ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Bilsalongen i Detroit i skuggan av Trumps hot

Donald Trumps Twitterhot mot olika biltillverkare står i fokus när årets upplaga av den internationella bilsalongen i Detroit nu drar igång.
"Trumpfrågan" är till och med större än nyheter kring eldrift och självkörande bilar, enligt en analytiker.

"Det här är bara början", skrev den tillträdande USA-presidenten på favoritplattformen Twitter i onsdags, sedan den amerikanska biltillverkaren Ford skrotat mångmiljardsatsningen på en ny fabrik i San Luis Potosi, Mexiko.

I bilbranschen var det säkerligen många som uppfattade inlägget som ett hot och inte som ett löfte.

Bara dagen innan hade Fords konkurrent General Motors (GM) blivit måltavla för Trumps Twittervrede, på grund av planerna på att tillverka bilar av modellen Chevrolet Cruze i Mexiko och sedan sälja dem på den nordamerikanska marknaden. "Tillverka i USA eller betala stor gränsskatt!", hotade Trump.

Och i torsdags var det Toyotas tur att hamna i skottgluggen. Det japanska bolaget, världens största biltillverkare, bygger en ny fabrik i mexikanska Guanajuato som ska tas i drift 2019 och tillverka Corollabilar för export till USA. "ALDRIG!" ("NO WAY!"), hojtade Trump, och krävde att Toyota i stället bygger en ny fabrik i USA.

Nu väntar många i branschen på den blivande presidentens nästa drag.

"Alla är uppmärksamma. Vi sitter alla i samma båt, som chefen för fransk-japanska Renault-Nissan, Carlos Ghosn, uttryckte det i en intervju med Financial Times (FT) nyligen." Största ämnet

Chris McNally, bilanalytiker vid företaget Evercore ISI, spår i affärstidningen att "Trumpfrågan" till och med blir det allra största diskussionsämnet under bilmässan i Detroit, som inleds under söndagen och pågår till och med den 22 januari.

Utöver de ovan nämnda finns det nämligen en lång rad andra företag som tillverkar bilar i Mexiko, men som än så länge har undgått Trumpkritik. Och flera av dem, däribland BMW, Daimler och Kia, är i färd med att utöka sin produktionskapacitet i landet, konstaterar FT.

Den mexikanska bilbranschen har vuxit enormt i spåren av frihandelsavtalet Nafta, som trädde i kraft 1994 (och som Trump för övrigt vill omförhandla). Under de första elva månaderna i fjol byggdes 3,22 miljoner bilar i Mexiko och 2,55 miljoner av dem gick på export, enligt branschorganisationen AMIA. Mer än tre fjärdedelar av de exporterade bilarna, 77 procent, såldes till USA, skriver nyhetsbyrån Reuters.

För Mexiko vore det ett hårt slag om Fords stoppade investering, som Trump skriver, bara är början.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies