ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Biljättens strejk hotar hela USA:s ekonomi

  • Enligt fordonsanalytikern kostar strejken 82 miljoner dollar i potentiell vinst varje dag, motsvarande 770 miljoner kronor. Foto: Jake May

NEW YORK.

Kostnaderna för strejken på biljätten General Motors stiger med mångmiljonbelopp för varje dag.

Analytiker varnar nu för effekterna, både för bolagets finanser och för den amerikanska ekonomin i stort.

Strejken på General Motors är nu inne på sin femte vecka, vilket har börjat sätta ordentliga avtryck på bolagets finanser. Enligt beräkningar från fordonsanalytikern Ryan Brinkman på JP Morgan kostar strejken 82 miljoner dollar i potentiell vinst varje dag, motsvarande 770 miljoner kronor. 

Analytiker varnar nu för att GM riskerar att få sänkt kreditbetyg. I kreditinstitutet Moody’s fall skulle det innebära att bolaget ges ”skräpstatus”, vilket skulle försämra dess villkor vid upplåning. 

”Ju längre det här pågår desto större är risken för att GM kommer tvingas till större eftergifter”, säger Olesya Zhovtanetska, chef för ränteanalys på Sun Life Investment Management, till Bloomberg.

”Det kommer innebära ytterligare finansiell påverkan förutom det som redan märks.” 

Totalt rör det sig om 48.000 medlemmar i fackföreningen United Auto Workers, UAW, som kräver bättre betalt, tryggare jobbvillkor och sjukvårdsförmåner. Samtliga 34 fabriker i USA hålls stängda, plus en i Kanada och en i Mexiko. Analytiker menar att GM redan passerat nivån där det inte längre kommer att gå att ta igen all förlorad produktion när strejken väl avslutas. 

Enligt en analys från konsultbolaget Anderson Economic Group i Michigan är omfattningen dock betydligt större. Man räknar med att strejken drabbat över 150.000 personer, mot bakgrund av dess påverkan på underleverantörer. Det gäller speciellt i Detroit-området, där GM har sitt hjärta – delstaten som även drabbades hårdast under bolagets konkurs 2009. 

”Det är inte som konkursen än. Men det som skedde då är en kuslig parallell till kraftmätningen vi ser i dag”, säger konsultbolagets vd Patrick Anderson till Detroit News. 

Han förutspår att delstatens ekonomi är på väg mot recession, och tillägger:

”Men är det något alla GM-chefer vet så är det att de inte kommer att få något nytt statligt räddningspaket.” 

Makroanalytiker förutspår att strejken även kommer att märkas i statistiken för den amerikanska ekonomin som helhet.

”Strejken på GM, i kombination med de fortsatta problemen på Boeing, innebär att statistiken för tillverkningsindustrin under kommande månader kommer att gå från dålig till förfärlig”, skriver Michael Pearce, USA-ekonom på Capital Economics, i ett kundbrev och syftar på Boeings stillastående flotta av 737 Max 8-plan. 

ISM för den amerikanska tillverkningsindustrin, som baseras på inköpschefers syn på affärsklimatet, noterade den lägsta nivån på över tio år i september.

Michael Pearce menar att även sysselsättningssiffrorna och konsumtionen kan påverkas, vilket kommer att pressa tillväxten under det fjärde kvartalet.

”Mot bakgrund av de många varslade som inte får betalt och de strejkande på GM som endast för 250 dollar per vecka i strejkersättning kommer vi att få se en nedgång för konsumtionen som kan hålla i sig under den viktiga julhandeln”, skriver han. 

UAW meddelade dock i helgen att ersättningen höjs till 275 dollar i veckan, motsvarande 2.500 kronor. Men det är ändå betydligt mindre än vad GM-arbetarna vanligen tjänar.

General Motors har också haft det tungt på börsen. Förutom strejken tycks investerare oroa sig för att bolaget tappar marknadsandelar i Kina. Under det tredje kvartalet minskade GM:s försäljning i Kina med 17,5 procent jämfört med samma period förra året. 

GM-aktien är ned 4,4 procent den senaste månaden, efter en viss återhämtning under den senaste veckan. Om två veckor redovisar bolaget det fullständiga resultatet för det tredje kvartalet.

Under helgen rapporterades vissa framsteg i strejkförhandlingarna. Att UAW samtidigt meddelade att man höjer strejkkompensationen tolkas dock som att fackföreningen förbereder sig på en utdragen konflikt.

”Vi har gjort klart att det inte finns någon jobbsäkerhet för oss när GM:s produkter som ska säljas i USA tillverkas i andra länder”, skrev Terry Dittes, vice ordförande för UAW, i ett brev till medlemmarna.

”Vi anser att fordon som GM säljer här ska tillverkas här. Vi förstår inte GM:s motstånd till detta.”

Under förra året meddelade General Motors att 15.000 jobb ska bort när bolaget stänger fem amerikanska fabriker – ett beslut som vd Mary Barra fick utstå hård kritik för från Vita huset. Sedan dess har hon låtit meddela att man kommer att investera 9 miljarder dollar, motsvarande 85 miljarder kronor, i den befintliga verksamheten i landet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer