. Inga prenumerationer.

”Våra köpare är unga och för många är det första bilen som de verkligen längtat efter att kunna köpa. I Europa är det annorlunda. Här räknar vi med att det finns fler som vill prenumerera. Bilen kommer att kunna köpas även här om kunderna hellre vill det”, säger Alain Visser. 

Trots att den kinesiska bilmarknaden minskade i fjol ökade Lynk & Co. Det såldes 128.000 Lynk & Co-bilar i Kina, nästan i nivå med Volvo Cars 154.000 bilar. Lynk & Co är betydligt billigare än Volvo och siktar in sig på en massmarknad. 

”Vi konkurrerar inte med varandra. Våra målgrupper är väldigt olika”, säger Alain Visser.

Men under huven har Lynk & Co:s bilar mycket gemensamt med Volvos minsta suv, XC40. De bygger på samma plattform som är utvecklad i Göteborg. Alla Lynk & Co:s bilar tillverkas ännu så länge bara i Kina. 

I Europa ska bilmärket öppna ett fåtal showrooms för att fysiskt visa sina bilar. Först ut blir Amsterdam under kvartal fyra. Försäljningen startar samtidigt online så rent teoretiskt kan även kunder i Sverige boka en bil. Priset för en prenumeration avslöjas ännu inte.

”Till en början startar vi i liten skala med bara en handfull bilar. En större volym kommer först under 2021”, säger Alain Visser.

Enda bilen som blir tillgänglig i Europa är 01:an som laddhybrid. Efter något år väntas den som renodlad elbil. 

”Under i alla fall de första två åren satsar vi bara på en modell. Vi behöver inte en mängd olika bilmodeller för att genomföra vår idé om mobilitet, utan ett enkelt erbjudande är viktigare”, säger Alain Visser.

Diskussioner pågår om att service ska göras hos Volvos återförsäljare.

Andra delningstjänster har haft svårt att få lönsamhet, men Alain Visser räds inte.

”Eftersom vi sprider intäkterna kommer det att ta längre tid, men det blir snarare förr än senare”, säger han.

Sedan ett par månader pågår en utredning om att slå ihop Volvo Cars med kinesiska syskonmärket Geely Automobile samt Lynk & Co och Polestar.

Alain Visser tycker att det vore en utmärkt idé.

”Ju snabbare det sker desto bättre. Det finns så många synergier att vinna. Vi har redan visat hur vi lyckats dela på teknik och ändå skapa ett nytt bilmärke. Geely är noga med att bevara styrkan i varumärkena så jag ser inga skäl till oro för en sammanslagning”, säger han.


Innehåll från PA ConsultingAnnons

PA Consulting ser stora möjligheter att införa hållbarhetskrav med en fortsatt strategisk förflyttning

Ett alltför ensidigt fokus på compliance är en av riskerna för finansmarknadens aktörer vid införandet av hållbarhetsskraven. Bakom risken tornar kraven upp sig på att kombinera allt fler regelverk, med hållbarhetsklassificeringar och redovisning av innehav. Tongivande konsultföretaget PA Consulting ser dock stor potential i att kombinera dessa complianceprojekt med att säkerställa att affärsmässiga och strategiska frågor drivs framåt med fortsatt hög ambition. 

Lan-Ling Fredell och Maria Gustavsson.
Lan-Ling Fredell och Maria Gustavsson.

– Hela finansbranschen kommer att påverkas av de nya regelverken som drivits fram inom EU och de flesta lär reagera kraftfullt för att efterleva dem. Hållbarhetsarbete innebär dock en enorm potential som kan medföra mervärde för både aktieägare, medarbetare och kunder, konstaterar Lan-Ling Fredell, expert inom Circular Economy och medlem i PA Consultings Sustainability-team. 

Den strategiska planen är A & O

Både Lan-Ling och hennes kollega, Maria Gustavsson, Partner inom den finansiella sektorn och medlem i PA Consultings Sustainability-team, betonar att de nya regleringarna är bra i grunden, då de säkrar en övergripande standard. De understryker dock att det är centralt att inte tappa den strategiska och kreativa plan som också finns inom företagen sedan flera år tillbaka.

– Det är viktigt att ha en kontinuerlig omvärldsbevakning och att se möjligheterna med cirkulär ekonomi. Det finns alltid en tanke bakom nya regelverk, vilken kan vara kritisk för affären. Det här kan man utnyttja för att vidareutveckla sin organisation, snarare än att bara pricka av specifika regelverkskrav, anser Maria Gustavsson. 

En såväl strategisk som operativ partner

PA Consulting har en oerhört bred kundbas och flera gedigna referenser och internationella nätverk inom Sustainability-området. Ellen MacArthur och  den Europeiska investeringsbanken är två konkreta exempel. Företaget kan både agera som en strategisk partner och som en operativ sådan inom exempelvis compliance, inte minst tack vare sin starka IT-kompetens.

– Utvecklingen inom cirkulär ekonomi går oerhört snabbt. Ju fler som driver dessa frågor desto bättre. Vi står inför en spännande tid med stora förändringar och PA Consulting kommer att befinna sig mitt i dem, tillsammans med våra kunder, avslutar Maria Gustavsson. 

FAKTA

PA Consulting är ett management-konsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige är vi en ledande rådgivare i transformationsprogram inom privat och offentlig sektor. Vårt kunnande sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av förändringen. PA sysselsätter 3 200 anställda globalt varav 100 i Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om PA Consulting 

Mer från PA Consulting

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PA Consulting och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?